До крепостта и тракийската гробница край Мезек с планински велосипед

Картата е базирана върху BG Mountains / kade.si

Упътвания за ползване на GPS следи

Начална точка: хотел „Катаржина“
Ниво на техническа трудност: средно
Физическо натоварване: ниско
Продължителност: 1-3 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 0.5-1 л; по маршрута има 2 чешми, в с.Мезек има магазин

Този веломаршрут е подходящ за хора, които вече имат някакъв опит в карането по пресечен терен. Той е със средна техническа трудност и включва пътеки и черни пътища с лек до среден наклон. Като физическо натоварване маршрутът е лек и може да бъде преминат бе проблеми от всеки, но изкачването от с. Мезек към крепостта, макар и по асфалт, включва един-два стръмни участъка, които може да се окажат предизвикателство за някои.

Както става ясно от името, маршрутът ще ви отведе до две от основните исторически и туристически забележителности в района – средновековната крепост Неузетикон, изградена през 11-12 век, намираща се над с. Мезек, и тракийската куполна гробница в могилата Мал тепе източно от селото, която е една от най-големите и добре запазени тракийски гробници в България. Достъпът до тях е с билети, като има и комбинирани – за посещение и на двата обекта.

Напътствия:

Карането започва с леко спускане по „вътрешния“ асфалтов път в имението „Катаржина“ – от хотела (т.01) покрай винарната (т.02) до портала (т.03). От портала се включвате наляво по шосето от Свиленград към с. Мезек. По него е изградена и велоалея – най-добре е да карате по нея; в посока Мезек се пада от лявата страна на пътното платно. В т.04 (около 8 км от началото) има чешма с приятен кът за отдих. Изкачването е приятно и с минимален наклон. Малко преди селото велоалеята свършва и на кръстовището в долния край на Мезек (т.05, 11 км от началото) продължете направо към центъра на населеното място (т.06). В селото следвайте табелите към крепостта, които ще ви изведат в т.07 на асфалтовия път, който се изкачва към вр. Шейновец. В началото пътят е много стръмен. След това вдясно от него се отклонява пешеходната екопътека, а вие трябва да продължите по асфалта, при една хубава горска вила (т.08) да завиете по основния път надясно и скоро след това ще достигнете малкия паркинг за крепостта – т.09 (13 км от началото на маршрута).

Тук трябва да се спуснете надясно към крепостта (т.10) и, след като я разгледате, да се върнете обратно до асфалтовия път и да се изкачите още 500 м по него до т.11 – това е първата отбивка вдясно. Започва като стар черен път и след стотина метра ще излезете на една поляна/нива, където пътеката се губи. Тук трябва да се движите в левия край на поляната и след 20-30 метра ще намерите продължението на пътеката вляво. Надолу пътеката на места е тясна и слабо забележима (в тревата), на други е по-широка и ясна (в гората), но във всички случаи е с приятен наклон и без някакви сериозни препятствия. С наближаване към селото пътеката отново се губи в тревата, но тук вече няма как да сбъркате посоката – излизате в една глуха уличка и по нея се връщате на главната улица в Мезек (в т.07).

Отново минавате през центъра на селото, този път в обратна посока – към Свиленград. На кръстовището в долния край (т.05) завивате надясно, следвайки табелите към тракийската гробница. Тя е на около 1 км по асфалтов път. При касата на комплекса има навеси и пейки, където човек може да отдъхне.

След като разгледате и тази историческа забележителност и застанете с гръб към касата, ще се изправите пред една плетеница от черни пътища. Първо тръгнете направо (юг), след това леко вдясно (не се спускайте към близкия дол!), при третия разклон сте наляво, за да се включите в т.14 в един песъчлив черен път наляво. Карайте по него около 600 м до т.15 – там трябва да завиете наляво по черен път, който се изкачва леко в близката горичка и след още 400 м в т.16 завивате надясно по друг хубав горски път, който е предимно с лек наклон надолу. След дъждове тук може да се натъкнете на големи локви – при нужда ги заобиколете през гората покрай пътя. При следващия кръстопът (т.17) завийте по хубавия черен път наляво и продължете с леко спускане по него. След 1 км пътят навлиза между лозови насаждения и в т.18 достигате уютна поляна с един фургон, превърнат в заслон. Тук трябва да завиете наляво, да преминете през близкия дол (тук също може да има голяма локва) и след кратко изкачване ще завършите карането пред входа на хотел „Катаржина“.