Копривщица – заслон Богдан

Копривщица е едно от местата, за които, след като го посетих наскоро, си казах: защо не съм карал тук по-рано!? Разбира се, почти няма българин, който да не е ходил във възрожденския град, който е и архитектурен резерват, но в тази статия няма да се занимаваме с историческата и битова страна на нещата (което не пречи да обърнете внимание и на тези черти на Копривщица). Освен красиви къщи на по над 100 години, калдаръмени улици и паметници, посветени на исторически личности и събития, освен множеството механи и музеи, около Копривщица има и много приятни маршрути за каране на планински велосипед – в това вече съм напълно убеден, макар че за мен проучването на района едва сега започва. Още първият опит обаче бе толкова приятен, че бързам да го споделя, защото есента със сигурност е един от подходящите сезони за такъв излет.

Изходна точка: гр. Копривщица, площада пред СОУ „Любен Каравелов“
Денивелация (изкачване): 800 м
Ниво на техническа трудност: средно* (R1, R2, T4)
* Макар че маршрутът включва пътека с техническа трудност Т4, тя е съвсем кратка – трудните участъци от нея са не повече от 300-400 м, а цялата пътека е малко повече от 1 км, поради което не е редно да класифицираме маршрута като труден.
Физическо натоварване: средно, КФН=6
Продължителност: 2-3 часа (с по-бързо темпо), 4-5 часа (с почивки и бавно темпо)
Вода: 2 л
Храна: За половин ден, един сандвич или енергийна вафла би трябвало да са достатъчни.

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): gpstrack0032_Koprivshtica.zip

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

Добре би било този маршрут да е описан по-детайлно, със скици и т.н., но не бях подготвен да открия такова бижу – бях тръгнал просто на разходка с приятели с идеята да видя какво се крие в Средна гора, в района над Копривщица. Затова разполагам само с GPS следа, но от друга страна, навигирането по маршрута не е трудно, нито пък има голяма опасност от изгубване в случай на грешка, така че реших това да не се превръща в поредния „отложен“ маршрут – пък и много от читателите ни така или иначе вече ползват тези полезни уреди.

Отново наблягам на това, че в техническо отношение маршрутът, погледнат като едно цяло, не е труден. Има само една част от него, която изисква повече смелост и добри умения – това е пътеката от заслон „Богдан“ към Крива река и м. Гацова чешма. Ако сте по-неуверени или още начинаещи, по тази пътека ще има няколко места, на които ще трябва да носите или бутате надолу, но ви уверявам, че си заслужава. Останалата част от пътеката не е трудна, а в горната си част тя всъщност е по-скоро занемарен черен път, така че с необходимата доза предпазливост е преодолима от всеки. Второто спускане е по черен път, който за по-напредналите може да е много бърз и забавен, но при по-бавно и внимателно каране има достатъчно чисти линии.

Освен двете спускания обаче, по маршрута има и много километри по хубави билни черни пътища с лек наклон, откриващи страхотни панорами към околните части на Средна гора и към високия масив на Стара планина, открояващ се на север. Всъщност характерна черта на това каране е, че в ниското изкачванията са доста стръмни, но веднъж като излезете в по-равните билни части, се кара предимно по равни или с минимален наклон черни пътища и километрите се нижат по-бързо от обикновено. Това от една страна прави маршрута по-лек като физическо натоварване, ако се размотавате по него и не си давате зор, но от друга страна, ако сте в спортно настроение, карането по него може да стане доста интензивно, тъй като по-равните билни пътища сякаш ви предизвикат да ускорите по тях.

Заслон „Богдан“, който е построен в близост до изоставената хижа със същото име, е едно от най-приятните и красиви места за почивка, на които съм попадал – пред него има широка поляна с няколко хубави, стари дървета, а зад него е гористото широко туловище на вр. Богдан – първенецът на Средна гора. Всъщност, ако желаете, можете да се качите и до самия връх – горе няма нищо интересно, освен гора, и тъй като вече го бях изкачвал в рамките на Акция Богдановци, организирана от Крива спица преди години, нямах мотивация да го покорявам отново. Значително по-голяма бе мотивацията ми да пробваме пътеката от заслона към Крива река и тя наистина се оказа скрито съкровище. Макар че не е в най-доброто си състояние, тъй като е много изровена от дъждовете, тя предлага няколко истински предизвикателства за любителите на технични и трудни терени – кратки, но съдържателни, както се казва. Най-общо, пригответе се за улей с камъни, по чиито стени (а на места и по самия него) ще трябва да оцелявате няколко стотин метра.

И тъй като започвам да се повтарям, че и потретвам, крайно време е да премина и към кратко описание на маршрута. Началната точка я избрахме почти случайно, но става дума за достатъчно централно място, което лесно ще откриете – училището „Любен Каравелов“. Пред входа му има малък площад с паметник – там започва и завършва карането.

Описание на маршрута:

01 (0.0 км) – Тръгнете от площада пред СОУ „Любен Каравелов“ по главната улица в южна посока (в посока Стрелча, срещу течението на реката). Няма значение от коя страна на реката ще се движите – има улици и от двете, както и доста мостове между тях, но в крайна сметка двете улици се събират в края на града. Там продължете по шосето към Стрелча и Панагюрище.

02 (3.5 км) – Наляво по стръмен и разбит асфалтов път. Тази част не е приятна, тъй като води към едно бунище – личи си по миризмата и боклуците наоколо.

03 (3.8 км) – Точно преди бунището поемете наляво и нагоре по стръмен черен път. След кратко остро изкачване наклонът намалява.

04 (4.2 км) – Пътят се раздвоява, после отново се събира. Лявата част е по-хубава.

05 (4.4 км) – Наляво по хубав черен път.

06 (6.0 км) – Наляво по черен път покрай една картофена нива.

07 (8.8 км) – След кратко спускане продължавате направо и нагоре по билото, заобикаляйки едни селскостопански постройки отляво. Пропуснете черните пътища вляво и дясно.

08 (10.1 км) – Наляво и нагоре по черен път. Следва кратко, но стръмно изкачване.

09 (10.5 км) – Кръстопът. Вляво има станция на мобилен оператор. Пътеката, по която ще се спуснете, тръгва надолу покрай нея. Сега обаче погледнете надясно към красивата поляна, за да видите в края ѝ заслон „Богдан“. Мястото е прекрасно и си заслужава да спрете там за почивка.

10 (10.7 км) – Заслон „Богдан“. След като си починете, поемете в обратна посока към станцията на мобилния оператор. Покрай нея надолу (север) тръгва нещо затревен черен път, има и табела към Копривщица.

11 (11.2 км) – Малко под антената на мобилния оператор ясният черен път завива наляво. Вие продължете направо по нещо, което изглежда като силно занемарен черен път – всъщност това е началото на пътеката към Крива река (Т4). В началото пътеката не е трудна. Вляво от нея има и зимна туристическа маркировка (колове). Докато се спускате по откритата част на склона пътеката запазва вида си на занемарен черен път. След това влиза в гората и става значително по-трудна, тъй като е изровена от дъждовете и често е под формата на улей, наклонът на места е стръмен.

12 (12.7 км) – Излизате на поляна край рекичка – това е Крива река, местността се казва Гацова чешма. Тук пътеката свършва. Пресечете реката и продължете наляво и надолу по хубав горски черен път.

13 (12.9 км) – След малко достигате по-голям черен път – поемете по него надясно и стръмно нагоре. В първите няколкостотин метра пътят е доста стръмен и с дълбоки коловози. След това се оправя и наклонът става по-нормален.

14 (15.5 км) – Достигате билото, има кръстопът. Карайте наляво и нагоре по хубав черен път, изкачващ билото в северозападна посока.

15 (17.4 км) – Достигате една от най-високите и открити точки на билото, отново кръстопът. Продължете направо (запад-северозапад) по основния черен път по билото.

16 (17.6 км) – Отново разклон – следвайте десния черен път, основния по билото.

17 (17.9 км) – Пак има разклонения – продължете направо по основния билен път.

18 (18.6 км) – Поредно разклонение, има пътища надясно и наляво, следвайте основния път по билото в западна посока.

19 (20.6 км) – Вдясно и  вляво има черни пътища, вие продължете направо (запад) по основния път, следващ билото и подсичащ вр. Св. Илия (напред и вдясно от вас). След върха пътят започва да се спуска. Ако носите допълнителна защитна екипировка, тук е мястото да я сложите.

20 (23.5 км) – Разклон. Следвайте основния черен път вляво.

21 (24.2 км) – Надясно и стръмно надолу по черен път през поляните в посока Копривщица.

22 (25.0 км) – След шеметно спускане в борова горичка излизате на една от крайните улици в Копривщица. Наляво по нея, скоро след това надясно по главната улица към центъра на града. Достигате СОУ „Любен Каравелов“ при 26.2 км.

Ето и няколко снимки от карането по маршрута: