Покрай Свинската река до с. Ямна и махала Зебровица

И този маршрут не се разви по план. Даже може да се спори доколко е маршрут за планинско колоездене, при положение че по-голямата част от него е по асфалт. Друг въпрос е, че този асфалт на някои места е по-лош от черен път…

Историята на маршрута не е изненадваща. Тръгвайки от разклона за с. Дивчовото и с. Ямна към последното, целта беше да достигнем околностите му и да продължим по хоризонтално подсичащ черен път през махала Зебровица и нататък, за да потърсим връзка между въпросния черен път (който според картите и сателитните снимки свършваше в нищото) и асфалта под него. Установихме, че такава връзка някога е имало, даже повече от една. Сега обаче никоя от тях не ставаше за каране (паднали дървета, свличания и т.н.), така че безславно се прибрахме по обратния път.

Данните обаче бяха записани, снимките направени, а маршрутът е идеален за хора, които търсят максимално леки терени, при това не е и съвсем кратък. Можете да го удължите и още (само че пак с асфалт), тръгвайки от с. Черни Вит или с. Дивчовото.

Карането е подходящо през целия период от април до ноември, като през летните месеци е хубаво да го направите преди обед, за да избегнете големите жеги.

Началото, както стана ясно, е по пътя между с. Черни Вит и с. Дивчовото, точно при разклона за с. Ямна и Етрополе. По принцип там има място за 1-2 коли, но както казах, можете да стигнете и на самоход.

Навигацията е пределно проста и дори не ви трябва GPS, освен може би за да видите точката, до която се кара, преди да обърнете наобратно. 🙂

Изходна точка: Разклона за с. Ямна и Етрополе по пътя между с. Черни Вит и с. Дивчовото; https://goo.gl/maps/b4pJxbSgUD56shhD9
Дължина: 20.4 км (в двете посоки)
Физическо натоварване: ниско (КФН=4)
Продължителност: 2-4 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 1-2 л, по маршрута няма много чешми
Храна: не е необходима, освен ако не държите да хапнете някъде сред природата.
– черни пътища – 6.4км

01 (0.00 км) – От разклона караме към с. Ямна в продължение точно на 7 км, които са почти изцяло нагоре, но със сравнително лек и приятен за каране наклон. На много места има и сянка, други са открити. Единствено преди селото има малко по-стръмен участък от пътя, който е и доста разбит. От асфалта вляво и вдясно се отклоняват множество дърварски черни пътища, включително и някои по-главни такива – например в т.02 и т.03. Пропускайте всякакви такива отбивки, докато не видите табелата за начало на с. Ямна. Тя е забодена в т.04 (7.0 км), където основният път продължава наляво и надолу към селото, а ние сме надясно по друг път, кой веднага се превръща в черен и прави ляв завой към близката махала. След 400 м достигаме разклон (т.05), където поемаме надясно покрай близките къщи. Това е черният път, който ще ни отведе до махала Зебровица и отвъд нея. Следваме само основния път, който на повечето места е широк и ясен, а наклонът му е променлив (малко нагоре, малко надолу), но предимно лек и приятен за каране. От махала Зебровица ще видите само отделни къщи, тъй като е доста разпръсната. Затова има и няколко отбивки от основния път, които трябва да пропуснете – в т.06 (черен път вляво), т.07 (черен път вдясно) и т.08 (пак черен път вляво). След последната точка като цяло пътят започва да се спуска, на едно място даже по-стръмно. След като подминем и последната къща на Зебровица, караме още малко по пътя до т.09 (10.2 км), където при един ляв завой се открива много хубава панорама към отсрещните ридове на Предбалкана и към основното старопланинско било.  Тук е мястото да обърнем в обратна посока и да се върнем по същия път чак до началото на маршрута. Няма смисъл да продължавате напред по черния път, освен ако не сте любители на шубраците, защото той става все по-занемарен и след няколко километра с изкачвания и спускания свършва в едно дере.

Поглед към с. Ямна, но на практика не влизаме в него.

Точно при този завой с широка панорама е крайната точка на маршрута. След него пътят започва постепенно става по-занемарен, а и няма нещо, заради което да ходите по-нататък.