Ковачевица – Горно Дряново

Макар че този маршрут следва само черни пътища и асфалт, не мога еднозначно да го нарека лесен. През месец май, когато го проучихме и описахме (заедно с още много други в района на с. Ковачевица), някои от черните пътища бяха прорязани от дълбоки камионни коловози, които биха могли да затруднят начинаещите колоездачи. Отделно от това има и участъци, които просто са по-стръмни и изровени, дори когато са сухи, а не липсва и дива част, която може да ви създаде усещане сякаш почти сте се изгубили. Така че под привидно леката опаковка се крие десерт с разнообразен състав, който може да варира като трудност в зависимост от сезона, скорошно ползване или не на някои от черните пътища и други фактори. Във всички случаи обаче маршрутът е приятна разходка с прилична доза физическо натоварване, разнообразен терен и красиви гледки, с която можете да допълните почивката си, ако сте в този район.

Ставало е дума и при другите маршрути в района, че почвите са доста песъчливи, така че дори след дъжд карането е възможно – калта не е точно кал, а по-скоро размекнат пясък, така че не се лепи твърде много по гумите. Затова маршрутът е използваем почти целогодишно, включително и в разгара на лятото, тъй като действието се развива предимно на височина над 1000 м и на много места има сянка. Не по-малко приятно е карането и в преходните сезони (пролет и есен). През зимата обаче на тази височина се задържа сняг, така че тогава е по-добре да се насочите към по-ниските части около Огняново и Гоце Делчев.

Макар че с. Горно Дряново присъства в заглавието, маршрутът на практика минава само в близост до него. Още над селото поемаме в посока обратно към Ковачевица, за да се възползваме максимално от карането по пресечен терен и от панорамите към каньона на р. Канина.

Снимки от каране по маршрута можете да видите тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/gallery/photos/kovachevitsa-gorno-drqnovo.

Изходна точка: с. Ковачевица, семеен хотел „Бялата къща“
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2)
Физическо натоварване: средно, КФН=5
Продължителност: 2 часа с по-бързо темпо; 3-4 часа с по-бавно темпо и почивки
Вода: 1-2 л в зависимост от сезона; вода има преди последното изкачване към Ковачевица.
Храна: по ваша преценка в зависимост от темпото

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): route-2016_kovachevitsa-gorno-drqnovo.zip

Описание на маршрута в PDF: route-2016_kovachevitsa-gorno-drqnovo.pdf

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

001 (0.0 км) – Заставаме пред портала на „Бялата къща“ и поемаме по тясната калдъръмена уличка надясно и леко нагоре към следващите къщи. При тях тръгваме надолу по стръмна каменна улица, при следващия разклон държим ляво и по този начин се спускаме до главната улица на с. Ковачевица.

002 (0.24 км) – Поемаме надясно по главната улица, минаваме през селото и излизаме от него в северна посока (нагоре над долината на р. Канина).

003 (0.64 км) – Пропускаме черен път наляво и надолу, следваме основния черен път нагоре. Някога е бил асфалтов, на места все още си личи, като постепенно тези остатъци стават все повече. Пропускаме разни второстепенни черни пътища вляво и дясно, изкачваме се плавно по основния път, който ту е черен, ту асфалтов.

004 (2.4 км) – Пропускаме основен черен път вдясно и продължаваме изкачването по асфалта.

005 (4.0 км) – Вдясно има голям, ясен черен път, ползван често от дърварските камиони. Изоставяме асфалта и поемаме по него. Пътят е ясен и върви с променлив наклон (ту нагоре, ту надолу) в посока изток-югоизток. На няколко места от него се отклоняват други (второстепенни) дърварски пътища, които пропускаме. Такива са: т.006 (4.2 км) – пропускаме път надясно; т.007 (4.3 км) – пропускаме път наляво; т.008 (5.0 км) – пропускаме път наляво. Възможно е след написването на статията да се появят и други отбивки – районът е с развит дърводобив.

009 (5.4 км) – Разклон, при който държим най-ниския, десен път. Скоро след това започва леко спускане.

010 (5.8 км) – Пропускаме черен път наляво и продължаваме спускането.

011 (6.0 км) – Включваме се в друг основен черен път, идващ отдясно. Продължаваме по него направо и нагоре.

012 (6.4 км) – Отдясно се изкачва черен път откъм селото и се влива в нашия. Продължаваме напред и нагоре.

013 (6.8 км) – След кратко стръмно изкачване достигаме едно от основните кръстовища на черни пътища над Ковачевица. Продължаваме по ясен черен път вдясно, който започва леко да се спуска в южна посока.

014 (7.0 км) – Пропускаме затревен и слабо забележим черен път вдясно (той води към параклиса, описан е в друг маршрут) и продължаваме наляво по основния черен път, който е с лек, променлив наклон и малко занемарен, но достатъчно ясен. Оттук следваме само него и пропускаме на няколко места занемарени и вече изчезващи стари дърварски пътища – по-специално в т. 015 (7.2 км), 016 (8.3 км) и 017 (8.7 км). Междувременно пътят започва трайно да се спуска с лек наклон към долината на юг от него.

018 (9.9 км) – Достигаме долината точно при водослива на две малки реки. Покрай тях в деретата има и занемарени черни пътища. Ние тръгваме надолу по черен път, газещ в самото корито на реката. След малко се отделяме от нея, но пътят продължава да следва отблизо течението ѝ, като става значително по-широк, а ако са минавали камиони, ще има и дълбоки коловози на места. И тук има доста второстепенни дърварски отклонения, които пропускаме – в т. 019 (10.7 км) и 020 (10.8 км).

021 (11.7 км) – 100-200 метра преди тази точка пътят слиза до реката, пресича я и започва да се изкачва наляво, а долината извива вдясно. При самата точка пропускаме занемарен черен път вдясно и следваме само основния път наляво, който след малко отново тръгва надолу. В т.022 (12.1 км) пропускаме още един занемарен черен път вдясно.

023 (12.2 км) – Пътят се раздвоява, продължаваме по десния надолу.

024 (12.9 км) – Отляво се спуска черен път, продължаваме по основния черен път надолу, има и преки пътища, които пропускаме.

025 (13.7 км) – Отляво идва друг черен път, продължаваме спускането направо.

026 (14.1 км) – Точно след подминаването на една кокетна вила вдясно, прекъсваме спускането и се отклоняваме остро надясно по второстепенен черен път, минаващ под къщата. Пътят подсича склона, вървейки с променлив наклон между ливади и градини. Ако видите невзрачни отбивки, пропускайте ги.

027 (15.1 км) – Тук основният черен път продължава наляво и надолу. Следва стръмно спускане, на места може да е изровено, така че внимавайте. Има остри завои, има и още по-стръмни преки пътчета тук-там, които пропускаме. В т.028 (15.6 км) пътят се раздвоява, но пак се събира.

029 (15.8 км) – Излизаме на асфалтовия път между Горно Дряново и Ковачевица. Поемаме по него надясно в посока Ковачевица. Първо имаме кратко спускане до близкото дере, след него започва изкачване до с. Ковачевица.

Настаняване

Семеен хотел „Бялата къща“, с. Ковачевица

„Бялата къща“ е идеалният начин да се потопите в уюта на традиционния български дом, построен при спазване на местните традиции и съчетаващ дърво и камък, но без да лишава гостите от удобства като локално отопление и модерна баня. Семейният хотел се намира във високата югоизточна част на с. Ковачевица и от терасите му се открива „широкоекранна“ гледка към дълбоката долина на р. Канина и към по-голямата част от живописното село със статут на архитектурен резерват. Има романтика дори в достигането до хотела (пеша по калдъръмени тесни улици или по пряка пътека), макар че за шофьорите изкачването и слизането по тесния път между дуварите може да се окаже малко напрягащо изпитание.

Стаите са просторни, обзаведени в традиционен стил и с лесен достъп до уютните веранди, които са предпочитано място през лятото. Големият двор, оформен на няколко нива, включва навес, пейки и маси на открито, барбекю и овощни дървета – това е всичко, от което човек има нужда през лятото, ако не е с колело по баирите, разбира се.

Комплексът включва и механа, в която домакините са готови да ви сервират вкусни, току що приготвени ястия и освежаващи или замъгляващи погледа напитки.

„Бялата къща“ разполага с общо осем стаи – пет двойни, две тройни и една четворна стая. При необходимост в някои от стаите могат да бъдат поставени допълнителни легла или бебешки кошарки.

За връзка с домакините и резервации използвайте телефон 0899 886342, e-mail: [email protected] или Facebook: https://www.facebook.com/HotelMehanaBalataKsa/. Уебсайтът на хотела е на адрес: http://www.bialatakushta.com/.