Брацигово – Жребичко 1

Село Жребичко е една от основните туристически атракции в община Брацигово, защото е обявено за архитектурен резерват през 2000 г. Това е една от причините много от маршрутите, които проучихме и описахме в района, да минават през него, но има и друга, по-важна – около селото има някои интересни пътеки, забавни черни пътища и красива природа. А какво повече му трябва на един планински колоездач?

Настоящият маршрут е приятен и разнообразен, сравнително достъпен като терен (средна трудност), така че може да е интересен и за напреднали колоездачи (макар да няма спускане по някакви много технични пътеки), и за не толкова напреднали (някои секции от черните пътища и пътеките може да са предизвикателство за тях, но в общ план няма нищо, което да е прекалено трудно. Все пак съм длъжен да отбележа, че маршрутът не е за начинаещи – хубаво е да имате вече някакъв опит с каране по пресечен терен и по каменисти пътища.

Началото е в центъра на Брацигово, откъдето се изкачваме по асфалтовия път в посока с. Равногор, но след петия километър продължаваме по черни пътища в стил „родопско равно“, като в един момент вече се спускаме шеметно към с. Жребичко, където може да поразгледате и да починете. Прибирането към Брацигово продължава отново предимно със спускане по доста приятен черен път, на места вече пътека, а завършекът е по кратка, но доста готина пътека от яз. Бурово блато към града.

Началото е от централния градски площад (https://goo.gl/maps/at2g5PTtnAk5nd7A7 ), в близост до който има удобен паркинг (https://goo.gl/maps/3sB36MZFz6SACSow8 ).

Картата е базирана върху BG Mountains / kade.si . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: гр. Брацигово, централен площад
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, T3)
Продължителност: 2-5 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 1.5 – 2 л, по маршрута има чешми, но някои от тях не работят постоянно.
Храна: за половин ден

01 (0.00 км) От площада поемаме по главната улица в южна посока и следваме табелите за с. Равногор и с. Розово. Напускаме града и започваме изкачване по асфалтовия път. При разклона за с. Розово (т.04, 3.8 км) държим левия път към Равногор. В т.05 (5.5 км) се отклоняваме наляво по черен път с трошено-каменна настилка.  Караме още няколко километра по него, като се редуват изкачвания и спускания, но преобладават изкачванията. Следваме само главния път, като пропускаме няколко отбивки – в т.06 и 07 държим ляво, в т.08 сме надясно, а в т.09 направо. Около 9.2 км достигаме навес/заслон вдясно от пътя, след което излизаме на красиви поляни, които от лявата страна са заградени. Пропускаме черен път вдясно (т.10, 9.5 км) и продължаваме по основния път покрай заградения парцел. В т.11 (10.4 км) пропускаме още един черен път вдясно.
Точка 12 (10.9 км) е доста важна, защото пътят се разтроява, като левият е преграден с канап или електропастир (според случая) и изглежда малко по-невзрачен, но точн по него трябва да продължим. Като цяло оттук вече предимно се спускаме. Следваме само основния път, пропускайки разни преки отсечки (има стръмни такива при някои серпентини) или отклонения. Трудно ще го сбъркате – като цяло е широк, на доста места е с кални коловози, на други е с камениста основа.

В т.17 (14.6 км) излизаме на асфалтирана улица в южния край на Жребичко, при една ферма. По тази улица надясно се изкачваме покрай старото, рушащо се училище и достигаме центъра на селото, където може да починем, а ако желаете, може да направите и кратка обиколка (но имайте предвид, че повечето улици са стръмни!).

След това поемаме в обратна посока към фермата и в т.19 завиваме към нея, като малко преди основната постройка (т.20) трябва да търсите едва забележим път надясно, като е възможно да е преграден с електропастир или сезал. Ако има човек във фермата, питайте го и той ще ви упъти към м. Блатата и Брацигово. Щом напуснете пределите на фермата, пътят става по-ясен и започва да се спуска, заобикаляйки и подсичайки склона. Карайте с повишено внимание, тъй като на няколко места пътят може да е преграден с въже или електропастир. Първото място е близо до фермата, следващите са по-близо до Брацигово.

Пътят е с хубава почва, дори и след дъжд, като само в деретата има кал. Като цяло наклонът е надолу, но има и няколко кратки и леки изкачвания. Още след първото дере пътят е прекъснат от свлачище, което в тази част го е превърнало в пътека. Редуват се гора и пасища, като в откритите части човек може да се наслади на приятни панорами. Спускането не е никак трудно, но не е и скучно. В т.21 пътят се раздвоява, като левият е малко по-добър. В т.22 (19.5 км) отляво идва друг път и продължаваме направо, след което пътят прави десен завой и с кратко изкачване излизаме на широк и равен черен път (т.23, 20.4 км) , построен за обслужване на „блатата“ – двата микроязовира над Брацигово.

Продължаваме по „белия“ чакълиран път направо (север), минавайки покрай по-малкия язовир Бурово блато (Брацигово). В края му (т.25, 21.2 км) наляво започва пътеката, по която трябва да се спуснем към града. Първо караме буквално под стената на язовира и към края ѝ в т.27 пътеката завива рязко вдясно и се шмугва в храстите. Въпреки че в тази част е леко обрасла, пътеката се ползва редовно и надолу става по-широка. Като цяло държим ляво, включвайки се към други пътеки, идващи отдясно – в т.28 и т.29. В края си пътеката излиза при една кошара над последните къщи (т.30) – заобикаляме я отляво (от горната страна) и достигаме крайната улица. Спускането до центъра може да стане по най-различни комбинации  от улици, така че не е задължително да следвате GPS-а.