Хотел „Катаржина“ – с. Мезек – м. Старата чешма – с. Сива река

Картата е базирана върху BG Mountains / kade.si

Упътвания за ползване на GPS следи

Начална точка: хотел „Катаржина“
Дължина: 31 км
Ниво на техническа трудност: средно
Физическо натоварване: средно
Продължителност: 2-5 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 0.5-1 л; по маршрута има две чешми; в с. Мезек и с. Сива река има магазини.
Храна: Може да си вземете по ваша преценка. В с. Мезек и с. Сива река има магазини.

Този веломаршрут е малко по-дълъг, но преди всичко по-див от останалите. Подходящ е за хора, които имат известен опит в карането по пресечен терен, но най-вече които не се страхуват да навлязат в по-диви гори и да стигнат до красиви, но рядко посещавани места. Точно такава е местността Старата чешма, която вероятно е добре позната само на ловната дружинка в с. Сива река. А това е едно място като от приказките, с вековни исполински дървета, хвърлящи сянка върху поляна с тучна трева, в единия край на която е сгушен ловджийски заслон с чешма. За да стигнете до това неподозирано природно кътче обаче, ще трябва да минете и по леко обрасли черни пътища с локви покрай нивите, и по леко затънтени горски пътища, където дори може да срещнете някое диво животно или поне следи от него. Ако което и да е от тези неща ви плаши, значи е по-добре да пропуснете това каране и да се насочите към някой от другите маршрути. Желателно е да имате и умения за ползване на GPS навигация, защото при този маршрут тя наистина може да ви потрябва.

Преди да навлезе в дивотията, маршрутът се изкачва от хотел „Катаржина“, който е пример за изискано и луксозно творение на нашето съвремие, към тракийската куполна гробница край с. Мезек, която пък е свидетелство за величието на една отдавна отминала епоха и цивилизация. Гробницата в могилата Мал тепе не само е една от най-важните и интересни забележителности в района, тя е и една от най-големите и добре запазени тракийски гробници в България. Затова със сигурност си струва човек да си купи билет за вход в нея и да я разгледа.

От гробницата се продължава през с. Мезек, после по черни пътища покрай ниви и през дъбови горички, които ще ви отведат до споменатата приказна местност Старата чешма, а след нея и до един микроязовир, от който следва дълго спускане към с. Сива река. Последната част от маршрута е основно по шосетата за Сива река и Мезек и по черни пътища през обработваемите площи между тях.

Напътствия:

Като застанете с гръб към входа на хотел „Катаржина“ (т.01), наляво между лозята тръгват два черни пътя. Маршрутът започва по първия от тях, който се спуска с лек наклон и завива наляво към близката долчина. След дола ще излезете на китна поляна с един заслон отляво (т.02, 800 м от началото на маршрута) – тук трябва да продължите по хубав черен път надясно, който се изкачва с лек наклон между лозята и постепенно навлиза в горския пояс. Карайте само направо и нагоре по него до т.03 (2.4 км от началото), където достигате кръстопът – тук маршрутът продължава надясно по сравнително равен път през иглолистна гора. Карайте по него около 600 м до следващото кръстовище (т.04), където трябва да завиете наляво по друг хубав горски път, който след малко излиза на открито. Тук се включвате в песъчлив черен път през ливадите (т.05, 3.4 км от началото) и карате по него надясно (северозапад) в посока тракийската гробница. Когато я доближите и видите отдалеч посетителския център (жълта двуетажна сграда), ще трябва да се справите с плетеница от черни пътища – при първия разклон (т.06) сте надясно, после пак надясно и два пъти наляво. В крайна сметка ще излезете при касата на историческия комплекс – т.07 (4.2 км от началото).

От гробницата продължавате по асфалтовия път в посока с. Мезек. След 1 км, на кръстовището в долния край на селото (т.08), завивате наляво към центъра му (т.09), а там надясно и по главната улица напускате Мезек и продължавате в северозападна посока по тесен асфалтов път към с. Сива река. Карате по него 1.3 км след края на Мезек до т.11, където вдясно и вляво се отклоняват по един черен път, а асфалтът продължава направо. Поемете по черния път наляво, който е широк и добре утъпкан. След 300 м ще достигнете разклон (т.12) – карайте по десния път. Той се движи по края на обработваеми земеделски площи. След още 300 м пропускате черен път вляво и завивате надясно покрай дола на един поток. След малко в т.13 (8.4 км от началото на маршрута) пътят пресича потока наляво и се връща в обратната посока от другата му страна, а после завива надясно (запад), вървейки все по границата между нивите и гората. Точно в тази част е възможно да се натъкнете на най-големи локви – заради тях на някои места пътят се раздвоява и после отново се събира. Постепенно пътят навлиза в гората – тук трябва да карате само направо (запад) по основния черен път, пропускайки няколко отбивки вляво и вдясно – такива има на 2-3 места. Ако не сте объркали пътя, в т.14 (10.6 км от началото на маршрута) ще достигнете местността Старата чешма и ще бъдете изненадани от красотата и спокойствието на това уникално природно кътче.

От м. Старата чешма продължавате по горския път в (досегашната) западна посока още 1 км, докато не излезете в т.15 на друг, по-широк и утъпкан черен път. Продължете по него наляво и нагоре. След кратко, но малко по-стръмно изкачване, търсете отбивка вдясно (т.16), която слиза към един микроязовир. Спуснете се по черния път под стената му и после надясно по границата между ливадите и гората. В т.17 (около 700-800 м след язовира) намерете връзката със съседния черен път, който върви през гората, и се прехвърлете на него, продължавайки спускането в северна посока. Пътят е добре утъпкан, с песъчливо-камениста настилка и лек наклон. Само в края му, преди да излезе на асфалтовия път, има един малко по-стръмен участък с коловози. Като стъпите на шосето в т.18, карайте надясно до с. Сива река и при влизането в него (т.19) наляво по главната улица до центъра (т.20), където може да направите почивка и да се поглезите с напитка или нещо за хапване от магазина.

В Сива река продължете по главната улица и напуснете селото по шосето в посока Свиленград. След около 3.5 км в т.21 трябва да се отклоните по черен път надясно между две ниви. След малко пресичате една горичка и завивате остро надясно (т.22), а скоро след това се включвате в друг черен път (т.23) и продължавате на юг между лозови масиви, докато достигнете поредния малък микроязовир. Заобиколете го отляво – пътят слиза под стената му (т.24) и се изкачва от другата ѝ страна, където продължава в почти права линия на юг между обширни обработваеми площи, за да достигне шосето между с. Мезек и Свиленград в т.25.

Прибирането до хотела е по шосето наляво в посока Свиленград (има и велоалея вдясно на пътното платно) до портала на имението „Катаржина“ (т.26) и от него по „вътрешния“ път на имението покрай винарната до хотела.