Трявна – вр. Елова могила – Кисийците

Текст: Любомир Ботушаров; Снимки: Любомир Ботушаров и Данаил Ботев

Това е един не много дълъг, но сравнително див и малко по-труден в техническо отношение маршрут, който преминава през няколко от селата и махалите на север от гр. Трявна. Включва изкачване до вр. Елова могила и сравнително стръмно спускане от него към околностите на с. Керините, както и приятна горска пътека в околностите на с. Кисийците. Имайте предвид, че черният път по билото на рида през вр. Елова могила се ползва рядко и е обласъл на някои места, но все пак през 2020 г., когато направихме това каране, бе напълно проходим. Надявам се все още да е!

Начална точка: гр. Трявна, площада пред читалището и туристическия информационен център; https://goo.gl/maps/w92kw6PcKgv1PY7i9
Дължина: 15.3 км
Техническа трудност: средна (R1, R2, R3, Т2)
Физическо натоварване: ниско (КФН=4)
Вода: 1 л
Храна: не е необходима
Продължителност: 2-3 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Терен: асфалт, черни пътища (включително обрасли и стръмни) и кратка пътека

Тръгвайки от центъра на града, се придвижваме до северния му край, където започваме да се изкачваме по асфалтовия път към с. Черновръх. Достигаме го в т.10 (4.3 км) и в края му (т.12, 4.8 км) продължаваме по основния път в посока с.Бърдени и с. Малки Станчовци.

При разклона за с. Бърдени (т.13, 6.3 км) има бетонни руини от някогашни сгради и вляво през тях започва стръмен черен път, по който може да се наложи да бутаме стотина метра, докато излезем на заравненото било (т.14), където в левия край на поляната има едва забележим равен черен път, по който продължаваме към вр. Елова могила. Преди върха пътят е леко обрасъл и стръмен. Самият връх се пада вляво (т.15) и е обозначен с едва забележима табела в храстите.

От него започва стръмно спускане в западна посока – кара се по стръмен черен път, който на места е изровен, с коловози и прагове. Карайте с повишено внимание и поддържайте разумна скорост! В т.16 (7.8 км) се включваме в по-широк и хубав черен път и продължаваме по него наляво покрай широка ливада, все в западна посока. След  500 м, в т.17 правим рязко отклонение вдясно и излизаме на панорамни поляни с хубава гледка във всички посоки. Спускаме се по черен път в десния край на поляните и излизаме в околностите на с. Керините (т.19, 9.2 км) – ако желаете, може да се отбиете надясно към селото и да разгледате няколкото китни къщи и дворове в него.

Иначе карането продължава по асфалтовия път от Керините, като при една ферма (т.20, 9.9 км) се отклоняваме вдясно и отново по панорамен черен път се спускаме в с. Кисийците (т.22, 11.0 км), което също е доста приятно. Там поемаме надясно (запад) и в края му (т.23) улицата преминава в черен път, а след това и в горска пътека, която на места е маркирана с червен цвят и с табели за екопътека. Наклонът е предимно лек и приятен, а в края на пътеката (т.26, 11.9 км) излизаме на асфалтовия път към с. Добревци, по който поемаме наляво (юг) към гр. Трявна. В т.28 (12.8 км) се отклоняваме вляво покрай реката по тясно асфалтово пътче, което преминава в приятен черен път покрай изоставени фабрики и ни извежда в началото на изкачването (т.07) в северния край на гр. Трявна, откъдето по познатите улици се прибираме към центъра на града.