Купен – Кладев рът – билото

Сравнително кратък и лек като терен веломаршрут над селата Купен и Кладев рът на територията на община Севлиево. Може да се кара и в двете посоки в зависимост от сезона и предпочитанията за спускане и изкачване.

В описанието е избрана посоката от Купен през Кладев рът към билото. При този вариант качването е по-стръмно и по-открито, което означава, че е подходящ или за сезоните пролет-есен, или през лятото в часовете преди обяд. Причината този вариант да е основен е, че при него спускането е по-дълго, а и по-интересно – не че е трудно, но се кара по билен черен път, който е по-разнообразен, на места и по-тесен – изобщо, по-натурален е. За разлика от него, пътят, по който се изкачваме от Кладев рът към билото, е широк, утъпкан и застлан с чакъл. За спускане би бил скучен, макар че ако искате да си осигурите плавно изкачване на сянка и не ви пречи да се спускате по споменатата „горска магистрала“, тогава може да обърнете посоката и да се изкачите от Купен към билото, спускайки се след това през Кладев рът. Изборът е ваш!

И в двата случая навигацията е сравнително лесна, защото няма много разклони. Денивелацията също не е голяма – половин ден би трябвало да ви е напълно достатъчен за преминаване на маршрута. В по-високите части и по билото се откриват гледки тук-таме. Интерес представляват и самите села Купен и Кладев рът – в тях има както стари къщи, така и обновени/реставрирани имоти, които допълват по приятен начин красивата природа. Както и при другите маршрути в района, напълно е възможно да срещнете диви животни – ние видяхме сърни, но и мечки  бродят из тези гори, така че препоръчително е да карате в група и да създавате достатъчно шум.

В центъра на с. Купен има къде да се спре, има и чешма, от която да заредите вода, защото по маршрута няма такива.

Начална точка: с. Купен, община Севлиево; https://goo.gl/maps/HUdXoRGu1PRdFJuf6
Продължителност: 2-4 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 1-2 л
Храна: за половин ден; по маршрута няма магазини и места за хранене.

От центъра на с. Купен (т.01) поемаме по главната улица нагоре в източна посока. Преминаваме през селото и в края му (т.02, 0.5 км) има разклон, на който продължаваме направо по асфалтов път в посока село/махала Кладев рът. Достигаме я и преминаваме през нея, като в центъра ѝ (т.03, 3.5 км) пропускаме черен път вляво и малко след това в края на селото асфалтът свършва и преминава в черен път. В т.04 (4.3 км) пропускаме още един черен път вляво, а след малко (т.05, 5.2 км) и един вдясно.  Оттук главният път, по който караме,  започва да се изкачва по-стръмно и по на открито, като в същото време става широк и покрит с нова чакълеста настилка. С няколко серпентини той набира височина по склона, после започва да го подсича и наклонът става малко по-лек. В т.06 (7.7 км) отдясно се включва черен път – следваме главния, който също завива широко надясно.

В т.07 (9.9 км) излизаме на билото на рида в близост до м. Осеникова поляна. По билото минава черен път, в който се включваме наляво. Като цяло от този момент нататък преобладава спускането, макар че по билото има и кратки изкачвания. Черният път като цяло е добър, но след дъждове може да има коловози, локви и други подобни изненади, изискващи повишено внимание. В т.08 (12.3 км) има разклон, където сме надясно и след още 600 м в т.09 пътят пак се разделя (при един занемарен партизански паметник на Коста Стоев) – надясно има туристическа маркировка към с. Дебел дял и м. Люляците, а ние продължаваме наляво, все така подсичайки билото на рида. В т.10 (16.1 км) отдясно (откъм с. Дебел дял) идва черен път, а след 400 м (т.11) още един път се отклонява вдясно – ние следваме основния, който също завива в тази посока. Оттук вече ни чака предимно спускане – пътят е ясен, но е малко по-обрасъл и „затворен“ от растителността. Наклонът е лек и приятен. Пропускайте всякакви второстепенни отбивки, ако изобщо видите такива. В т.12 (21.0 км) отляво се включва широк черен път и настилката става камениста, а малко след това в т.02 достигаме с. Купен и продължаваме по главната му улица надясно до центъра.