Велоразходка до тракийската куполна гробница край Мезек

Картата е базирана върху BG Mountains / kade.si

Упътвания за ползване на GPS следи

Начална точка: хотел „Катаржина“
Ниво на техническа трудност: ниско
Физическо натоварване: ниско
Продължителност: 1-3 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 0.5-1 л; в средата на маршрута има чешма.

Този веломаршрут е подходящ за хора, които имат минимален или никакъв опит в карането по пресечен терен. Започва се с изкачване по черни пътища от хотел „Катаржина“ до тракийската куполна гробница край с. Мезек, която е една от най-важните и интересни забележителности в района. Оттам се продължава с дълго и полегато спускане по велоалея, която е част от асфалтовия път между с. Мезек и портала на имението „Катаржина“. Последните няколко километра са предимно изкачване с лек наклон в рамките на имението – от портала обратно до хотела.

В първата част на маршрута, където се кара по черни пътища, има отделни предизвикателства под формата на големи локви (ако е валяло наскоро) и 1-2 по-стръмни участъка, но през повечето време теренът е добър, наклонът е лек, а гледките към околните лозя и към съседна Гърция са приятни и успокояващи.

Достъпът до гробницата е с билет – определено си струва да я разгледате, защото това е една от най-големите и добре запазени тракийски гробници в България. При касата има изградени навеси и беседки, които са подходящи и за почивка.

Напътствия:

Като застанете с гръб към входа на хотел „Катаржина“ (т.01), наляво между лозята тръгват два черни пътя. Маршрутът започва по първия от тях, който се спуска с лек наклон и завива наляво към близката долчина. След дола ще излезете на китна поляна с един заслон отляво (т.02, 800 м от началото на маршрута) – тук трябва да продължите по хубав черен път надясно, който се изкачва с лек наклон между лозята и постепенно навлиза в горския пояс. Карайте само направо и нагоре по него до т.03 (2.4 км от началото), където достигате кръстопът – тук маршрутът продължава надясно по сравнително равен път през иглолистна гора. Карайте по него около 600 м до следващото кръстовище (т.04), където трябва да завиете наляво по друг хубав горски път, който след малко излиза на открито. Тук се включвате в песъчлив черен път през ливадите (т.05, 3.4 км от началото) и карате по него надясно (северозапад) в посока тракийската гробница. Когато я доближите и видите отдалеч посетителския център (жълта двуетажна сграда), ще трябва да се справите с плетеница от черни пътища – при първия разклон (т.06) сте надясно, после пак надясно и два пъти наляво. В крайна сметка ще излезете при касата на историческия комплекс – т.07 (4.2 км от началото).

Останалата част от маршрута е изцяло по асфалт, при това предимно по хубава велоалея, изградена по шосето от с. Мезек към Свиленград. От гробницата продължавате по асфалтовия път в посока с. Мезек. След 1 км, на кръстовището в долния край на селото (т.08), завивате надясно по асфалтовия път към Свиленград и след малко започва велоалеята, обособена в дясната част на пътното платно. Пътят е равен или с лек наклон надолу, а в т.09 има изграден приятен кът за отдих с чешма. По велоалеята ще достигнете портала на имението „Катаржина“(т.10) и от него се прибирате към хотела по вътрешния асфалтов път покрай винарната.

Идея за удължаване:

Ако желаете, може да удължите маршрута с още 4-5 км и 100 м изкачване, като се отбиете до средновековната крепост над с. Мезек. До нея се стига по асфалтов път, но с доста стръмен наклон нагоре, така че тази добавка е подходяща за хора с е-байкове или за такива, които имат достатъчно сила в краката. Ако искате да посетите крепостта, следвайки описанието на маршрута, в т.08 (кръстовището в долния край на с. Мезек) завийте наляво към центъра на селото и следвайте табелите към крепостта, които ще ви изведат на асфалтовия път, който се изкачва към вр. Шейновец. В началото пътят е много стръмен. След това вдясно от него се отклонява пешеходната екопътека, а вие трябва да продължите по асфалта, при една хубава горска вила да завиете по основния път надясно и скоро след това ще достигнете малкия паркинг за крепостта, която е под него. Връщането до селото е обратно по същия път, след което се включвате отново в основния маршрут и продължавате по шосето към Свиленград.

Крепостта е достъпна с билет, който може да бъде закупен от касата при входа ѝ. Има и комбинирани билети за гробницата и крепостта – ако смятате да разгледате и двете забележителности в един ден, може да си купите такъв билет от касата на гробницата.