Лъгът – Осеникова поляна – Купен – Валевци

Това е още един веломаршрут, който отчасти се припокрива с трасето на състезанието „Пътят на мечките“, но е наполовина по-кратък и лек от него, т.е. по силите е на доста по-широк кръг от хора. В същото време карането по него ще ви срещне с много диви и красиви кътчета, защото преминава през територията на Държавно ловно стопанство „Росица“, в което се развъждат елени, сърни, мечки и други представители на дивата фауна. Някои от тях може дори да имате късмета да видите достатъчно отблизо.

Теренът, по който се кара, е лек – основно черни пътища плюс малко асфалт. По билото обаче, в зависимост от сезона, може да се натъкнете и на кални локви, коловози, изровени участъци – нищо твърде страшно, но все пак има за какво да внимавате. Затова маршрутът е подходящ за по-сухи периоди, когато калта ще е по-малко, но иначе надморската височина не е много голяма, така че може да се кара от средата на пролетта чак до края на есента (когато обаче може да очаквате и доста шума по черните пътища и съответно изненади под нея).

Началото на маршрута е дълбоко в полите на Стара планина от северната ѝ страна, в м. Лъгът над с. Валевци, където е разположено Държавното ловно стопанство „Росица“. То представлява огромна заградена площ за развъждане на дивеч и основното изкачване към билото на практика преминава през тази територия с особен статут и с още по-особено излъчване. Кара се по широк черен път, който при нашето каране тъкмо бе подготвен за полагане на нова настилка от чакъл – това ще го превърне в същинска „горска магистрала“. До момента той също е бил достатъчно широк и стабилен, но все пак с почвено-каменна настилка. Достигаме билото в м. Кръстопътищата и оттам продължаваме през Осеникова поляна и още много нагоре-надолу по рида, за да започнем в един момент дълго и сравнително полегато спускане към с. Купен. От него вече сме по асфалт към с. Валевци и оттам до м. Лъгът.

До м. Лъгът се стига по асфалтов път, има и къде да се паркира. Има и чешма с превъзходна вода, от която е хубаво да си заредите достатъчно за карането, тъй като по маршрута няма много чешми.

Както се досещате, може да започнете маршрута и от другите населени места – с. Валевци или с. Купен, ако ви е по-удобно по една или друга причина. Тогава обаче ще трябва да разчитате само на GPS следата, защото описанието е с начало в Лъгът.

Начална точка: м. Лъгът над с. Валевци, община Севлиево; https://goo.gl/maps/3kD2xGt2XmWoh4R99
Продължителност: 3-5 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 2-3 л; по маршрута няма чешми, освен в началото
Храна: за половин ден; по маршрута няма места за хранене

01 (0.0 км) – заставайки на главното кръстовище/плац в м. Лъгът, в източна посока тръгва асфалтов път, който минава през портата на ДЛС „Росица“. Преминаването за колоездачи и туристи е позволено, т.е. може сами да си отворите портата, но се уверете, че сте я затворили добре зад себе си. Асфалтовият път се движи в долината на р. Зелениковец, а от двете му страни се издигат тучни зелени ливади. В т.02 и 03 има асфалтови отбивки (вляво), които пропускаме. Асфалтът свършва при т.04 (3.7 км), където има чешма. От нея продължаваме нагоре по черен път, като след 200 м в т.05 той се разделя и започваме малко по-стръмно изкачване наляво. Оттук до билото пътят се изкачва плавно с множество серпентини и умерен наклон. В т.06 (6.7 км) пропускаме черен път вляво, а в т.07 (6.9 км) надясно има друг широк и валиран черен път, но ние продължаваме наляво и след малко излизаме на билото в м. Кръстопътищата (т.08, 8.5 км).

Тук кръстовището е Т-образно и продължаваме по пътя наляво с наклон надолу. Някога е бил с асфалтова настилка, но в момента тя е запазена само на отделни места. В т.09 (9.9 км) достигаме м. Осеникова поляна, където се издига голям партизански монумент – заради него е бил изграден и асфалтовият път. След нея вече караме само по билен черен път, редуващ изкачвания и спускания – внимавайте на места за коловози и „кални капани“, особено през пролетта или след обилни летни дъждове. В т. 10 пътят се разделя, но само за кратко. В т.11 (10.8 км) отляво се включва друг черен път, после в т.12 (13.2 км) има разклон, където сме надясно и след още 600 м в т.13 пътят пак се разделя (при един занемарен партизански паметник на Коста Стоев) – надясно има туристическа маркировка към с. Дебел дял и м. Люляците, а ние продължаваме наляво, все така подсичайки билото на рида.

В т.14 (16.9 км) отдясно (откъм с. Дебел дял) идва черен път, а след 400 м (т.15) още един път се отклонява вдясно – ние следваме основния, който също завива в тази посока. Оттук вече ни чака предимно спускане – пътят е ясен, но е малко по-обрасъл и „затворен“ от растителността. Наклонът е лек и приятен. Пропускайте всякакви второстепенни отбивки, ако изобщо видите такива. В т.16 (21.8 км) отляво се включва широк черен път и настилката става камениста, а малко след това в т.17 достигаме с. Купен и продължаваме по главната му улица надясно. Преминаваме през цялото село (в центъра му има чешма, т.18), караме още 1-2 км по асфалтов път и достигаме края на с. Тумбалово, където в т.19 (24.5 км) завиваме наляво и караме през с. Валевци (в т.20 направо, после в т.21 пак направо) към м. Лъгът.