Велоразходка за начинаещи край Скравена

Това е един съвсем кратък и пределно лесен веломаршрут край Скравена, подходящ за абсолютно начинаещи и за деца, който ще ви отведе и до една от основните туристически забележителности в района на Ботевград – манастира „Св. Николай Чудотворец“ (един от стоте национални туристически обекта) и намиращия се в двора му вековен дъб цер – едно от най-внушителните дървета, които аз лично съм виждал. Височината му е около 30 м, а обиколката на ствола е над 5, но това, което вдъхва истинско страхопочитание е короната на дървото, разперило могъщи клони във всички посоки. Определено е нещо, което си струва човек да види на живо, и този маршрут е приятен начин да се разходите дотам с колело.

Снимка: Сергей Булах

Тъй като малцина биха пътували само заради такава малка обиколка, подсказвам за възможността да добавите към нея и някой от кратките маршрути край с. Липница – най-близък като характеристики е този към махала Дилковци, който също е много лек като терен, а и доста панорамен.  Между тях ще трябва да се придвижите с автомобил, като бихте могли да разделите деня си на две – карането край Скравена преди обяд, после хапване и придвижване към Липница и каране там следобед.

Като терен маршрутът е предимно по асфалт и по гладки черни пътища – един през вилната зона в близост до манастира и едно кратко спускане между овощните градини на изток от селото. Малко вероятно е да се натъкнете на кал, дори и след повечко дъжд, освен може би при споменатото спускане през селскостопанските площи, но и там пътят е добре утъпкан. От гледна точка на навигацията също няма никакви трудности – може да се справите и без GPS, ако се наложи.

Маршрутът има само един недостатък, който е от временно естество – към момента на описването му (септември 2021 г.) в полето на изток от Скравена се строи голяма пътна отсечка, част от международния път към Враца, Монтана и Видин. Не е ясно какви точно ще са преминаванията през този нов път, такива има две по маршрута. Засега се пресича направо през строителните площадки, но когато отсечката бъде завършена, вероятно ще има подлези под пътя. Т.е. имайте предвид две неща: първо, в момента трябва да преминавате с повишено внимание на тези места, защото се извършват строителни дейности с тежка механизация; второ, в бъдеще пресичанията на новия път вероятно ще изглеждат по-различно, отколкото в момента.

Началото на маршрута е в центъра на с. Скравена, от градинката пред Паметника-костница на ботевите четници. Зад него има и удобен малък паркинг, където можете да оставите автомобила си.

Начална точка: с. Скравена, Паметник-костница на ботевите четници; https://goo.gl/maps/Jn4Dj7SP25KNxqBG9
Физическо натоварване: ниско (КФН=2)
Продължителност: 1-2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 0.5 л, в двора на манастира има чешма

Заставайки с гръб към паметника (т.01), поемаме по улицата, минаваща пред него („Ал. Първанов“) наляво, т.е. в североизточна посока. При първото кръстовище (т.02), както и при всички следващи, караме само направо, докато достигнем околовръстния път на селото (т.03, 1.0 км след началото). Пресичаме и него и продължаваме по асфалтов път през полето, като в т.04 пресичаме новостроящата се пътна отсечка. Тук е едното място,където в бъдеще може да настъпят промени, т.е. да се минава през подлез или нещо подобно. Изкачвайки се с лек наклон, в т.05 (2.2 км) се отклоняваме наляво по черен път (с остатъци от разбит асфалт) към вилната зона в подножието на хълма. След още 100 м (т.06) отново сме наляво и по равен и прав черен път покрай вилите излизаме на тясно асфалтово пътче (т.07, 3.0 км), по което надясно и на разклона в т.08 наляво (има и табели!) достигаме до портата на манастира „Св. Николай Чудотворец“ (т.09). След културно-опознавателна почивка поемаме обратно по пътищата, по които дойдохме, и се връщаме в т.05, като продължаваме наляво (изток) по асфалта до т.10 (5.0 км), където вляво има голям навес, а вдясно маса с пейки. Наляво и надясно има по един черен път – поемаме по този надясно и надолу през полето, движейки се покрай ливади и овощни градини. При първия разклон (т.11) сме по левия път, после в т.12 (5.5 км) сме надясно, пресичайки една долчинка, а в т.13 сме наляво по основния път, който се превръща в тесен и занемарен асфалтов път. Спускаме се по него, като в т.14 и т.15 държим основния път надясно и скоро след това пресичаме отново строящата се пътна отсечка (т.16) – второто място, което вероятно ще се промени в бъдеще.  Навлизаме в селото по широка и прашна улица покрай стопански сгради, в т.17 (8.0 км) пресичаме околовръстното и продължаваме само направо, а на разклона в т.18 може да излезем към началната точка и по двете улици, като ние избрахме дясната.