Валевци – Троенци – Бяла река

Казано най-просто, това е по-кратък и лек вариант на маршрута „Валевци – Троенци – Бяла река – Лъгът“.  Тук обаче правим само първото спускане покрай Бала река и вместо да продължим с второ изкачване към Лъгът, се връщаме във Валевци. В този смисъл карането е подходящо или за хора, които търсят съвсем малко физическо натоварване, или пък за такива, които са отседнали на почивка или по работа някъде в района и нямат много време за каране, така че им трябва някаква бърза разходка. Спускането, макар и лесно, все пак предлага няколко интересни момента.

Както се вижда от името, началото е в с. Валевци, което е съвсем малко, но много китно и добре поддържано. Центърът му е там, където пътят се раклонява – към с. Дрянът и към м. Лъгът. Това е и началната точка на маршрута. Именно към Дрянът се отправяме с леко изкачване по асфалт и после по черен път. Тази махала преди доста години е била изселена, защото е имало идея да се строи язовир, която така и не е била реализирана. В момента от нея са останали само 2-3 много стари къщи. Затова пък махала Троенци, в горната част на маршрута, ще ви изненада със своите обновени и добре поддържани домове.

Имайте предвид, че в района, през който преминаваме, е напълно възможно да срещнете сърни и елени, а също и да се натъкнете на следи от мечки или дори да видите някой представител на този животински вид. В този ред на мисли, не е добра идея да карате сами по маршрута, въпреки че техническите му характеристики не предполагат кой знае какви рискове.

Тъй като се кара предимно в по-ниската част на планината и повечето пътища са устойчиви на дъжд, този маршрут е подходящ за каране през голяма част от годината – от пролетта та чак до есента, т.е. когато няма снежна покривка. Ние го карахме непосредствено след седмица с обилни дъждове и въпреки това само на отделни места имаше локви и кални коловози, но нищо непреодолимо.

Начална точка: с. Валевци; https://goo.gl/maps/DtBFo92WPtyysRcJA
Физическо натоварване: ниско (КФН=3)
Продължителност: 1-3 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 0.5-1 л

01 (0.0 км) – От центъра на Валевци поемаме по пътя към с. Дрянът, минавайки по мост над р. Росица и след това наляво (т.02) покрай Бяла река. Изкачването е с лек наклон, приятно и плавно. На едно място асфалтът преминава за кратко в черен път. В т.03 (3.1 км) пътят се разделя – продължаваме по асфалта надясно с малко по-стръмно изкачване и две серпентини. След още 1 км в т.04 (4.0 км) трябва да изоставим асфалта и да продължим наляво по черен път, който преминава през Дрянът. Това село (или махала) е било обезлюдено заради планове за изграждане на язовир, които така и не са се реализирали. В момента са останали едва няколко стари къщи. Изкачваме се по основния черен път през него, пропускайки два черни пътя вдясно – в т.05 и т.06. Излизайки на билото на рида над Дрянът, пропускаме път надясно в т.07 (5.5 км) и продължаваме наляво, като скоро достигаме китната и живописна махала Троенци на с. Кръвеник, където за малко стъпваме отново на асфалтов път. През нея преминаваме само направо, като в центъра ѝ (т.08, 6.8 км) пропускаме черен път вляво, а след още 100 м достигаме края ѝ (т.09), където асфалтовият път свърва вдясно, а ние продължаваме направо (юг) по черен път през ливади с невероятна гледка към главното било на Стара планина.

В т.10 (7.5 км) пътят се разделя на няколко ръкава. Десният е най-добър, карайте по него. След събирането им излизаме на широка поляна и достигаме много важен разклон в т.11 (7.7 км)внимавайте, защото е трудно забележим и лесен за объркване! По-ясният път продължава през поляната направо (юг), а вие трябва да намерите един слабо различим в тревите черен път наляво. Ако не го виждате, следвайте плътно GPS следата и скоро пътят ще стане ясен и добре оформен. По него правим основното спускане, което не е трудно, но определено е забавно и интересно заради няколко участъка, в които се кара по абсолютна гладка скала.

Спускането ни отвежда отново в долината на Бяла река, където в т.12 (10.7 км) излизаме на един „главен“ горски път (с настилка от трошен камък) и продължаваме по него наляво в долината на реката. По този начин се връщаме в т.03, откъдето по познатия ни вече път се прибираме надясно към с. Валевци.