Кътина 2

През март месец все още е твърде рано за каране по този маршрут, освен ако не сте отявлени любители на калните бани, но тъй като карането по него бе изключително приятно и отлежава още от декември 2015 г., вече нямам търпение да го споделя.

Предполагам, че ако няма твърде обилни дъждове, още през април-май черните пътища над Кътина ще са се втвърдили достатъчно, за да се кара нормално по тях. Имайте предвид обаче, че някои участъци от тях дори и през лятото задържат локви и кал, така че едва ли ще се върнете от това каране чисти като капка вода.

Няколко са характерните за този маршрут неща. На първо място, той предлага чудесна комбинация от кратки силови напъни по някои стръмни отсечки и лежерно возене по други. Първата половина от основното изкачване дори се случва по пътека – и то пътека, която е доста хубава за спускане. Тази пътека, ако имате мерак и сила в краката, е караема почти изцяло нагоре (макар че след зимата или след обилни дъждове може на места да е доста кална и тогава не е възможно), но ако ви домързи, има няколко стръмни секции, които ще трябва да избутате. След нея продължаваме само по черни пътища – първата цел е достигане на билото, където се намира махала Ливаге и дори има малка, спретната черква – добро място за почивка и отдих. Карането по  билото в посока Владо Тричков е изключително приятно и живописно, със страхотни панорами във всички посоки и с бързи, хвърковати спускания по гладки черни пътища, редуващи се и с няколко изкачвания, разбира се. Приближавайки се към Искърския пролом, поемаме на юг и подсичаме билото над махала Свидница, за да продължим с последно (но пък запомнящо се!) изкачване към вр. Здравчи камък (по-точно към подножието му, тъй като черният път го заобикаля). Тук вече настъпва моментът да сложим допълнителната защитна екипировка (ако носим такава) и да се спуснем към Кътина по една от най-хубавите пътеки в Софийско, позната на някои и от маршрута „Кътина“.

Макар нито изкачванията да са от най-лесните, нито основното спускане, маршрутът е подходящ за доста широк кръг от хора. С изкачването до билото всеки криво-ляво ще се справи – къде с каране, къде с бутане, а наградата си заслужава. Спускането пък в по-голямата си част изобщо не е трудно, само последните няколкостотин метра от пътеката са по-технични, като те дори могат да се заобиколят по черен път. Не казвам, че маршрутът е подходящ за съвсем начинаещи, но за всеки, който вече има някакъв опит с каране в планината, дори да няма още увереност за по-трудни пътеки, карането по тези места ще е много приятно.

Единственият недостатък на маршрута е, че в плетеницата от черни пътища над Кътина навигацията изисква твърде често да проверявате дали сте на прав път, по кой разклон да поемете и т.н. Това обаче важи при първото каране по маршрута, а съм почти сигурен, че някои ще искат да направят повече от едно!

Началото е на площада в с. Кътина, дотам най-лесно се стига с автомобил, макар че има и вариант с влак до Нови Искър и оттам на самоход.

Снимки от карането ни по маршрута можете да видите тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/gallery/photos/katina-2

Изходна точка: с. Кътина, централен площад
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, Т3)
Физическо натоварване: средно, КФН=6
Продължителност: 2-6 часа в зависимост от темпото и почивките.
Вода: 2-3 л, по пътя няма чешми
Храна: за половин ден

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): route-2016_katina-2.zip
GPS файл с нарязани до 500 т. следи за стари приемници Garmin

Описание на маршрута в PDF: route-2016_katina-2.pdf

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

01 (0.0 км) – Заставаме на площада с гръб към градинката и поемане по основната улица надясно и нагоре.

02 (0.13 км) – В първата пряка завиваме надясно и продължаваме нагоре.

03 (0.21 км) – При следващия разклон сме по улицата наляво.

04 (0.32 км) – Т-образно кръстовище – завиваме надясно.

05 (0.36 км) – Стигаме задънения край на уличката. Вляво има стръмна пътека нагоре – поемаме по нея (с каране или бутане).

06 (0.46 км) – Излизаме на черен път, идващ отляво, и продължаваме по него направо и нагоре.

07 (1.1 км) – Стигаме кръстопът с два черни пътя наляво. Ние продължаваме направо и леко вдясно към последните къщи на махалата.

08 (1.4 км) – При последната къща продължаваме направо и след 30-40 м пътят преминава в пътека. Започваме изкачване по нея.

09 (1.5 км) – След първите 2-3 завоя пътеката се разделя на две. Лявата част е по-стръмна и технична, така че продължаваме по дясната. След малко отново се събират, после на няколко места пак се разделя на различни ръкави, следваме най-широката, главна пътека. На повечето места се кара, но има и стръмни участъци, където повечето хора биха предпочели да бутат. В един момент към края си пътеката преваля и дори тръгва с лек наклон надолу.

10 (3.0 км) –  Достигаме изоставена постройка от военното поделение, по чиито граници върви пътеката. Включваме се в черен път, който идва отляво (от поделението) и продължаваме надясно и нагоре по него.

11 (3.1 км) – Вдясно има дърварски път, пропускаме го и караме напред по основния.

12 (3.3 км) – Пътят прави завой надясно, пропускаме черен път вляво.

13 (4.2 км) – Пропускаме занемарен черен път вдясно и караме направо по основния път.

14 (5.3 км) – Излизаме на широка поляна, отляво идва друг голям черен път. Продължаваме надясно и нагоре.

15 (5.7 км) – Пропускаме черен път вдясно и караме наляво по основния. След 100 метра (т.016) пропускаме още един разклон вдясно.

17 (6.0 км) – И тук има занемарен черен път вдясно, пропускаме го.

18 (6.4 км) – Пътят се разделя на две, ако е кално, заобикаляме отляво, ако не – който ни хареса.

19 (6.8 км) – Кръстопът. Пропускаме пътя вляво, както и един по-занемарен вдясно, и продължаваме по следния път, леко вдясно. След 100 м (т.020) пропускаме още еди черен път вляво.

21 (7.2 км) – Включваме се в голям черен път, който тук често е кален. Продължаваме по него надясно.

22 (7.5 км) – Пътят се разделя на две, следваме лявата част (по-малко кална), а в т.023 (7.8 км) отново се събира в едно и веднага пак се разделя – пак сме по левия. Това са първите от многото такива разклони, които ни очакват. Пътят непрекъснато се разделя и събира в ръкави – или следваме трака, или избираме на място, но се стараем да следваме билото нагоре.

24 (10.0 км) – Тук разклонът е важен. Десният път е по-пряк, но подсича билото в сенчеста гора и се ползва по-рядко, така че ние следваме главния нагоре. След 100 м пропускаме отклонение вляво и караме надясно и нагоре по главния път.

25 (10.8 км) – Достигаме билото, където има кръстовище. Поемаме по първия ясен черен път вдясно – той следва билото в източна посока.

26 (11.5 км) – Пропускаме черен път вляво и караме направо по основния път.

27 (11.7 км) – Пътят се раздвоява, следваме левия. След малко пропускаме поредния по-малък път вляво.

28 (12.9 км) – Достигаме махала Ливаге, точно при черквата „Св. Св. Кирил и Методий“. Поемаме по черния път наляво покрай двора ѝ (има и един по-занемарен път още по-наляво, него пропускаме).

29 (13.3 км) – Пропускаме разклон вляво.

30 (13.8 км) – Пропускаме още един черен път вляво. Нататък следваме само главния път по билото, на 2-3 места от него се отделят странични пътища/ръкави, които пропускаме.

31 (15.5 км) – Време е да сменим посоката. Отклоняваме се рязко вдясно по черен път в южна посока. След малко той започва да се спуска с лек наклон.

32 (16.1 км) – Пътят завива надясно и пропускаме занемарен черен път наляво.

33 (16.4 км) – Пътят се разделя, като малко преди точката има занемарен път вляво (пропускаме го), а при самата точка има и път надясно и нагоре, който също пропускаме. Иначе казано, следваме основния път, който е ясен и се спуска надолу, като след малко започва да вие серпентини.

34 (17.9 км) – Излизаме на кръстопът над махала Свидница. Продължаваме направо по главния билен черен път в посока вр. Здравчи камък. Започва изкачване, което след малко става доста стръмно.

35 (19.1 км) – Наляво и нагоре по основния черен път.

36 (19.2 км) – Пропускаме занемарен черен път вдясно. Следваме основния по билото.

37 (20.7 км) – Подминаваме ловджийски заслон в подножието на вр. Здравчи камък. Вляво и вдясно има едва забележими пътища, ние караме направо по основния черен път.

38 (21.0 км) – Достигаме голямо горско кръстовище. Поемаме по стръмен черен път вдясно, който след 30-40 м преваля и започва да се спуска към Кътина. Тук е мястото да сложим допълнителна защитна екипировка, ако носим такава. Пътят надолу постепенно се стеснява и заприличва на широка пътека.

39 (22.2 км) – Пътят се разделя на три, като нас ни интересува пътеката най-вляво. Караме по нея – първо с лек наклон нагоре, но след малко се обръща надолу и става бърза и много забавна.

40 (23.2 км) – Излизаме на поляна, където отново се включваме в черния път (отдясно), но това е само за 100 м. В края на поляната търсим отново тясна пътека наляво през гората. 23.5

41 (23.5 км) – Пресичаме пътя и продължаваме по пътеката от другата му страна. Това е последната ѝ част, която е най-технична.

42 (24.0 км) – Пътеката свършва при черквата. Оттук се вижда площада, като до него може да стигнем или по бетониран път от черквата надолу, или по пряка пътека от южната страна на черквата.