Маршрути за спускане/фрийрайд на Витоша #2

В първата статия с маршрути за фрийрайд на Витоша ви представихме няколко пътеки в посока от Алеко към Княжево и Бояна. Сега пък дойде ред и на няколко карания в другата посока – към Симеоново и Бистрица. Изходна точка на всички маршрути е Алеко, и по-точно най-горната лифтова станция на кабинковия лифт от Симеоново. Застанете пред нейния изход и нулирайте километражите си.

Маршрут №1
„Дългото“

Това е „най-класическият маршрут“. По него карат много хора от много време. Горната му част е доста технична, а долната част е предимно бърза и минава по „Кимбата“ – трасето, на което се провеждат състезанията по спускане в Симеоново. Като цяло пътеката е нормална като техничност, т.е. има и трудни участъци, но не толкова, че да спрат добре подготвения планински колоездач.

0,00км – От лифтовата станция тръгнете наляво по асфалтираната алея, която минава пред хижа Алеко и продължава към междинната станция на седалковия лифт „Романски“. След лифта продължете все направо по алеята, която след половин километър става почвена алея, а после и пътека. Карайте все по нея.

0,93км – Пътеката се раздвоява. Тръгнете наляво и надолу. Следва много техничен участък с огромни камъни, на места слизането от колелото е почти сигурно. След като минете по едно дървено мостче, камъните свършват и пътеката влиза в гората. Тук пък има в изобилие корени, а не липсват и камъни.

2,24км – Пътеката се раздвоява. Надясно е към Бистрица, наляво към Симеоново. Тръгнете наляво. Оттук вече пътеката става значително по-бърза.

3,14км – Излизате на широка пътека, почти като черен път. Карайте по нея наляво.

3,61км – Пътеката излиза на асфалтиран път. Продължете по него направо и надолу.

4,17км – Излизате под пистата „Витошко лале“. Пътят завива надясно – следвайте го.

4,32км – Надясно от пътя се отклонява пътека – тръгнете по нея.

4,60км – Излизате на широка и хубава пътека. Карайте по нея наляво, пътеката е отлична и бърза, но на места не й достига наклон и трябва да се върти.

5,41км – Стигате кръстовище. Отляво идва черен път и продължава надясно до една постройка. Пак наляво, но надолу, продължава алея, която скоро става асфалтирана. По нея се стига да междинната лифтова станция на кабинковия лифт.

5,84км
– Вдясно от вас е лифтовата станция. Асфалтът продължава към нея. Направо обаче продължава пътека. Това е „Кимбата“. Карайте по нея.

6,41км – Пътеката се раздвоява. Тръгнете надясно. Следва тясна и много бърза пътечка, след което идва техничен участък под лифта.

7,01км – Кръстопът. Тръгнете надясно. Пътеката е тясна, после се разширява.

7,70км – Отново кръстопът. Пресичате Обиколната алея. Продължете направо.

8,14км – Надясно има пътека. Ако я видите в бързината, пропуснете я.

9,19км – Кръстовище на широки пътеки. „Кимбата“ е надясно. Ако тръгнете по нея, внимавайте, защото напоследък се поизрови от дъждовете. По-хубавият вариант е да продължите направо. Пътеката е хубава, на места е като улей.

9,45км – Излизате на много широка почвена алея. Официално това даже се води като улица. Тръгнете по нея надясно и надолу. Тук може да се кара много бързо. В края става каменна алея и при 10км стигате в Симеоново.

От този маршрут има две отклонения, от които тръгват допълнителните маршрути.

Първото е при 2,24км. Ако тръгнете по пътеката надясно, ще стигнете в Бистрица. Пътеката е технична и няма да се хареса на всеки, защото има доста друсане по камъните. Интересен участък е този, който минава през района, покосен от смерч преди няколко години. Пътеката по-нататък има два варианта. Те, както и още няколко пътеки към Бистрица, ще бъдат описани скоро в самостоятелен маршрут.

Второто отклонение от първия маршрут е при 6,41км. Ако там тръгнете наляво, вместо надясно, ще стигнете пак в Симеоново, но ще минете покрай Симеоновските езера. Пътеката е широка, но доста камениста, така че и тук пада голямо друсане по камъните.

Маршрут №2
Алеко – Бистрица

Този маршрут до 5,84км съвпада с Маршрут №1. От междинната лифтова станция обаче се тръгва в друга посока – първо по черен път, а после по стръмна и технична пътека през гората. В крайна сметка ще стигнете в Бистрица.

0,00 – 5,84км – виж Маршрут №1

5,84км – Вдясно от вас е междинната лифтова станция на кабинковия лифт. Асфалтът продължава към нея. Направо пък е „Кимбата“. Карайте по асфалта надясно. Той свършва при лифтовата станция. Оттам надясно под лифтовата станция има нещо средно между пътека и черен път. Карайте по него. Тук на места скоростите са доста високи.

6,95км – Пътят прави остър завой наляво. Надясно в гората има пътека. Това място е точно след една поляна, по която се кара много бързо. След като минете поляната, внимавайте за разклона. При него тръгнете по пътеката надясно. Скоро тя става доста стръмна, но иначе няма много камъни и корени, така че не е много трудно.

7,50км – Пресичате Обиколната алея, но точно тук пътеката е доста стръмна, така че може и да не забележите алеята. Не е фатално, защото така или иначе сте надолу по пътеката. В края си (последните 50м) тя става наистина доста трудна и може да се наложи да слезете от байковете.

8,04км
– Пътеката излиза на черен път. Вече сте точно над Бистрица. Карайте по пътя надясно. Скоро той става асфалтов и като карате все надолу, ще стигнете и до шосето от Бистрица за София. До него са още около километър и половина.

Маршрут №3
Алеко – Бистрица

Той също води до Бистрица, но основната му особеност е, че е много лесен. Подходящ е за всички новаци, които искат да си вдигнат  малко адреналина. Лошото е, че цели 4 км трябва да се спускате по павирания път от Алеко за София.

0,00км – От лифтовата станция тръгнете надясно и надолу по павирания път за София. Карайте все по него чак до 4,16км.

4,16км – Надясно се отклонява асфалтиран път. Има и някакви табели за хотел или заведение, не помня точно. Тръгнете по този път, но след около 30-40метра го оставете и завийте наляво по друг път, бетонен. Той прави завой на 180 градуса надясно и става черен път. Карайте по него. Скоростите са високи.

5,24км – Стигате кръстопът. Направо пътят води до една голяма постройка. Надясно има пътека. Наляво и надолу има широка чакълеста алея. Тя води към кабинковия лифт. Тръгнете по нея. След малко тя става асфалтова.

5,67км – Вдясно от вас е междинната станция на кабинковия лифт. Асфалтът продължава към нея. Тръгнете и вие натам. Асфалтът свършва, а надясно под лифтовата санция продължава черен път. Карайте по него. Като цяло пътят е бърз и много хубав, само на места има по някой и друг камък.

7,63км – Пресичате Обиколната алея. Продължете по пътя надолу. Скоро той става чакълест.

8,61км – Т-образно къстовище с друг черен път. Продължете наляво.

9,06км – Излизате на асфалтирана улица. Вече сте в Бистрица. Оттук карайте все надолу и ще излезете на шосето за София.

Има и още един вариант за любителите на много стръмни склонове и трудни пътеки. Става дума за пътеката по пистата „Витошко лале“. До пистата се стига по асфалтираната алея от Алеко. Пътеката се отклонява при 0,54км наляво. Имайте предвид обаче, че пътеката е трудна и ако не сте сигурни в себе си, по-добре не тръгвайте по нея, за да не се наложи да си носите колелата надолу. Като стигнете края на пистата, можете да я комбинирате с някой от другите маршрути, който ви харесва най-много.