Купен – Кладев рът – Имилиево

Между село Купен, махала Кладев рът и билото на рида над тях се намират махалите Горно и Долно Имилиево. От тях не е останало много, но и не са се изгубили съвсем. В Горно Имилиево даже може да видите една стара къща, която е напълно възстановена и обитаема – нищо, че до нея се стига само по черен път, с който не всеки 4х4 автомобил би се справил. Именно по този черен път е и спускането в настоящия маршрут. За разлика от повечето други пътища в района, този е малко по-стръмен, обрасъл и див, но пък не е съвсем занемарен, ползва се. Това го прави по-техничен и с повече изненади – за някои това означава да го пропуснат, за други може да е стимул да го пробват.

Изкачването от с. Купен през Кладев рът до билото е доста леко и приятно, само в една кратка част е стръмно. Започва се с няколко километра асфалт, а след Кладев рът се продължава по един чакълиран и добре утъпкан черен път, който обаче е открит и по него слънцето напича доста. Това означава, че ако карате маршрута през лятото, задължително трябва да изберете часовете преди обяд, когато температурите са по-поносими. Говорейки си за сезони и условия за каране, имайте предвид, че след обилни дъждове черният път, по който минава спускането, може да е кален, на места с коловози и хлъзгави камъни, което се явява допълнително предизвикателство.

Началото е в центъра на с. Купен, община Севлиево. Там има къде да се паркира, има и чешма, от която да заредите вода, защото по маршрута няма такива.

Начална точка: с. Купен, община Севлиево; https://goo.gl/maps/HUdXoRGu1PRdFJuf6
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2)
Продължителност: 2-3 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 1-2 л; по маршрута няма чешми
Храна: по принцип не е необходима; по маршрута няма магазини и места за хранене.

От центъра на с. Купен (т.01) поемаме по главната улица нагоре в източна посока. Преминаваме през селото и в края му (т.02, 0.5 км) има разклон, на който продължаваме направо по асфалтов път в посока махала Кладев рът. Достигаме я и преминаваме през нея, като в центъра ѝ (т.03, 3.5 км) пропускаме черен път вляво и малко след това в края на селото асфалтът свършва и преминава в черен път. В т.04 (4.3 км) пропускаме още един черен път вляво, а след малко (т.05, 5.2 км) и един вдясно.  Оттук главният път, по който караме,  започва да се изкачва по-стръмно и по на открито, като в същото време става широк и покрит с нова чакълеста настилка. С няколко серпентини той набира височина по склона, после започва да го подсича и наклонът става малко по-лек. В т.06 (7.7 км) отдясно се включва черен път – следваме главния, който също завива широко надясно.

В т.07 (9.9 км) излизаме на билото на рида в близост до м. Осеникова поляна. По билото минава черен път, в който се включваме наляво. Като цяло от този момент нататък преобладава спускането, макар че по билото има и кратки изкачвания. Черният път като цяло е добър, но след дъждове може да има коловози, локви и други подобни изненади, изискващи повишено внимание.

В т.08 (12.3 км) е най-важният разклон, където започва същинското спускане – по черния път наляво към Горно Имилиево. Пътят е достатъчно ясен, за да на се объркате; достатъчно стръмен, за да ви затрудни и предизвика; достатъчно непредвидим, защото в зависимост от условията и сезона може да очаквате всичко – кал, коловози, трева и намалена видимост, бързи и по-гладки участъци. В т.09 (14.3 км) достигате разклона за махала Горно Имилиево, която вече сте подминали (хубавата къща вдясно над пътя преди разклона е част от нея). Продължете наляво и надолу.

В т.10 (15.5 км) на една поляна пътят се раздвоява. Маршрутът продължава направо – този път е малко по-обрасъл, занемарен, стръмен и техничен, но след дъждове по него калта е по-малко. Спускаме се все направо по него – на места се раздвоява и разтроява, избирайте най-добрия вариант според конкретните условия, включително в т.11, където може да заобиколите и отляво, а маршрутът по принцип е направо. В т.12 (16.4 км) излизаме отново на основния черен път и продължаваме надясно с по-малък наклон. Спускаме се към една долчина (т.13), там обръщаме посоката, изкачваме се за кратко и се включваме в друг черен път (т.14), продължавайки надолу. След малко влизаме в с. Купен и по главната улица надясно се прибираме до центъра му.