Долно Луково – Меден бук – Кондово – Плевун – Костилково

Поредният много красив, приятен и интересен маршрут в района на Ивайловград, който ни среща с опустели села, диви кътчета и леки предизвикателства като преминаване през Бяла река при с. Меден бук. Допълнителен бонус е, че маршрутът може да се кара и в двете посоки – тук е описан в последователността от заглавието, но лесно можете да насочите GPS-а да следва трака наобратно. И в двата случая може да очаквате по едно по-стръмно, предизвикателно изкачване, респективно и подобно спускане, но все пак по черни пътища, като трудните участъци надолу са кратки и по-скоро са изключение.

Маршрутът е доста открит, така че в горещи и слънчеви дни е добре да се намажете със слънцезащитен крем, да сложите кърпа под каската и да заредите достатъчно течности.

От Долно Луково се придвижваме по асфалтовия път до с. Меден бук, където срещаме първото предизвикателство – широк брод през Бяла река, който се налага да преджапаме боси. От другата страна продължаваме по стръмен черен път нагоре, докато излезем на билото при изоставената махала Малина. Там пътят се заравнява и все по билото достигаме до с. Кондово и се включваме в асфалтов път към с. Плевун. Почивката в него е задължителна – центърът е приятен, а ако кръчмата работи, си струва да направите малко оборот с някоя бира или безалкохолно. От Плевун продължаваме по пътя към с. Костилково – някога е бил асфалтов, сега в по-голямата си част е черен (макадам). Костилково е на практика обезлюдено село – в него няма постоянно живеещи хора, но е изключително красиво и уютно със старите си къщи и високото си разположение. Спускането от него към с. Долно Луково е по черен път, който първо върви равно по билото, а след това се спуска с умерен наклон и няколко по-стръмни участъка.

Приключение, усамотение и безвремие. Към всичко това можете да добавите и отклонение към Бяла река, където доста хора палаткуват и плажуват, къпейки се в чистите ѝ води. Заради всичко това е трудно да се каже колко време би отнело карането по маршрута. Ако не бързате (а закъде да бързате в този толкова застинал във времето регион!), лесно можете да откарате половин, че дори и цял ден.

Снимки от карането по маршрута можете да видите тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/gallery/photos/dolno-lukovo-meden-buk-kondovo-plevun-kostilkovo

Изходна точка: Разклона за с. Долно Луково и с. Меден бук
Физическо натоварване: средно, КФН=5
Продължителност: 3-7 часа в зависимост от темпото и почивките.
Вода: 2 л, в Плевун и Костилково има чешми.
Храна: за половин или цял ден в зависимост от темпото; в Плевун има кръчма/магазин, но не винаги е отворено.

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): route-2016_dolno-lukovo-meden-buk-kondovo-plevun-kostilkovo.zip

Описание на маршрута в PDF: route-2016_dolno-lukovo-meden-buk-kondovo-plevun-kostilkovo.pdf

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

01 (0.0 км) – Началото е от разклона на пътя за с. Долно Луково (наляво през моста над реката) и с. Меден бук (направо). Започваме карането по асфалта към Меден бук.

02 (4.4 км) – Центъра на с. Меден бук. Продължаваме направо (запад) по черен път към Бяла река. Има и табели към меандрите на Бяла река.

03 (5.0 км) – Достигаме брега на реката. Няма как да се мине с каране – налага се да събуем обувките и да преджапаме боси през чистата вода.

04 (5.1 км) – След преминаването на брода пътят се разделя на две – караме надясно и излизаме покрай ниви и ливади в източна посока.

05 (5.4 км) – Рязко сменяме посоката по черен път на север, който заобикаля една нива и започва стръмно да се изкачва към билото.

06 (6.5 км) – Отляво идва друг черен път, продължаваме нагоре. На няколко места пътят се разделя на ръкави, които отново се събират. Достигаме изоставената и почти разрушена махала Малина на билото, където пътят се заравнява. Още няколко раздвоявания, при които следваме основния път, пропускаме всякакви занемарени отбивки наляво или надясно, следваме само билото в северозападна посока.

07 (9.2 км) – Пътят се разделя на две. Левият е към с. Железари, десният продължава по билото към с. Кондово – ние сме по него. На много места се раздвоява, следваме основния/по-хубавия/по-ясния път, посоката е север.

08 (12.5 км) – Излизаме на малко асфалтово пътче към с. Кондово, което е вдясно от нас, на 100-200 м. Вляво след 100 м (т.09) се включваме в основния сфалтов път между Железари и Плевун и караме по него надясно (север) към с. Плевун.

10 (15.4 км) – В центъра на с. Плевун поемаме надясно (изток) покрай кръчмата. Правим почивка и продължаваме напред по тази улица, докато достигнем последните къщи, където държим дясно, в т.11 (15.8 км) пак вдясно и в т.12 (след по-малко от 100 м) се включваме в пътя за с. Костилково наляво. В началото е асфалтов, но бързо преминава в макадам. Спускаме се към дерето на Кондовска река и започваме да се изкачваме от другата му страна.

В т.13 (18.1 км) и т.14 (18.3 км)  пропускаме черни пътища вляво.

В 15 (19.0 км) и т. 16 (19.1 км) пропускаме черни пътища вдясно, а в т. 17 (19.2 км) и черен път вляво. Следваме само основния път източна посока.

18 (20.0 км) – Пътят се раздвоява, следваме основния надясно.

19 (20.6 км) – Вдясно се отклонява черен път, който ще ни трябва след малко, но засега го пропускаме и продължаваме направо. Скоро вляво от нас виждаме първите къщи на Костилково. Правим широк завой наляво и влизаме в селото. Следваме основния път през него, разглеждаме го и при училището (т.020, 21.8 км) обръщаме и поемаме обратно. Връщаме се до т.19 (22.9 км), където се пада да поемем по черния път наляво.

21 (23.8 км) – Излизаме на съседното било и поемаме по основния черен път наляво (юг). Наклонът е променлив, предимно равно или леко нагоре.

22 (24.8 км) – Пропускаме занемарен черен път вдясно, следваме основния по билото. В т. 23 (25.2 км) пътят се раздвоява и отново се събира, следваме левия ръкав. Малко след това пропускаме занемарен черен път вдясно, а в т. 24 (25.9 км) още един такъв.

25 (26.7км) – Разклон, караме по десния черен път.

26 (27.8 км) – Още един разклон и пак сме надясно.

27 (28.2 км) – Отляво идва черен път и се слива с нашия. Веднага следва още един разклон и пак сме надясно. Продължаваме надолу, след ляв завой и стръмен участък с коловози двата ръкава се събират в т. 28 (28.4 км) и оттам надолу пътят вече е само един.

Настаняване

Хотел „Букор Щепи“, с. Мандрица

„Букор Щепи“ на албански означава „хубава къща“. И наистина, хотелът е точно това, предоставя удобства и комфорт за градските хора в самия център на с. Мандрица, точно на площада. Съседи ще са ви някои от най-старите и представителни някога сгради на селото.

„Букор Щепи“ се състои от две части, наречени „Липа“ и „Магнолия“. Излишно е да казваме, че велосипедите са добре дошли и за тях винаги ще се намери място в къщата.

„Липа“ е изградена по-рано и представлява двуетажна къща, чиито втори етаж предлага на своите гости шест двойни стаи. Всяка стая има спалня, гардероб, шкафчета, тоалетка и голяма тераса. Всички тези помещения ползват обща всекидневна с кухня с кухненски уреди и домакински съдове,  кът за хранене, мека мебел, сателитна телевизия и др. Двете бани и тоалетни също са за общо ползване от всички стаи. Тези особености правят „Букор Щепи Липа“ особено подходящ за средно големи приятелски групи, които заедно да споделят хубавите моменти на маса, но да имат и уединението на собствената стая за нощувка.

„Магнолия“ бе завършена през 2015 г. и се състои от няколко къщи-близнаци, които осигуряват за гостите общо 8 апартамента. Всеки апартамент е двуетажен, луксозно и качествено обзаведен, с приятна тераса, и включва дневна с напълно обзаведена кухня на първия етаж и спалня с баня на втория. В един апартамент могат да нощуват до трима възрастни, но още по-подходящи са за семейства с деца.

За всички гости, които нямат време или не искат сами да приготвят храната си, към комплекса има и ресторант с бар.

За повече снимки, информация, запитвания и резервации посетете уеб-сайта на хотел „Букор Щепи“ на адрес: http://bukorshtepi.com/ или се свържете на телефони +359 877 422880, +359 888 941417, +359 3665 2200.