Рила – Кръста

Това е един съвсем кратък маршрут, който в нормалния случай би могъл да влезе в ролята на допълнително каране, ако преди или след него сте решили да бродите с велосипед по някоя от другите многобройни пътеки над гр. Рила. Засега аз съм го карал единствено в комбинация с маршрута до вр. Калайджийски камък (разказ за карането можете да прочетете тук: https://www.mtb-bg.com/index.php/trails/travel/7910-travel-2019-rila-mi-e-mila), но се надявам скоро да успея да опиша и други пътеки в този район.

Маршрутът следва почти изцяло една екопътека с червена туристическа маркировка, която отвежда до една от основните забележителности край гр. Рила – скалата Кръста. В цитираната статия съм разказал по-подробно за нея и за моята „топла връзка“ с гр. Рила, така че тук ще се фокусирам само върху техническите аспекти на маршрута.

Първата и най-важна негова особеност е, че може да бъде преминат и в двете посоки. Нарочно не казвам „каран“, защото откъдето и да го захванете, бутането на някои места е неизбежно. И все пак има една съществена разлика: ако го карате в посоката, в която е GPS следата (нека го наречем Вариант 1), изкачването е стръмно, но все пак по-плавно и позволява каране на някои места. Докато бутахме на по-стръмните и технични участъци, се шегувахме, че в тази посока маршрутът е идеален за е-байкове, тъй като с тях почти цялата пътека би била преодолима, с изключение на най-техничния участък, който е запечатан и на някои от снимките долу. Спускането от Кръста към шосето е по тясна, нестабилна и технична пътека, така че там успехът не зависи от вида на велосипеда, а от уменията на каращия го. Ако пък минете маршрута в обратна на GPS следата посока (Вариант 2), това означава неминуемо бутане или носене по серпентинестата пътека към Кръста (т.е. тук е-байковете стават по-трудно приложими), но пък спускането след това ще е по-дълго и технично, но все пак по-плавно.

И при двата варианта долната част на маршрута следва една пътека от северната страна на реката, която местните хора наричат Памука. На повечето места пътеката е широка и с лек променлив наклон, но не липсват камъни и скали, така че не е съвсем лесна в техническо отношение. При Вариант 1 я използваме за връщане към Рила, а при Вариант 2 за отиване към Кръста.

Картата е базирана върху BG Mountains / kade.si . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: гр. Рила, моста към ВЕЦ „Рила“. В съседство до него и от двете страни има място за паркиране.

Ниво на техническа трудност: високо (R1, R2, Т3, Т4)

Продължителност: 1 час

Вода: 0.5 л, по маршрута няма чешми

Изтеглете GPS следата (в универсалния формат gpx) и я заредете във вашия уред за навигация. Разпечатайте PDF описанието, за да имате най-важната информация за маршрута по време на карането.

Вариант 1

01 (0.0 км) – Заставайки с гръб към ВЕЦ-а, минаваме по моста, пресичаме главната улица и продължава по стръмната улица нагоре, като в т.02 и 03 държим все надясно. По този начин достигаме последните къщи на селото и в т.04 (0.2 км) пътят се разделя и продължаваме надясно по черен път между последните дворове и градини, който постепенно се превръща в пътека. В т.05 (0.37 км) пътеката се разделя и поемаме по лявата, която е по-стръмна и по-тясна. Тя се изкачва покрай едно дере (малко е обрасла в тази част, а в т.06 пропускаме пътечка вляво към една ливада), след което го пресича надясно и става по-открита, по-широка и по-лесно караема, но все пак стръмна и технична на места. В т.07 (0.8 км) отдясно идва маркираната екопътека – тук има и техничен участък, който трябва да се избута (нагоре), след което пак може да се кара. В т.08 (1.2 км) пътеката завива рязко надясно и увеличава наклона си, след което вече ще се открие гледка към Кръста и пътеката се изравнява, отивайки към скалата. В т.09 (1.5 км) наляво тръгва пътеката за спускане, но преди това си струва да отскочите до големия кръст (т.10) и да отдъхнете там. Надолу пътеката е само една, няма как да я сбъркате – пригответе се за серпентини и технични участъци. При излизането на асфалта (т.11, 2.1 км) поемаме надясно, но още преди моста се отделяме по пътека под скалите – това е Памука. Следваме само нея (в т.12 отдясно идва екопътеката) нагоре-надолу и достигаме т.05, откъдето се прибираме до началото на маршрута.

Вариант 2

01 (0.0 км) – Заставайки с гръб към ВЕЦ-а, минаваме по моста, пресичаме главната улица и продължава по стръмната улица нагоре, като в т.02 и 03 държим все надясно. По този начин достигаме последните къщи на селото и в т.04 (0.2 км) пътят се разделя и продължаваме надясно по черен път между последните дворове и градини, който постепенно се превръща в пътека. В т.05 (0.37 км) пътеката се разделя и поемаме по дясната, която е по-равна и по-широка. Тя подсича целия склон, северно над реката, като ту се изкачва, ту се спуска; не липсват и технични участъци, въпреки малкия наклон. В т.12 наляво се отделя друга пътека с червена маркировка, ние караме направо. През цялото време пред нас се вижда внушителна скала – това е Кръста. Пътеката минава под него и излиза на шосето за Рилския манастир точно след един мост над реката – т.11. Тук започва бутането и носенето – пътеката е наляво, маркирана е с червен цвят. Трябва да се изкачите чак до т.09, където наляво се отбиваме до големия метален кръст и пейките за отдих (т.10). После продължаваме по пътеката на запад, като предимно се спускаме в посока Рила. В т.08 сме наляво, а в т.07 (точно след най-техничния участък) екопътеката с червена маркировка тръгва наляво и надолу, а ние продължаваме направо по немаркирана пътека, която в крайна сметка ни отвежда отново до т.05 и оттам се прибираме до началото на маршрута.

Снимки: Любомир Ботушаров, Димитър Щуров

Ако желаете да изпратите маршрут или GPS следа за публикуване в MTB-BG.com, свържете се с нас на [email protected] или използвайте някой от начините, описани тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/other/mtb-bg/4647-mtb-bg-contributors.