Маркирани ХС маршрути в ПП Витоша – Бояна

Продължавайки с маркираните маршрути в ПП Витоша, като втори поред ви представяме краткия кръгов маршрут „Бояна“, който е най-близък до София. Това го прави лесно достъпен дори без автомобил или градски транспорт, а освен всичко той е и един от по-техничните, така че ще се хареса доста на по-напредналите карачи. В същото време пътеката надолу в последните години е доста по-чиста и ясна спрямо преди, така че при повече внимание може да се кара и от хора с все още развиващи се умения.

Макар и кратък, маршрутът не е съвсем лек като физическо натоварване – далеч е от каране по алея, особено ако решите да атакувате и преминете няколко доста технични участъка при изкачването. С придвижване на самоход от повечето квартали на София ще добавите към карането още поне 10 км. Има и едно-две места (каменни реки), където ще трябва да пренесете велосипедите.

В действителност карането се развива не само над Бояна, но и над Драгалевци, даже преди доста години съм го описвал тук на страниците на сайта, но без GPS следа и т.н. Има и какво да се види по маршрута – минава се покрай Драгалевския манастир и Боянското езеро.

Изрично искам да наблегна на нуждата от повишено внимание при спускането – не само по отношение на вас самите, но и на пешеходните туристи, тъй като част от него съвпада с основна туристическа пътека. Също така напомням, че серпентините се карат по завоя, а не напряко – ако не можете да ги преодолеете по стандартния и щадящ природата начин, т.е. ако смятате да ги сечете напряко, по-добре си намерете друга пътека.

Картата е базирана върху BG Mountains . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: гр. София, кв. Бояна, Боянско ханче
Денивелация (изкачване): 400 м
Ниво на техническа трудност: високо (R1, Т1, Т2, T3, Т4)
Физическо натоварване: средно, КФН=5
Продължителност: 1-2 часа с по-бързо темпо, 3-4 часа с по-бавно темпо и почивки
Вода: 1 л, по маршрута има чешми на няколко места
Храна: Не е необходима.

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): gpstrack-2014_vitosha-routes_2_boyana.zip
GPS файл с нарязани до 500 т. следи за стари приемници Garmin

Описание на маршрута в PDF: gpstrack-2014_vitosha-routes_2_boyana.pdf

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

Кратко описание:

От Боянското ханче се изкачваме по диагонал в южна посока под градинката на Боянската черква и продължаваме надясно и нагоре по стръмна улица към планината. При т.02 (350 м от началото) трябва да завием по улицата наляво, покрай оградата на някаква водна станция или нещо подобно. В т.03 (0.5 км) се отклоняваме по стръмна бетонирана алея вдясно – скоро настилката става почвена, след това алеята се изравнява, минава над последните къщи на Бояна и влиза трайно в гората. Това е част от Обиколната алея, свързваща в случая Бояна и Драгалевци. В тази отсечка и в тази посока алеята е с наклон предимно нагоре, но той е съвсем лек и приятен за каране. Само на отделни места има по-стръмни участъци. Внимавайте в т.04 (4.1 км), където маршрутът на Обиколката идва отляво, но ние трябва да продължим направо и малко след това вдясно по стръмна алея към информационния и природозащитен център на ПП „Витоша“. При него пресичаме пътя за Алеко в т.05 (4.5 км) и продължаваме по пътека в гората към станцията на Драгалевския лифт. След 300 м (т.06) излизаме на асфалтовия път за Драгалевския манастир и продължаваме изкачването надясно по него. След като подминем манастира, в т.07 (5.8 км) пресичаме отново шосето за Алеко и продължаваме вдясно по тясна горска пътека, която предимно с изкачване, но и с едно бързо спускане в края, ни отвежда до Боянското езеро- т.08 (9.3 км). Тук първо пропускаме основната пътека вдясно и заобикаляме езерото (то е от лявата ни страна). В другия му край хващаме пътеката надясно и надолу – т.09. Горната ѝ част е по-технична. В т.10 (10.0 км) се включваме в основната туристическа пътека, която върви надолу със серпентини. Тук трябва да сме особено внимателни за туристите. Пътеката свършва в горния край на стръмната улица, по която започнахме изкачването – т.11 (10.8 км), така че оттам до Боянското ханче пътят е ясен.