Купен – билото – Имилиево

Това е още един вариант за маршрут между с. Купен и махала Имилиево, който включва същото спускане като първия, но достигането до него е по-обиколно и по-сенчесто, което го прави особено подходящ за лятото. Карането е и с една идея по-леко – малко по-кратко и с по-малко сумарно изкачване, но основната разлика идва от това, че нагоре караме по един малко по-тесен черен път, който постепенно набира височина, изкачвайки се до билото на рида между селата Купен и Дебел дял. След обилни дъждове по този път може да има локви и коловози, така че тогава маршрутът през Кладев рът е за предпочитане.

За черния път през Горно Имилиево, по който минава спускането, може да се каже, че е достатъчно ясен, за да не се объркате, но все пак е малко по-див от повечето други в района; достатъчно стръмен, за да ви затрудни и предизвика на отделни места, но без да е прекалено труден и страшен; достатъчно непредвидим, защото в зависимост от условията и сезона може да очаквате всичко – кал, коловози, трева и намалена видимост, бързи и по-гладки участъци. За някои хора (любители на по-диви места и терени) всичко това би било стимул да пробват маршрута, за други (по-неуверени и начинаещи) е сигнал да го пропуснат.

Началото е в центъра на с. Купен, община Севлиево. Там има къде да се паркира, има и чешма, от която да заредите вода, защото по маршрута няма такива.

Начална точка: с. Купен, община Севлиево; https://goo.gl/maps/HUdXoRGu1PRdFJuf6
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2)
Физическо натоварване: средно (КФН=4.5)
Продължителност: 1-3 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 1-2 л; по маршрута няма чешми
Храна: по принцип не е необходима; по маршрута няма магазини и места за хранене.

От центъра на с. Купен (т.01) поемаме по главната улица нагоре в източна посока. Преминаваме през селото и в края му (т.02, 0.5 км) има разклон, на който завиваме вляво и започваме стръмно изкачване по улица, която се превръща в черен път и напуска селото. В началото наклонът е голям, но след т.03 (1.1 км), където пътят се разделя и продължаваме наляво, изкачването става приятно и с лек до умерен наклон. Следваме само основния път, който е достатъчно широк и ясен, макар че на места растителността леко го „затваря“. Движим се предимно в гора и на сянка. В т.04 (5.6 км) пропускаме един черен път вляво, след 400 м (т.05) пропускаме още един. Постепенно набираме височина и пътят се изравнява още повече.

В т.06 (9.3 км) достигаме разклон при един занемарен партизански паметник (на Коста Стоев), където сме надясно. След още 500 м има втори разклон (т.07), където надясно започваме спускането към Горно Имилиево. Следваме черния път надолу – до самата махала по него няма никакви разклонения. Достигаме я в т.08 (11.7 км) и продължаваме по основния черен път наляво.

В т.09 (12.9 км) на една поляна пътят се раздвоява. Маршрутът продължава направо – този път е малко по-обрасъл, занемарен, стръмен и техничен, но след дъждове по него калта е по-малко. Спускаме се все направо по него – на места се раздвоява и разтроява, избирайте най-добрия вариант според конкретните условия, включително в т.10, където може да заобиколите и отляво, а маршрутът по принцип е направо. В т.11 (13.7 км) излизаме отново на основния черен път и продължаваме надясно с по-малък наклон. Спускаме се към една долчина (т.12), там обръщаме посоката, изкачваме се за кратко и в т.03 се включваме в черния път, по който се изкачихме. Спускаме се по него и след малко влизаме в с. Купен и по главната улица надясно се прибираме до центъра му.