Разходка до тракийската куполна гробница край Мезек

Картата е базирана върху BG Mountains / kade.si

Упътвания за ползване на GPS следи

Начална точка: хотел „Катаржина“
Дължина: 7.2 км в двете посоки
Изкачване: 100 м общо в двете посоки
Трудност на терена: ниска
Физическо натоварване: ниско
Продължителност: 2-3 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 0.5-1 л; по маршрута няма чешми.

Това е лек и приятен маршрут от хотел „Катаржина“ до Мезешката гробница и обратно. Той минава през част от лозовите масиви в имението „Катаржина“ и след това се изкачва през приятни смесени горички, за да ви отведе до една от основните забележителности в района – тракийската куполна гробница в могилата Мал тепе източно от село Мезек. Този исторически паметник е датиран около 4 век пр. Хр. и е една от най-големите и добре запазени гробници от този тип в България. Затова със сигурност си струва да си купите билет и да я разгледате отвътре, а пък при касата има изградени навеси и беседки, които са подходящи за почивка.

Разходката ще ви отнеме около два часа, плюс времето за разглеждане на гробницата. Разстоянието е 3.6 км в посока, връщането е по същия път, по който се отива до гробницата. Теренът е лек и приятен – изцяло по черни пътища с малък наклон през лозовите масиви и след това през поляни и приятни горски участъци със сянка. На отиване е предимно изкачване, на връщане наклонът е преобладаващо надолу. В зависимост от сезона на някои места по пътищата може да има големи локви, но могат да се заобиколят по края.

През по-топлите месеци (май-септември) е добре да направите разходката преди обяд, защото след това става много горещо. В късните часове преди залез също е приятно, но тогава вероятно ще изпуснете работното време за достъп до гробницата! През по-студените месеци (или дни) може да използвате следобедните часове, наслаждавайки се на слънчевите лъчи.

Напътствия:

Като застанете с гръб към входа на хотел „Катаржина“ (т.01), наляво между лозята тръгват два черни пътя. Маршрутът започва по първия от тях, който се спуска с лек наклон и завива наляво към близката долчина. След дола ще излезете на китна поляна с един заслон отляво (т.02, 800 м от началото на маршрута) – тук трябва да продължите по хубав черен път надясно, който се изкачва с лек наклон между лозята и постепенно навлиза в горския пояс. Вървейки само направо и нагоре по него, след 1.5 км ще достигнете кръстопът – тук маршрутът продължава надясно по сравнително равен път през иглолистна гора. Следвайте него само направо, пропускайки отклоненията вляво и вдясно – такива има в т.04. След нея излизате от гората и пътят се спуска през ливадите към един дол и излиза от другата му страна точно пред касата и входа на Мезешката гробница (т.05). Връщането е изцяло по обратния път.