Банкя (кв. Вердикал) – Клисурски манастир („Св.Петка“)

Борис Първанов подготви и изпрати този кратък маршрут в околностите на Банкя, който е много приятен, забавен, подходящ за широк кръг от хора (защото не е много труден в техническо отношение) и, може би най-важното, годен за каране дори и през късна есен или ранна пролет, когато на много други места в Люлин планина калта е непреодолима. Тук тя общо взето липсва. Асфалтовото изкачване е съчетано с приятно спускане по южни склонове с хубава гледка към Витоша и Люлин планина.

Изходна точка: центъра на кв. Вердикал, гр. Банкя
Дължина: .11.9 км
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, T2, T3)
Физическо натоварване: ниско (КФН=4)
Продължителност: 1-2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 0.5 л, в двора на манастира има чешма
– черни пътища – 2 км

GPS следа можете да изтеглите в края на статията.

Преди да стигнете до текстовото описание, най-добре е да изгледате видеото за маршрута, тъй като за много хора то може да е по-полезно и лесно за следване, отколкото указанията по-долу.

Тръгва се от центъра на кв. Вердикал, гр. Банкя (656 м надморска височина) и се поема по асфалтов път в западна посока. След 2.8 км пътят се разделя. Наляво продължава основният път до с. Клисура, а ние завиваме надясно по отбивката за манастир „Св.Петка“. Наклонът рязко се покачва и достига до 16%, но за кратко разстояние.

При 6 км достигаме до най-високата точка – 940 м н.в. – и се озоваваме пред манастира. В двора му има чешма. Маршрутът продължава на изток. На последния завой преди манастира него се вижда черен път отляво, който тръгва надолу. Спускането започва по него. Приятно  е, кара се по черен път през открити ливади с хубава гледка в посока Витоша и Люлин планина.

При 6.8 км трябва да се отклоним по едва видима пътека наляво през поляните. Ако имате притеснение от по-стръмни участъци, може да продължите да спускате по пътя, който ще ви отведе в с. Клисура. След като сме се отклонили по пътеката, маршрутът минава през малко сечище, като ние гоним спускане през него в лявата му част. На излизане от него хващаме слабо видима пътека и 10 метра след  това се включваме на друга пътека и завиваме надясно, продължавайки със спускането. Следва кратка по-остра част с наклон над 20% през млада, ниска и рехава иглолистна гора. Пътеката ни отвежда на циментов път, като  след 200 метра излизаме на асфалтовия път в с. Клисура.

Завиваме наляво по него. От лявата ви страна е кметството на селото. Продължаваме на изток, като следва кратко изкачване, около 1 км.  При 8.2 км излизаме на автобусна спирка, където практически свършва и изкачването.

При 8.7 км отляво ще забележите чешма, в която рядко има вода. 30 метра след нея вдясно поемаме по черен път през полето. При 9.6 км се озоваваме в края на полето и пътеката продължава надолу, като пред нас се появява гора. Точно преди гората следва да завием  наляво по бледа пътека. При 9.9 км излизаме отново на полето, като поемате по края му надолу. 200 метра по-надолу пред нас виждаме горски масив и нашата цел е да се озовем в левия му ъгъл. За целта завиваме наляво и  пресичаме полето по тънка пътека. Понеже са обработваеми площи, е възможно да са изорани. При 10,3 км в ъгъла на полето влизаме по широка пътека в гората. Продължаваме с кратко спускане, като в края му пресичаме малка вада. След като я пресечете, завийте по пътеката леко вдясно. Трябва да изкачите кратко баирче. Следва хубава тясна пътека. При 11.4 км пътеката се разделя. Ако завиете наляво, ще се озовете на асфалтовия път над кв. Вердикал. Подходящо избор, ако сте решили да направите още една обиколка. Надясно продължава спускането и скоро достигаме първите къщи на квартала. При 11.7 км пресичаме река Какач. В нормална ситуация е маловодна и спокойна. След това пътят ни отвежда на главния асфалтов път и завивайки надясно, ще излезете в центъра на кв. Вердикал – началната точка на маршрута.