Гара Лакатник – Губислав

Макар че обожавам трудните, технични и стръмни пътеки, каранията високо в планината, тежките преходи и всевъзможните видове храсталясване, винаги когато ми се наложи да покарам някъде по лек маршрут, включващ плавни изкачвания, лесни черни пътища и красиви панорами, се изненадвам колко приятно и разпускащо занимание е това. Някои веднага ще сбърчат нос в гримаса от типа „Егати скуката!“ и признавам, че аз самият често съм си го помислял, но когато си сред природата и се търкаляш лежерно върху байка по живописни пътчета през отдалечени махали, „скуката“ може да е доста приятна.

След като публикувах маршрута „Понор планина“, се сетих, че отдавна не съм посещавал района около Бов и Лакатник. И макар че преди години толкова често ходехме натам, че можех да шофирам по завоите през дефилето със затворени очи, все още има доста пътеки и пътища, които не сме обходили и карали. А пролетните месеци са чудесно време за излети по тези места, преливащи от зеленина, прекъсната тук-там от отвесни скали, в които реките са проправили пътя на дълбоки и красиви каньони (какъвто е и самият Искърски пролом).

Този път обаче целта ми не бяха техничните и опасни пътеки през Лакатнишките скали, а тъкмо обратното – исках да направя кратък, лек и приятен маршрут за начинаещи планински колоездачи или просто за разходка на по-напредналите. Резултатът, смея да твърдя нескромно, е повече от добър!

Настоящият маршрут преодолява основната част от височината по асфалтов път с незначителен автомобилен трафик. Първата половина от пътя е със съвсем лек наклон, почти равна. Втората половина е малко по-стръмна, но и по-сенчеста. Така стигаме до с. Губислав, което е едно от многото обезлюдяващи се села в страната, пръснато по склона на долината с множество отделни къщи и махали. От Губислав поемаме обратно по много приятен, предимно равен черен път до една махала, която в картите е означена като Христова махала и Рътова шума. Достигайки над нея, започва и спускането, което е по много хубави, лесни черни пътища. Имайте предвид все пак, че основният път надолу е с чакълеста настилка и макар че основата е съвсем равна и стабилна, някои начинаещи колоездачи може да изпитат трудности и нестабилност на по-стръмните участъци. Като цяло обаче терените са едни от най-лесните, които мога да си представя.

Не препоръчвам да карате сами по маршрута, защото в Христова махала може да се натъкнете на 1-2 кучета, пазещи някои от къщите, които не са от най-добронамерените. Пък и районът на каране е много пуст и изолиран, така че винаги е по-добре да имате компания.

В зависимост от темпото и размотаването, карането може да отнеме от 2 до 5 часа.

Началото е точно от отбивката за с. Губислав, която е няколкостотин метра преди отклонението за с. Гара Лакатник. Ако желаете, можете да оставите автомобила си на големия паркинг под Лакатнишките скали и да се придвижите с велосипедите към отклонението за Губислав. Другият вариант е да спрете на една пътна отбивка точно преди разклона – като видите табелата за Губислав, вдясно преди нея има отбивка, където не е проблем да се паркират 2-3 автомобила. Разбира се, когато говорим за Искърския пролом, винаги добър вариант е и пътуването с влак – тогава трябва да слезете в Гара Лакатник, да пресечете реката по някой от мостовете (сещам се поне за два – един автомобилен и един пешеходен) и да намерите отклонението за с. Губислав.

Снимки от карането ни по маршрута можете да видите тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/gallery/photos/lakatnik-gubislav

Изходна точка: Отклонението от главния път за с. Губислав.
Физическо натоварване: ниско, КФН=4
Продължителност: 2-5 часа в зависимост от темпото и почивките.
Вода: 1-2 л, в средата на маршрута (с. Губислав) има чешма.
Храна: в зависимост от темпото

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): route-2016_lakatnik-gubislav.zip
GPS файл с нарязани до 500 т. следи за стари приемници Garmin

Описание на маршрута в PDF: route-2016_lakatnik-gubislav.pdf

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

01 (0.0 км) – Поемаме по асфалтовия път към с. Губислав.

02 (5.0 км) – Достигаме кариера и пътят завива надясно със серпентина и започва да се изкачва по-стръмно, правейки още няколко серпентини до с. Губислав.

03 (8.3 км) – Последен завой преди с. Губислав. Запомнете черния път вдясно, защото после трябва да караме по него. Засега обаче продължаваме по асфалта със завой наляво.

04 (8.5 км) – Достигаме административния център на с. Губислав. Има няколко пейки, на които можем да направим почивка, както и чешма. След това поемаме в обратна посока по пътя, по който дойдохме.

03 (8.7 км) – Отново сме в т.03 и както стана ясно, отклоняваме се по черния път (сега се пада вляво) с леко изкачване. След малко пътят се заравнява, по-нататък се редуват участъци с лек наклон нагоре или надолу, като цяло пътят следва една и съща височина.

05 (9.5 км) – Пропускаме отбивка наляво и нагоре, караме направо.

06 (12.1 км) – Вляво има махала и път нагоре към нея – пропускаме го (макар че си струва да се разходим пеша 50-100 м до първата къща). Продължаваме по хоризонталния път, който също завива наляво, следвайки формата на склона. След около километър излизаме на стръмни поляни със страхотна панорама към дефилето. Оттук започва същинското спускане – първите метри са стръмни, после пътят прави серпентина наляво и наклонът става по-лек, следва дясна серпентина и пак така.

07 (14.2 км) – При втората лява серпентина има и по-стръмен черен път направо и надолу, който е по-добре да пропуснем.

08 (14.3 км) – Достигаме къщите на Христова махала и се включваме в основния път през нея надясно. Точно тук може да срещнете кучета-пазачи, не са най-страшните, които съм виждал, но бъдете нащрек.

09 (14.7 км) – Излизаме на друг чакълест път и продължаваме по него надясно и надолу. С няколко серпентини пътят слиза до асфалта за Губислав.

10 (16.5 км) – Продължаваме направо и надолу по асфалта към началото на маршрута. В т.11 може да се отбием за малко вляво до ждрелото Петрински дол.