Чавдар | Разходка около р. Тополница и вр. Света Петка

Първият веломаршрут край с. Чавдар, който ви представям, е кратка и лежерна разходка по асфалт и лек пресечен терен покрай р. Тополница плюс обиколка около вр. Света Петка над селото, където освен параклис, са изградени и различни атракции – археологически музей с възстановка на неолитни жилища, въжена градина, стена за катерене, батут, заведение за хранене и др. Единственото по-стръмно изкачване е именно по този хълм. Ако това ви притеснява по някакъв начин, бихте могли да обърнете посоката на карането, т.е. да започнете със Света Петка и после да продължите покрай р. Тополница. Ако пък не ви интересуват споменатите забележителности и приятната гледка към селото, може дори да пропуснете тази част, намалявайки още повече физическото натоварване.

Карането е изключително подходящо за  начинаещи и за семейства с деца, като във втория случай трябва да внимавате малко повече по асфалтовите пътища, макар че по тях почти липсва трафик.

Маршрутът не е от най-сенчестите, което означава, че ако го карате през лятото, е хубаво да завършите преди обяд или пък да започнете чак в по-късния следобед. Иначе най-подходящите сезони са пролетта и есента, като е добре да избягвате дни след обилни дъждове, макар че като цяло теренът на повечето места изсъхва сравнително бързо.

Началната точка е в центъра на с. Чавдар. В GPS следата е отбелязан и официалният паркинг в близост до него.

Начална точка: центъра на с. Чавдар
Ниво на техническа трудност: ниско (R1, R2, T1)
Физическо натоварване: ниско (КФН=3)
Продължителност: 1-3 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 0.5-1 л
Храна: Не е необходима; в селото и на вр. Света Петка има заведения за хранене

От центъра на с. Чавдар (т.01) поемаме по улица „Георги Димитров“ в източна посока с леко изкачване. Малко преди края на селото има разклон (т.02, 0.3 км), на който следваме дясната улица и по нея напускаме населеното място. Движим се по тесен асфалтов път, който преваля хълма и започва да се спуска към долината на р. Тополница. Достигайки реката, преминаваме по мост над нея (т.03) и продължаваме по асфалтовия път към близката вилна зона, като след малко достигаме разклон (т.04, 3.6 км), където сме наляво и малко по-стръмно нагоре.

В т.05 (3.9 км) асфалтът свършва. Направо и нагоре продължава черен път към хижа „Братия“, а ние тръгваме наляво по утъпкан черен път между вилите. След още стотина метра пътят започва да се спуска и в т.06 завива надясно и преминава по-скоро в широка и равна пътека, по която извеждат животни на паша. След дъжд именно тук може да е по-кално, но пък е сенчесто и приятно. След още 800 м в т.07 излизаме на черен път и поемаме по него наляво, в обратна на досегашната посока. Пътят се движи в долината на р. Тополница – караме само направо по основния път и пропускаме второстепенни отбивки вляво и вдясно. В т.09 пропускаме черен път вляво и след това отново излизаме на познатия асфалт при моста над реката. Този път сме надясно в посока с. Чавдар.

В т.10 (7.2 км) изоставяме асфалта и поемаме наляво и надолу по черен път покрай полето. Той отива в близост до р. Тополница и обръща надясно, движейки се по границата между нивите и реката. В т.11 (8.1 км) има разклон и макар че десният път изглежда по-рядко използван, продължаваме именно по него, защото левият често е залят от реката и е непроходим (през лятото може да пробвате и по него). В тази част от маршрута е малко по-диво и обрасло, но все пак пътят е проходим. След няколкостотин метра достигаме оградата на някакъв стопански обект, а отляво е пасище с електропастир – пътят се движи между двете заграждения и е с интересна настилка от бетонни плочи. В т.12 (9.5 км) достигаме други селскостопански постройки и продължаваме направо, като след малко пътят преминава в асфалт.

В т.13 (10.2 км) излизаме на асфалтов път и поемаме по него надясно към с. Чавдар. Наклонът е нагоре, но е съвсем лек. Точно преди селото, в т.14 (12.3 км) наляво се отклонява пътят към хълма Света Петка. Ако искате да се качите дотам, пригответе са за кратък, но стръмен баир. В т.15 пътят се разделя, като ние следваме десния, за да подсечем хълма с чудесен изглед към селото и Стара планина. После се връщаме по другия път – така е организиран и автомобилният трафик. След тази малка обиколка отново сме в т.14 и навлизаме в селото, като в т.17 завиваме наляво и следвайки тази улица с леки чупки вдясно и после вляво се връщаме до центъра на с. Чавдар.