Димова махала (над Симитли)

Тази пролет хладното време сякаш не иска да си отиде, може би за да ми напомня, че има няколко неописани маршрута в Югозапада, по които карахме още през месец март. Вярно е, че задаващото се лято със сигурност не е най-подходящият сезон за каране там, но от друга страна, ако се случи дъждовна или по-студена седмица, районът около Симитли винаги е добро и близко спасение за колоездачите от София (освен ако не ги изкушат още по-близките пътеки около Благоевград). Както и да е, с тази и още една-две статии ще добавя поредни щрихи към МТБ картината в района между с. Полена, с. Брестово и гр. Симитли, а кога ще ги пробвате – оставям това решение на вас.

За настоящия маршрут мога да кажа следните важни неща:
– Малката дължина може да ви подлъже, че карането ще е с елементи на разходка в парка, но не е точно така. Макар и кратко, изкачването включва някои доста стръмни участъци, които ще ви накарат да пъхтите и да се потите. От друга страна, в маршрута няма нищо непреодолимо – къде с каране, къде с побутване, но изкачването в никакъв случай не е безкрайно, не е дори монотонно, тъй като стръмнините се редуват с по-полегати участъци, а пък всичко това се разиграва на фона на приятни гледки към околните ридове и Пирин.
– Основната пътека за спускане е по-скоро лесна, но с уговорката, че не е подходяща за съвсем начинаещи. Някога вероятно е била коларски път, защото си личи, че има широка основа и като цяло плавен и не много стръмен наклон. Времето и природата обаче са направили каквото е нужно, за да я „позатворят“ и вкопаят, а като се добави и въздействието на животните и хората, на някои места пътеката е станала дори технична, но това са само отделни участъци. Можете да разчитате, че дори след дъжд ще е суха, защото такива са почвите в района. Можете също така да очаквате, че след слънце ще е суха и малко хлъзгава, защото сцеплението не е сред характерните черти на същите тези почви.
– Началото на пътеката е малко трудно за намиране – прочетете внимателно детайлното описание и задължително следете GPS-а след Димова махала, за да не се налага да се връщате или да пропуснете част от нея.
– След основното спускане има кратко изкачване и два варианта за довършване на маршрута. Основният вариант, включен в главната следа, всъщност не е каран от мен. Имам го от Щуров и като цяло е по-ясен и по-добър за каране. Ние обаче решихме да търсим и нещо ново… Е, намерихме го – стръмна, технична и почти невидима пътечка. Добавил съм я като алтернативна следа, ако някой държи да следва точно нашите линии по рида.

Началото на маршрута е „забито в нищото“, но не е трудно за намиране, а е удобно, защото има място за оставяне на колите. Ако идвате от Симитли, карате по пътя за с. Черниче и на половин километър след града търсите асфалтирана отбивка вдясно към голям изоставен цех, който се вижда по-навътре в полето. Карате по разбития път почти до цеха – на мястото, където асфалтът леко се изкачва към цеха, а към реката се отделя черен път, можете да спрете колите (достатъчно широко е за няколко автомобила) и да разтоварите велосипедите. Ето и линк за началната точка към Google Maps: https://goo.gl/maps/SPARnxhCyAS2.

Внимавайте да не отидете към цеха! Около него се навъртат 2-3 големи и наистина лоши кучета, които понякога са без надзор. Най-добре е да не се срещате с тях по никакъв повод.

Изходна точка: отбивката към един изоставен цех между гр. Симитли и с. Черниче

Ниво на техническа трудност: средно (R2, Т3)

Продължителност: 1-2 часа с бързо темпо, 3-4 часа с по-бавно темпо и почивки

Вода: 1.5 – 2 л, по маршрута не видях чешми

Храна: за половин ден

Изтеглете GPS следата (в универсалния формат gpx) и я заредете във вашия уред за навигация. Разпечатайте PDF описанието, за да имате най-важната информация за маршрута по време на карането.

01 (0.0 км) – Тръгваме по черния път покрай коритото на реката – първо сме от лявата страна, после пресичаме коритото и минаваме от дясната, където има и разни къщи.

02 (1.5 км) – Завиваме по черен път надясно между дворовете и започваме същинското изкачване.

03 (2.2 км) – Завиваме по серпентина наляво и се изкачваме до билото на рида, откъдето продължаваме право нагоре по основния път, следващ билото.

04 (3.6 км) – Минаваме покрай една кошара и продължаваме нагоре по основния път (десния, който заобикаля със серпентини).

05 (4.3 км) – На този разклон караме по левия път (десният слиза към долината).

06 (6.2 км) – Подсичаме по левия път, за да си спестим едно много стръмно изкачване.

07 (6.7 км) – Тук вече няма как да ни се размине. Следваме по-стръмния, но по-ясен черен път вдясно, който се изкачва право по билото. Пропускаме подсичащия път вляво.

08 (7.6 км) – На една поляна с кът за отдих (ловджийски) изоставяме основния черен път и поемаме надясно по второстепенен път, който влиза в гънките на дерето и се превръща в подсичаща пътека с променлив наклон (ту нагоре, ту надолу).

09 (8.8 км) – Включваме се отново в черен път, идващ отгоре. Пред нас е Димова махала. Караме надолу по основния черен път, но не много бързо, за да не пропуснем следващите отбивки.

10 (9.7 км) – Сечем основния черен път напряко по нещо средно между черен път и пътека вляво. После отново се включваме в главния път.

11 (10.3 км) – След един десен завой на по-заравнена част от билото трябва да се отклоним вляво през трънливите ливади, изоставяйки черния път. Следваме едва забележими овчи пътеки през поляните, подсичайки хълма над нас. Тук е важно да гледате внимателно GPS-а.

12 (10.6 км) – Търсим пътеката наляво и леко нагоре. Точно тук е доста занемарена и скрита, но след 50-100 метра се оправя и започва хубавото спускане по нея.

13 (11.3 км) – Пътеката се разделя на няколко ръкава – ние минахме по най-горния (левия), но може би най-ясен е средният.

14 (11.7 км) – Пътеките отново се събират в една, продължаваме със завой наляво, после надясно по билото на рида. Появяват се и по-технични участъци.

15 (13.1 км) – Пътеката приключва при коритото на малка рекичка. Пресичаме го и продължаваме по черен път от другата страна (махала Орловец).

16 (13.8 км) – Пресичаме реката по черен път надясно и започваме стръмно изкачване от другата страна.

17 (14.3 км) – Отново сме на познато място, близо до началото на маршрута. Тук избираме между двата варианта за спускане. Основният е наляво по черен път и в т.18 (14.6 км) надясно по пътека, която ще ни изведе при колите.
Алтернативният вариант е в т.17 да продължим направо (юг) по подлъгваща пътека, която стига до една поляна и свършва. В долния края на поляната можем да намерим друга пътечка, стръмна и скрита, която излиза на черния път в началото на маршрута.

Това е мястото, където се отклоняваме от основния черен път надясно към Димова махала.

Началото на основната пътека е малко пообрасло и незабележимо, но надолу става значително по-ясна, дори и при толкова шума.

Краят на пътеката е по-труден, но това са само 5 метра.

Снимки: Димитър Щуров и Любомир Ботушаров

Още снимки от карането можете да разгледате в този албум: http://www.mtb-bg.com/index.php/gallery/photos/polena-gold-rush-2.

Ако желаете да изпратите маршрут или GPS следа за публикуване в MTB-BG.com, свържете се с нас на [email protected] или използвайте някой от начините, описани тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/other/mtb-bg/4647-mtb-bg-contributors.