Полена 3

Макар че това е първата пътека, описана в статията „Треска за злато над Полена“, като маршрут я описвам под номер три, защото чисто географски, а и във всяко друго отношение е различна от пътеките „Полена 1“ и „Полена 2“. Разбира се, нищо не ви пречи да ги карате и трите наведнъж, както направихме ние в края на декември 2016 г.

Все пак имайте предвид няколко важни неща за тази пътека:

Първо, до нея в момента се стига със спускане директно през едни поляни. Може някога да е имало пътека или път през тях, но в момента има само трева, в която трябва да уцелите посоката. За да ви е по-лесно, съветвам ви горещо да използвате GPS навигация.

Второ, пътеката на места е доста опасна. Трудна не бих я нарекъл, макар че в никой случай не е за начинаещи или за неуверени карачи. Макар да не е много неравна или прекалено тясна обаче, тя се движи по склона над стръмно дере и е с хлъзгава настилка от ситни камъчета и прах, така че трябва да карате с повишено внимание и, както казах, с увереност относно собствените си възможности и тези на велосипеда. Ако на някои места се чувствате некомфортно, по-добре слезте и бутайте, защото сурването към дерето не е добър вариант. Поради спецификите на терена, пътеката е по-стабилна и лесна за каране след дъжд.

И за да не ви се стори, че описвам пътеката в някакви мрачни краски, ще кажа, че за мен тя определено е една от най-вълнуващите в района и мога само да съжалявам, че за момента продължението ѝ нагоре към Брестово се губи в гъстите храсталаци.

Изкачването е кратко, но наклонът си го бива, особено след махала Добрин. Може да се наложи дори да побутате, особено ако се случи черният път да е кален.

Началната точка е като при другите маршрути от тази серия – в края на с. Полена, на площада до сградата на някогашното училище. Ще трябва да го намерите или с помощта на GPS следата, или чрез Google Maps: https://goo.gl/maps/dWmikmk8XsB2.

Изходна точка: с. Полена, площад в края на селото при старото училище, https://goo.gl/maps/dWmikmk8XsB2.

Ниво на техническа трудност: високо (R2, F, Т4)

Продължителност: 1-2 часа

Вода: 1 – 1.5 л

Храна: Не е необходима

– пътеки (включително и каране по поляни) – 3.0 км

Изтеглете GPS следата (в универсалния формат gpx) и я заредете във вашия уред за навигация. Разпечатайте PDF описанието, за да имате най-важната информация за маршрута по време на карането.

01 (0.0 км) – От стария площад поемаме по черен път покрай реката (в западна посока).

02 (0.4 км) – Пресичаме реката по мост вдясно и от другата страна (т.03) продължаваме по черния път направо и нагоре между дворовете.

04 (0.7 км) – Пропускаме черен път вдясно и продължаваме нагоре по основния път. След две серпентини и малко по-стръмна права излизаме на билото на рида в т. 05 (1.7 км). Продължаваме наляво по основния черен път, изкачвайки се по билото.

06 (2.2 км) – Достигаме първите къщи на махала Добрин. Продължаваме направо по главния черен път, пропускаме отбивки вдясно при т. 07 и т.08. Следва отново стръмно изкачване над махалата.

09 (3.7 км) – Пропускаме отбивка вдясно и продължаваме стръмното изкачване по главния челен път наляво, следвайки билото със серпентини.

10 (4.5 км) – Пропускаме черен път вдясно.

11 (5.2 км) – Пропускаме черен път вдясно.

12 (6.1 км) – Пропускаме още един черен път вдясно.

13 (6.3 км) – Достигаме поляна, където пътят е по-равен. Тук вече трудно ще се оправите без GPS, защото „пътеката“ започва просто наляво през ливадата – първо по едва забележим черен път, след 100 м в т. 14 направо надолу (наляво) по склона, за да се включим след още 100 м отново в трасето на изоставения черен път. В т. 15 (6.6 км) трябва да „драснем“ надясно и надолу през поляните, като след средата им държим дясно по диагонал, за да достигнем до една заградена от гора поляна (т. 16, 6.9 км), където започва пътеката.

Пътеката тръгва в долния край на поляната, в източна посока (по течението на реката). След първия участък със страничен наклон и прагчета, пътеката завива надясно (юг) и се спуска с едва забележими серпентини по стръмен ронлив склон към реката, след което отново поема на изток и до края си върви все над дерето, с променлив наклон и широчина.

17 (8.6 км) – Излизаме от тясната част на дерето в близост до махала Потока. Тук принципно има два варианта. Единият е да останем от лявата страна на дерето, но макар тук той да изглежда по-използван, на практика е по-трудно проходим. Ние избрахме другия вариант, при който пресичаме коритото на реката и намираме от другата страна канал за вода, покрай който върви и обрасла, но като цяло проходима и караема пътека. По нея навлизаме в махала Потока (т.18), караме направо между дворовете и  т.19 (9.3 км) се включваме в черен път и продължаваме по него леко вляво и надолу.

20 (9.7 км) – Пътят се раздвоява, караме по левия (по-ниския), който върви покрай реката и по него достигаме началната точка.

Снимки: Димитър Щуров, Милко Костов, Любомир Ботушаров

Ако желаете да изпратите маршрут или GPS следа за публикуване в MTB-BG.com, свържете се с нас на [email protected] или използвайте някой от начините, описани тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/other/mtb-bg/4647-mtb-bg-contributors.