От Мезек до крепостта и наоколо

Картата е базирана върху BG Mountains / kade.si

Упътвания за ползване на GPS следи

Начална точка: центъра на с. Мезек
Трудност на терена: средна
Физическо натоварване: ниско
Продължителност: 1-2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 0.5-1 л; по маршрута няма чешми.

Това е приятен кръгов маршрут, който започва от центъра на с. Мезек, изкачва се през Мезешката крепост и още малко нагоре, след което ви връща по една дива горска пътечка през сенчести гори и слънчеви поляни надолу към селото.

Средновековната крепост Неузетикон над с. Мезек, изградена през 11-12 век, е едно от най-добре запазените и възстановени военни укрепления от този период в България. Може да се изкачите до нея и с автомобил, но тази кратка разходка е по-приятен и здравословен начин да я разгледате и да се потопите за миг в дивата природа наоколо.

Разходката ще ви отнеме около два часа, включително времето за разглеждане на крепостта. Цялата обиколка е с дължина около 3.7 км. Теренът не е труден, но на места има по-стръмни участъци, а на други пътеката може да е леко обрасла и трудно различима – най-вече напролет, когато тревата е по-висока. През повечето време над вас ще има дървета, които пазят сянка – само в рамките на самото населено място може да ви напече повече. Започва се с изкачване, след това е спускането. През по-топлите месеци и дни е добре да направите разходката преди обяд, защото след това става много горещо, дори и на сянка. В късните часове преди залез също е приятно, само внимавайте да не замръкнете и да хванете работното време на крепостта! През по-студените месеци (или дни) може да използвате следобедните часове, наслаждавайки се на слънчевите лъчи, ако ги има.

Влизането в крепостта е с билет, а най-добре е преди или след разходката да посетите и тракийската куполна гробница в могилата Мал тепе източно от село Мезек – другата важна историческа забележителност в района (стига се с автомобил, в селото има указателни табели). Продават се комбинирани билети за двата обекта, в случай че сте решили да ги разгледате в един ден.

В центъра на с. Мезек има 2-3 официални паркоместа за автомобили, а при нужда могат да се намерят и други наоколо.

Напътствия:

В центъра на село Мезек (т.01) следвайте табелите към крепостта – като застанете с лице към площада и планината, тръгнете по главната улица надясно и след 350 м в края на селото има кръстопът (т.02), където наляво тръгва стръмен асфалтов път към вр. Шейновец (и към крепостта). Започнете изкачването по него и при достигането на горския пояс (т.03) вдясно се отклонява „екопътека Калето“ към Мезешката крепост, по която трябва да продължите изкачването – вече на сянка, но на места с по-стръмен наклон. Стотина метра след напускането на асфалта ще достигнете разклон (т.04), при който сте наляво и нагоре. След стръмно, но кратко изкачване, ще излезете при касата за билети на поляната до крепостта (т.05).

След като разгледате крепостта, трябва да продължите по пътя през поляната нагоре до малкия паркинг (т.06), обособен до един завой на пътя към вр. Шейновец. Продължете по асфалта направо и нагоре около 500 м до т.07, където вдясно се отклонява черен път/пътека, почти в обратна посока. Тръгнете по тази пътека и след стотина метра ще излезете на една поляна/нива (т.08), където пътеката се губи. Тук трябва да се движите в левия край на поляната и след 20-30 метра ще намерите продължението на пътеката вляво. Надолу пътеката на места е тясна и слабо забележима (в тревата), на други е по-широка и ясна (в гората), но във всички случаи е с приятен наклон и без някакви сериозни препятствия. С наближаване към селото пътеката отново се губи в тревата, но тук вече няма как да сбъркате посоката – излизате в една глуха уличка и по нея се връщате на главната улица в Мезек (в т.02) и по нея обратно до центъра.