Гложене – махала Лозето

Миналата година публикувах един от най-леките маршрути в МТБ-БГ, предназначен за съвсем начинаещи и деца, който просто следва р. Вит в северна посока, прави едно „ухо“ през ливадите и овощните градини и се връща обратно. Той бе резултат от едно каране, при което имах намерение да се изкачим до уединената махала Лозето, но този замисъл се оказа труден за част от групата и така стигнахме само до подножието на склона, връз който е разположена въпросната махала. Затова през пролетта на 2020 г. направихме втори опит, в резултат на който добавям и този маршрут – можете да го разглеждате като удължен вариант на предишния, но в действителност този беше оригинално замисленият.

А какво толкова има във въпросната махала, че да я посети човек? Честно казано, почти нищо, освен разни тривиални неща като красива природа, спокойствие, слънчеви поляни и работеща ферма (оказа се, че все пак някой живее в махалата). Карането дотам и обратно е просто една приятна разходка с леко изкачване по предимно сенчест черен път и спускане по друг път, който на места е по-каменист и стръмен, но като цяло не е някакво сериозно предизвикателство. От тази гледна точка трудността на маршрута (и техническа, и физическа) е малко по-висока от тази на предишния, но във всички случаи карането си остава подходящо за начинаещи, за деца (ако вече се справят с леки баири нагоре и надолу) и за всеки друг, който иска да разпусне с кратко каране по сравнително леки терени.

Началната точка е краят на с. Гложене откъм м. Боаза, т.е. изхода по пътя към Ловеч. Там има и нещо като триъгълен площад, на който могат да се паркират 3-4 автомобила (или някъде по съседните улици).

Картата е базирана върху BG Mountains / kade.si . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: с. Гложене, изхода към м. Боаза и гр. Ловеч; https://goo.gl/maps/nFU7GMkBiwfzrZyV9
Физическо натоварване: ниско (КФН=2)
Продължителност: 1-2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 0.5 л, по маршрута няма чешми

01 (0.0 км) – От началната точка в края на с. Гложене поемаме по главния път към м. Боаза, т.е. към Ловеч. От лявата ни страна има голям цех от изоставено предприятие. Точно след цеха (т.02) наляво има пешеходен мост над реката – минаваме по него и от другата му страна пропускаме черен път покрай оградата на предприятието (т.03) и продължаваме в северна посока покрай реката. В т.04 (0.8 км) пътят се раздвоява – следваме левия, десният просто слиза до брега и свършва; има и път още по-наляво към нивите, него също пропускаме. Оттук нататък следваме само пътя покрай реката – пропускайте всякакви отклонения наляво към обработваемите площи. На някои места пътят едва си личи, но не се притеснявайте от това.

05 (2.7 км) – Стигаме до сметището и станцията за компресиране на отпадъци, която е изградена до него. Тук пътищата се променят непрекъснато, защото общината прегражда някои от тях, за да не се образуват незаконни сметища, хората пък проправят нови. Следвайте GPS следата или просто карайте надясно покрай станцията и сметището, за да достигнете до т. 08 (3.3 км), отново на брега на реката, където трябва да продължим наляво по занемарен и леко обрасъл черен път.

Той ни отвежда след 300 м до друг черен път (т.09, 3.6 км) или даже плетеница от пътища, като най-общо казано десните идват откъм овощните градини, а левия откъм шосето. Ние продължаваме първо направо и леко вдясно, а след 100 м в т.10 сме наляво към близкия горист баир. Оттук вече следваме само основния черен път, който започва да се изкачва на север по склона. Ако видите някое разклонение, пропускайте го. В т.11 (4.8 км) пътят се разделя – ние избрахме десния, макар че и левият води към фермата. Достигаме я след 400 м и продължаваме да следваме основния път (в т.12 е левият), за да излезем на широка поляна (т.13, 5.5 км).

Тук започва спускането по черния път надясно през поляната. Пътят е широк, на места каменист. Наклонът не е много голям, но има и някои по-стръмни участъци. Пътят ни отвежда отново при р. Вит, като в т.14 (6.6 км) продължаваме надясно покрай брега и следваме само основния път между ливадите. В т.15 (7.3 км) пропускаме черен път вдясно, който води към овощните градини, а след още 800 м отново сме в т.08 при реката и близо до сметището. Оттук се прибираме до Гложене по пътя, по който дойдохме покрай реката.