От Тетевен до подножието на вр. Черкезка могила

Това е един кратък маршрут в околностите на Тетевен, който бях набелязал за проучване от известно време и през лятото на 2020 г. дойде време да го пробваме. Въпреки малката си дължина, карането е доста по-сериозно, отколкото би предположил човек, гледайки го на картата – там то изглежда като за начинаещи с изкачване по черен път покрай р. Скрибътна и спускане по един от ридовете на юг от вр. Черкезки дол. В действителност обаче теренът е по-стръмен и труден от очакваното, така че ако решите да го пробвате, ще ви трябват поне средни умения в карането по каменисти пътища – и нагоре, и надолу.

Макар че се кара само по черни пътища, маршрутът не е скучен. Първо, защото теренът нагоре е предизвикателен на места, а надолу е много скоростен в началото и доста изровен и груб във втората половина. Второ, защото се минава през доста красиви места с изгледи към вр. Червен, вр. Петрахиля и целия Тетевенски Балкан, така че човек има какво да съзерцава, докато си почива.

Началната точка е в горния край на Тетевен, пада се малко „в нищото“, при една невзрачна асфалтова отбивка. На практика можете да стигнете до нея на самоход както от Тетевен, така и от Рибарица (и в двата случая това означава да добавите по няколко километра асфалт), а ако сте с автомобил, ще трябва да потърсите някое подходящо място за спиране край шосето за Рибарица или в горния край на Тетевен.

Изходна точка: Асфалтова отбивка в горния край на гр. Тетевен, малко преди разклона за м. Скрибътна; https://goo.gl/maps/YzgnSTd4j2YkiYRA9
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2)
Продължителност: 1-2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 1 – 1.5 л, по маршрута няма чешми

01 (0.00 км) – Поемаме нагоре по тесния асфалтов път, от чиито разклон започва маршрутът. След 400 м (т.02) асфалтът завива наляво, а ние продължаваме направо по сводест черен път през гората. Изкачването, както казах, е покрай река Скрибътна. Пътят е каменист и с постоянен наклон, който не е прекалено стръмен, но не е и много лек.

В т.03 (3.8 км) стигаме разклон – основният път продължава надясно, но ние трябва да се изкачим по левия, който е много стръмен и на места изровен. Може и да побутаме. Тази отсечка е кратка – около 300 м. В т.04 стръмният път завива надясно, а ние се отклоняваме вляво по леко обрасъл, занемарен черен път, който се изкачва в западна посока през сенчеста гора. В т.05 (4.6 км) излизаме на открито и вляво се отделя пътека, но ние трябва да продължим с изкачването надясно, където пътят почти се губи в тревите през лятото. Тук сме в подножието на вр. Черкезка могила. Пътят свива вляво и подсича връхчето, излизайки на една седловина (т.06, 5.1 км), през която минава ясен черен път, идващ откъм Тетевен и отиващ към махалите наоколо.

Поемаме по този път наляво. В началото се редуват кратки изкачвания и спускания, но в един момент пътят тръгва стремглаво надолу – много е стръмен, предразполага към висока скорост, но все пак внимавайте! Минаваме покрай самотна къща и през една овощна градина и излизаме на поредната издатина на рида (т.07, 6.5 км), където пътят се разделя на три, но общо взето всички водят на едно място и са доста стръмни. Изберете си този, който ви се струва най-интересен или лесен, но след събирането им теренът става доста каменист и изровен и до края на черния път е все така.

Пътят свършва при една изоставена почивна станция или хотел (т.09, 7.9 км) – от нея довършваме спускането по асфалт, като има няколко разклона. Започвайки от изоставената сграда (т.09) държим дясно, ляво (т.10), ляво (т.11), дясно (т.02). В крайна сметка излизаме отново при началната точка на пътя Тетевен – Рибарица.

Както се досещате, тази табела не е случайна. След нея пътят става много стръмен за около 300 м и трябва да се бута.

Вр. Червен и вр. Кон.

Черният път свършва при тази изоставена сграда. От нея надолу се слиза по асфалтов път, който има и няколко отклонения, така че следете описанието и GPS следата.