Два маршрута от Драгалевци към Бояна

Тези два маршрута за крос-кънтри са съвсем различни един от друг. Първият, макар и кратък, си има прилично изкачване и хубаво спускане с някои технични участъци. Той е по-подходящ за колоездачи, които редовно карат из планината. Вторият пък минава по широка алея, с лек наклон надолу в посока Бояна и е много лесен за каране и като натоварване, и като техничност. Това каране е идеално за всеки новак и е чудесен заместител на парковите обиколки. Може също да се използва и за „семейно колоездене“, т.е. децата също могат да се справят с такава хубава алея. Същевременно този лек маршрут, известен още като Боянската алея, би бил приятен и за всеки напреднал колоездач, тъй като при засилване надолу с отпуснати спирачки скоростите се качват и над 40 км/ч.

Маршрут №1
Драгалевци – Боянско езеро – Бояна

0,00км – Началото на този маршрут е при лифтовата станция на Драгалевски лифт (най-долната). До нея се стига с автобус №93 от Хладилника, но имайте предвид, че той не върви през понеделник, вторник и сряда, защото тогава и лифтът не работи. От едната страна на лифтовата станция (там, където е и входа за пътниците) има чешма и една беседка. Застанете при беседката и нулирайте килиметражите си. От беседката нагоре тръгва широка камениста алея. Тръгнете по нея. След 80 метра стигате асфалтов път – тръгнете по него нагоре – той води към Драгалевския манастир. От пътя се отклоняват много пътеки, но вие карайте все по него нагоре.

1,12км – След като сте подминали манастира, стигате до павирания път за Алеко. Вляво има паркинг. Излезте на павирания път, тръгнете надясно, т.е. надолу, но веднага вляво има тясна пътека в гората. Тръгнете по тази пътека. Тя е сравнително тясна, върви през гората, покрита е с шума и дребни камъни, има нанагорни, нанадолни и равни участъци, но като цяло е повече нагоре. Наклоните обаче са леки. На няколко места се минава през малки каменни реки.

3,45км – Пресичате друга подобна пътека. Продължете направо. Скоро пътеката става нанадолна и след сравнително кратко спускане ще започнете да чувате крякането на жабите в езерото.

4,74км
– Стигате до Боянското езеро. В момента то не е кой знае каква забележителност, защото прилича по-скоро на блато. Ако искате да го разгледате, покрай него има пътека, но по-добре махнете велокомпютрите, за да можете да продължите с маршрута. В края на езерото, откъм който вие дойдохте, има пътека надолу и надясно към Бояна. Тръгнете по нея. Тя е хубава, но има и някои технични участъци. При 4,87км се раздвоява (лявата част е по-хубава) и после при 4,93км отново се съединява в едно.

5,27км – Пресичате друта пътека. Пропуснете я и продължете направо.

6,33км – Стигате цяла мрежа от пътеки. Вече сте непосредствено над Бояна. Тръгнете по която и да е от пътеките надясно и надолу, ще излезете на павирана алея и по нея в горната част на Бояна. Оттам по улиците се спуснете надолу.

Маршрутът е кратък и не е труден, но при положение, че до лифтовата станция сте отишли с автобус или кола. Ако дотам сте се изкачили с колелата, денивелацията става по-сериозна. Ако пък не искате да стигнете до Бояна, а предпочитате да се върнете в Драгалевци, от Боянското езеро се върнете по обратния път.

Маршрут №2
Боянската алея

Както казах и в началото, това е един много лесен марщрут. Началото му е от паркинга пред музея на Витоша. Къде е това? Намира се много лесно. Като вървите по пътя за Алеко, след отбивката, която води за лифта и манастира, продължете нагоре. След около 250м надясно има малка асфалтова отбивка. Тя води до паркинга на музея, а самият музей е една модернистична сграда до паркинга, която няма как да не забележите.

0,00км – Застанете в този край на паркинга, от който тръгва асфалтовата отсечка към павирания път за Алеко. Нулирайте километражите. Тръгнете по асфалтовото пътче, но не надясно към големия път, а наляво. Веднага вдясно търсете широка алея, до която се слиза по 3-4 стъпала. Тръгнете по тази алея надолу. Част от нея е бетонна. Минавате покрай няколко полуразрушени постройки.

0,32км – Отдясно идва друга алея и се съединява с вашата. Продължете наляво.

0,42км – Надясно има пътека, пропуснете я.

0,74км – Още една пътека надясно – пропуснете и нея. След трийсетина метра идва още една пътека отдясно и се слива с вашата – продължете направо.

0,89км – Наляво и нагоре има пътека. Алеята продължана направо. Има и табелки – вие сте към Бояна.

1,50км – Отдясно идва пътека и се слива с алеята – продължете направо.

3,06км – Оаляво се отклонява пътека към една поляна. Пропуснете я, следвайте алеята.

3,20км – Отдясно идва пътека и се слива с алеята. Продължете по алеята леко наляво.

3,45км – Отдясно идва малка уличка и за кратко алеята става асфалтирана. Минавате покрай една къща. Карайте все направо.

3,56км – Алеята се съединява с широка пътека, която идва отляво и отгоре. Оттук имате два варианта. Ако искате да отидете в Бояна, трябва да продължите направо. Алеята става нанадолна и след около половин километър сте вече в центъра на Бояна. Ако пък искате да се върнете в Драгалевци, обърнете колелата и карайте по обратния път. В обратната посока наклонът е предимно нагоре, но е лек и лесно се изкачва.

Тези маршрути, макар и кратки, са полезни, защото могат да се комбинират с други карания. Двата маршрута могат да се съединят в един. Това може да стане по два начина. Първият вариант е от Драгалевци да се качите до Боянското езеро и да слезете в Бояна (дотук е първия маршрут), след което да се върнете до Драгалевци по Боянската алея (втория маршрут). Вторият вариант е да отидете от Бояна до Драгалевци по Боянската алея, от Драгалевци да карате до езерото и оттам да се върнете пак в Бояна. За целта обаче трябва да сте минали по веднъж и двата маршрута чак до Бояна, за да знаете откъде в Бояна да хванете алеята към Драгалевци. При тези варианти се получава съвсем прилично крос-кънтри с достатъчно изкачване, което съм сигурен, че би се харесало на всеки почитател на този вид каране. Освен това и двете пътеки могат да се разглеждат като отсечки от Обиколната алея и могат да се комбинират с нея, за да се получат по-сериозни карания.

Затова, ако не сте карали по тези маршрути, струва си да ги разучите. Ще се видим по пътеките!