Козарско – Жребичко – Кричим

За мен лично това е може би най-хубавият маршрут, който открихме в района край Брацигово. Причина за пристрастията ми е пътеката от с. Жребичко към Кричим, която е доста дълга, забавна и разнообразна, а на всичкото отгоре не е и много трудна, така че би могла да донесе радост на широк кръг от хора. Вярно, че на места е малко дива, но това по-скоро подсилва чара ѝ.

Маршрутът като цяло има проста структура и не е труден за навигация, но тъй като началото на пътеката е доста скрито, а и по-нататък има леко обрасли участъци, желателно е да имате GPS навигация в себе си. Началото е в центъра на с. Козарско, част от община Брацигово. По този начин започваме с изкачване по асфалт до с. Жребичко, което е и архитектурен резерват, и завършваме с равно каране пак по асфалт, прибирайки се от гр. Кричим. На практика, ако обстоятелствата го налагат, можете да започнете карането във всяко от тези населени места, като следвате GPS трака. Ако има кой да ви подкрепи с транспорт, можете дори да започнете директно от Жребичко, спестявайки си изкачването.

За спускането съм добавил и една алтернативна отсечка, малко по-пряка, която ми бе изпратена от приятели. На място я подминахме, защото точно там основната пътека беше препречена от храсти и заобиколихме вдясно, а алтернативната е била вляво. Честно казано, без да съм я карал, не зная дали е по-добра от описаната в маршрута, но който желае, може да провери. 🙂

Картата е базирана върху BG Mountains / kade.si . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: с. Козарско, централен площад
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, T3)
Продължителност: 2-4 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 1-1.5 л, в Жребичко има чешма, по пътеката също има една
Храна: за половин ден
– асфалт/паваж  – 11.5 км

01 (0.00 км) – от центъра на с. Козарско прекосете площада в източна посока, продължете по улицата направо и в т.02 завийте надясно по главната улица, за да напуснете селото в посока с. Жребичко. Пътят е предимно открит, с постоянен наклон, средно стръмен. До центъра на с. Жребичко (т.03) са 6.4 км, които се взимат за около час, час и половина. Там може да отдъхнем, да си налеем вода, след което продължаваме с изкачване по главната улица, която е леко вляво, точно над мегдана. След стотина метра сме наляво (т.04), след още сто пак наляво (т.05), а в т.06 (6.8 км) завиваме рязко вдясно и по интересна уличка с настилка от бетонени траверси след още двеста метра (т.07) напускаме с. Жребичко в посока параклиса „Св. Пророк Илия“, който е кацнал на един близък хълм и се вижда отдалеч големия метален кръст, изграден до него. Ако желаете, може да се изкачите до самия параклис, но после ще трябва да се върнете обратно, защото пътеката към Кричим започва в т.08 наляво, точно 8.0 км след началото на маршрута. Началото е на практика невидимо, защото пътеката изглежда по-скоро като дъно на поток, с няколко дълги гладки скали.  Тръгнете по тях и дръжте леко вдясно, и след 50 м вече ще сте на добре оформена пътека, леко обрасла тук-там, която подсича върха с параклиса. Точка 09 (8.7 км) е мястото, където основното трасе на пътеката е препречено от храсти. Ние минахме вдясно от тях по тясна пътечка през една полянка. (Алтернативната пътека е някъде вляво през гората. ) Карайки по дясната пътека, след 200 м достигаме едни открити ливади (т.10), където пътеката почти се губи. Не се спускайте по ливадите, търсете пътеката надясно над тях. След кратък обрасъл участък с лоша видимост, пътеката отново влиза в гората и става по-ясна. Следват 1-2 серпентини, както и интересни каменисти секции, след което в т. 11 (9.4 км) трябва да изоставим основната пътека и да завием рязко вляво по друга, която излиза на открито и пресича широки поляни. В края ѝ стигаме самотна колиба с двор (т.12, 9.7 км), при която пак правим рязък обратен завой и продължаваме покрай оградата и надолу. След стотина метра ( т.13) се включваме в друга пътека, идваща отдясно, и продължаваме спускането наляво. Има забавни завои, но внимавайте и за скрити в тревата край пътеката пънове и камъни. В т.14 (10.2 км) срещаме алтернативната пътека, идваща отляво, и продължаваме надясно покрай двора на една къща, която се вижда пред нас. Всъщност това е цяла махала и след 50 м се озоваваме на черен път, като за кратко караме по него надолу. Не бързайте, за да не пропуснете продължението на пътеката. Тя се отбива наляво в т. 15 (10.6 км), точно при един десен завой на пътя. Надолу продължаваме в същия дух – забавни завои, тук-таме улеи, но без големи мъчнотии. След 400 м (т.16) „лизваме“ за момент отново пътя, но продължаваме над него вляво. Тази част от пътеката е малко по-дива, но все пак достатъчно ясна и напълно проходима. В т.17 (11.3 км) отново сме на черния път и отново трябва да го пресечем, защото пътеката продължава ясно от другата страна. Тук има и чешма, за която местни туристи ни казаха, че била най-хубавата в района и наистина водата от нея е доста пивка. До Кричим няма други разклонения, като в края пътеката излиза на открито и се разкрива приятна гледка към града и планината над него.

В т.18 (12.0 км) достигаме първите къщи и улица тип черен път. Спускаме се до първата асфалтирана улица (т.19), караме по нея малко наляво, после в т.20 надясно и надолу, в т.21 пак наляво и в т.22 (12.5 км) излизаме на главна улица и по нея наляво напускаме града в посока с. Козарско, до което достигаме след 4 км по равен асфалтов път. За да се върнем до центъра в т.23 трябва да завием наляво.