Три язовира от Чатъма

Родопските маршрути са безкрайни като самата планина. Дори да сте посещавали района около язовирите Голям Беглик, Широка Поляна и Тошков чарк, дори да сте правили обиколка с велосипед около някои от тях (за Широка поляна и Голям Беглик има описани маршрути в МТБ-БГ), винаги може да стане интересно, ако кривнете по някой от пътищата към билото и завъртите по-дълъг или по-различен маршрут. Точно това е направил един наш читател, навързвайки трите споменати язовира в каране с дължина 40 км, което няма как да не е хубаво, особено в горещите летни дни!

Маршрутът представлява 40 километрова обиколка около язовирите Голям Беглик, Широка поляна и Тошков Чарк с начало и край базата на Байкария в местността „Чатъма“.

Тъй като е обиколка, може да се прави и в двете посоки. Тук ще я опиша по посока обратно на часовниковата стрелка (юг-изток-север-запад).

Маршрутът е почти изцяло по черен път. Има всичко на всичко 2.5 км по асфалт. Тъй като посещава три язовира, схемата е вода-баир-било-спускане-вода, като се повтаря три пъти.

1 л вода ми беше достатъчно. На язовирите има чешми.

Храна има на Широка поляна (14-и км), където има и магазинче. След това няма нищо никъде, с изключение на един чичо, който продава мед и сладка (и само това!) край пътя на 30-и км. Правете си сметка.

Трудностите са главно в началото до Широка поляна, където дървосекачите са вършали с тежки машини и има много дълбоки, кални или песъчливи коловози. На изкачване е неприятно заради калта, а на спускане със скоростта имаше няколко пипкави момента.  След яз. Широка поляна до края става лесно и достъпно за начинаещи. При желание и разнородна група можете да се разделите на 3.10 км и начинаещите да продължат покрай Беглика, после надясно по асфалта и да се срещнете пак на Широка Поляна (14 км).

Изтегли GPS следа

0.00 км – От Чатъма се тръгва наляво (югозапад) по черния път, който обикаля язовира.

2.20 км – Минава се по мостчето

3.10 км – Тръгва се нагоре по стръмен черен път с дълбоки и на места кални коловози, оставени от дървосекачите.

5.20 км – Точно в началото на поляната се хваща пътя в гората наляво. Ако видите вишка за наблюдение на птици, значи сте се объркали!

6.10 км – Следва дълго спускане по доста изоран черен път. Има дълбоки коловози и на места пясък.

9.20 км – Стига се до разклон и се хваща наляво по черен път с настилка от натрошен камък.

13.60 км – Наляво по пътя. Тук има опция да се продължи направо и да се направи по-дълга обиколка на яз. Широка Поляна

14.00 км – яз. Широка поляна. Има кръчме и магазинче. След бирата се кара 500 м наляво по асфалтовия път.

14.60 км – При подстанцията се хваща черния път надясно.  Ако продължите по асфалта, се връщате обратно на Беглика.

17.20 км – Наляво по черния път.

18.80 км – Тук наляво има черен път, който ще ви отведе обратно до Беглика. За яз. Тошков Чарк е все направо.

22.10 км – Стената  на яз. Тошков Чарк. Продължава се по черния път, който заобикаля язовира.

23.46 км – След рибарника държите вляво.

24.90 км – Започва тегав баир.

27.50 км – Браво, оживяхте.

29.70 км – По асфалтовия път вляво.

31.90 км – Непосредствено преди стената на яз. Голям Беглик хващате разбития път вдясно и карате все по него до Чатъма.