Хижа Руй

Ако сте чели пътеписа от 2014 г. или публикувания тази година маршрут „Драгоман-Трън“, настоящият няма да ви изненада. През втория ден от тогавашното каране с Ram Bikes имахме една ясна цел, издигаща се на височина 1706 м на самата граница между България и Сърбия – вр. Руй. Бях чувал за него от приятели, а и нямаше по-естествена притегателна точка за взора на планинския колоездач, попаднал в Трън, от издигащата се право над града планина с едноименния си първенец.

Уви, както е описано в статията, внезапно развихрила се зима насред пролетта ни попречи да изкачим самия връх, тъй като в условията, които ни връхлетяха при хижата, нямаше никакъв смисъл да си търсим белята (а и току виж си я бяхме намерили в сръбско, ако по погрешка преминем границата в мъглата). За всеки, който желае да покори върха, намирането на пътя дотам няма да е особен проблем, има указание и в описанието на маршрута. Имайте предвид обаче, че това би го направило и по-тежък, защото пътят към върха е доста стръмен и преодолява още 350 м височина.

Като стана дума за наклони, може да се каже, че този маршрут е със сгрешена посока, доколкото изкачването от с. Ломница към хижата е по-кратко и стръмно, отколкото последващото спускане към с. Туроковци. От друга страна обаче, много хора може би биха предпочели именно този вариант – да се измъчат повечко нагоре, но все пак под плътната сянка на гъста широколистна гора, след което да се спускат по-продължително от другата страна. Специално за лятото този подход ми се струва по-удачен, докато за пролетта и есента лесно можете да завъртите маршрута в обратна посока, стига да имате GPS уред.

Във всички случаи карането е само по черни пътища и не е особено трудно от техническа гледна точка, макар да има и някои по-изровени участъци. Като цяло обаче теренът е утъпкан, пътищата се ползват и по-неуверените карачи трябва да внимават единствено за скоростта.

Като физическо натоварване маршрутът не е от най-тежките, но не е и лека разходка – отново казвам, че изкачването е доста стръмно на места и мнозина ще трябва тук-там да побутат, но хижата е точно в средата на прехода и е чудесно място за почивка, така че човек може да презареди преди спускането.

Времето за преминаване по маршрута е доста разтегливо понятие – ако сте със спортна настройка, 2-3 часа ще са ви достатъчни, но ако сте с туристическа, тогава лесно ще уплътните по-голямата част от деня, особено ако решите пътьом да се разходите и през ждрелото на р. Ерма, или пък ако се амбицирате да изкачите вр. Руй. Хижата също предразполага към дълга почивка.

Имайте предвид, че в делнични дни стопаните ѝ обикновено не са горе, така че трябва да се обадите предварително. В почивните дни хижата работи.

Пътепис от карането през 2014 г. можете да прочетете тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/trails/travel/2805-travel082-dragoman-tran-ram-bikes

Снимки от карането можете да разгледате тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/gallery/photos/hija-rui-ram-bikes

Изходна точка: гр. Трън, централен площад
Физическо натоварване: средно, КФН=6
Продължителност: 3-4 часа с по-бързо темпо, 5-8 часа с по-бавно темпо и/или почивки.
Вода: 3 л
Храна: за половин ден или за цял ден в зависимост от темпото, но е добре да си вземете поне нещо малко за хапване при хижата.

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): route-2015_rui.zip
GPS файл с нарязани до 500 т. следи за стари приемници Garmin

Описание на маршрута в PDF: route-2015_rui.pdf

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

001 (0.0 км) – От централния площад на гр. Трън поемаме по улицата към с. Ломница и към ждрелото на р. Ерма. Има указателни табели, а и всеки жител на града може да ни упъти при нужда. Минаваме по мост над реката.

002 (0.15 км) – След моста завиваме по улицата надясно и караме само по нея, докато излезем от града. Продължаваме само по асфалтовия път към ждрелото и с. Ломница.

003 (3.1 км) – Вдясно се отклонява път към ждрелото на р. Ерма, ние продължаваме по основния асфалтов път вляво към с. Ломница.

004 (3.5 км) – Т-образно кръстовище. Караме наляво към с. Ломница.

005 (5.7 км) – Влизаме в с.Ломница и на първия голям и ясен разклон сме по черен път (улица) наляво и надолу към реката. След пресичането ѝ пътят тръгва стръмно нагоре през гората.

006 (7.4 км) – Пропускаме черен път вляво и караме направо по основния черен път.

007 (7.6 км) – Вдясно има друг черен път, пропускаме го и се катерим направо.

008 (9.3 км) – Вляво има друг черен път, ние продължаваме направо и нагоре по основния. По-късно отново се събират.

009 (10.4 км) – Вдясно има черен път, пропускаме го и продължаваме по основния, който става особено стръмен и прави 1-2 серпентини. При едната от тях има и малък рибарник.

010 (10.8 км) – Излизаме на равен път, вероятно е бил от т.нар. прикриващи гранични пътища. Продължаваме по него наляво.

011 (11.0 км) – Разклон, продължаваме направо по основния път.

012 (11.4 км) – Достигаме портата на хижа „Руй“. Дори да е затворена, има как да се промъкнем в двора и до самата хижа, където да направим почивка. След това продължаваме пак по основния черен път надясно, продължение на този, по който дойдохме.

013 (13.6 км) – Излизаме на поляна, където вдясно тръгва стръмен черен път нагоре към вр. Руй. Ако искаме да изкачим върха, това е най-лесния и ясен път до него. Ако не, продължаваме по основния път, който тук е равен и завива вдясно. Следваме само него и пропускаме разни по-малки пътища, ако има такива.

014 (15.0 км) – Разклон, поемаме по черния път наляво.

015 (16.4 км) – Вляво се отклонява стръмен черен път към близкото възвишение, пропускаме го и продължаваме по главния път надолу.

016 (18.3 км) – Пътят прави широк завой надясно на едни поляни. Вляво се отклонява занемарен черен път или пътека, пропускаме го. Оттук надолу пътят става по-каменист и изровен, така че трябва да караме с повишено внимание.

017 (18.9 км) – Пътят се раздвоява, завивайки наляво. После двата ръкава отново се събират, по-надолу има още такива раздвоявания. Постепенно навлизаме в с. Туроковци, като следваме само главния черен път.

018 (21.5 км) – Центъра на с. Туроковци. Продължаваме наляво по главната улица, за да излезем от него в посока пътя за Трън.

019 (22.4 км) – Излизаме на главния път за Трън и продължаваме наляво към града.

020 (24.6 км) – Отдясно идва друг асфалтов път, продължаваме направо.

021 (25.4 км) – Още един асфалтов път надясно, пак сме направо по главния път към Трън. По него навлизаме в града и достигаме до централния площад.