Розово – Розовски вриз – резерват „Купена“

Този маршрут не се разви според очакванията, защото черният път, по който е основното спускане, се оказа доста див и занемарен в средната си част, което пък може би е нормално предвид факта, че минава през резерват „Купена“ и явно се ползва много рядко. Даже бих казал, че в момента е неизползваем за МПС-та, но велосипедите са по-проходими, така че минахме навсякъде.

В края на карането мислех да не публикувам маршрута, но спътниците ми ме разубедиха, изтъквайки, че въпреки дивотията, карането им е харесало. И наистина, като изключим най-обраслите участъци, по-голямата част от спускането е приятно и даже бих казал разнообразно като за черен път – първо има забавна и бърза горска част, после е лекото храсталясване, след него пък теренът значително се променя, пътят става осеян с камъни и трябва определено да внимавате и за гумите, и за себе си. Изкачването до летовището със странно име Розовски вриз също е приятно, изцяло по асфалт, като се минава покрай едно много хубаво езеро/язовир. Затова в крайна сметка реших да добавя и този маршрут – първо, за да има някъде в интернет информация за състоянието му, и второ, защото ако някой вече е изпробвал всички други в района и му се кара нещо такова, дето е хем лежерно, хем полудиво, може да се пробва и с него. Излишно е да казвам, че за него е желателно да имате GPS навигация.

Картата е базирана върху BG Mountains / kade.si . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: с. Розово
Ниво на техническа трудност: средна (R1, R2, Т2)
Продължителност: 2-4 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 1-2 л, по пътя нагоре има чешми, след това не.
Храна: по ваша преценка

От с. Розово (т.01) поемаме нагоре по асфалтовия път към летовище Розовски вриз. В т.02 (3.8 км) достигаме спретнат малък язовир, правим си хубави снимки и продължаваме по пътя наляво. В т.03 (6.5 км) достигаме летовището Розовски вриз. Насочваме се надясно към големия хотел и при него (т.04) продължаваме по черен път вдясно, който е съвсем равен и много хубав. Пропускаме два черни пътя надясно (в т.05 и 06), но в т.07 (9.1 км) напускаме равния път по черен път вдясно, започвайки спускането. Оттук нататък е най-добре да следите изкъсо GPS-а. Като цяло пътят прави широк завой през резерват „Купена“ – първо върви на северозапад, после обръща на североизток. Ако забележите някъде разклони, по правило дръжте десните пътища. В т.10 (13.5 км) пътят е напълно превзет от храсти и дървета, така че се налага да минем напряко вляво през една поляна. В следващите 300 м се кара по-скоро по пътека, докато в т.11 отдясно идва черен път, който оправя положението. Скоро след това излизаме от гората и дори леко се изкачваме по една поляна към близко хълмче, при което пътят рязко обръща посоката (т.12, 14.7 км) и теренът променя характеристиките си – пътят е осеян с големи и стабилни камъни, които са и предизвикателство, и средство за забавление. В т.13 вече достигаме градини и ливади на местните хора – следваме най-ясния път между тях в източна посока, за да излезем на един завой на асфалтовия път в края на селото (т.14), откъдето се спускаме наляво към площада.