Маркирани ХС маршрути в ПП Витоша: Владая

Следвайки маркираните маршрути в ПП Витоша в обичайната посока за Обиколката, стигаме до кв. Владая, където също има едно страхотно кръгче. То включва плавно изкачване и общо три пътеки, който са достатъчно лесни, за да се карат и от прохождащи колоездачи, но и достатъчно забавни за по-напредналите. Всъщност допреди маркирането това бе един много скрит маршрут, непознат за повечето хора, а всъщност за мен лично е един от най-хубавите, тъй като хем предлага каране по пътеки, хем това става в спокойната и непосещавана част на планината, където рядко ще срещнете туристи, кучета и т.н.

Маршрутът е кратък, не е тежък като натоварване, но все пак е добре да си предвидите половин ден за него, особено ако искате да поспрете тук-там за почивка, снимки и т.н. Достъпен е от столицата и по трите начина – с автомобил, с градски транспорт (автобус №59 от Княжево) или на самоход, следвайки Обиколката на Витоша – в последния случай може да се получи доста прилично целодневно каране с дължина около 40 км и достатъчна денивелация.

Изходната точка е в западния край на кв. Владая, където започва пътят към с. Мърчаево. На това място има мост над реката, автобусна спирка и обръщало за маршрутки – точно до спирката е и началната точка на маршрута. Маршрутът е маркиран с табели в син цвят.

Повишено внимание трябва да обърнете на последната пътека, тъй като тя често е покрита с шума, а също е и по-обрасла. Тъй като не е ползвана много в последните години, на места едва си личат очертанията ѝ, но на други е ясна. В няколко точки по нея има и разклонения, така че поглеждайте по-често GPS-а (това в случай, че е унищожена маркировката с табели).

View Larger Map

Картата е базирана върху BG Mountains . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: гр. София, кв. Владая
Денивелация (изкачване): 450 м
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, Т2, Т3)
Физическо натоварване: средно, КФН=5
Продължителност: 1-2 часа с по-бързо темпо, 3-4 часа с по-бавно темпо и почивки
Вода: 1,5-2 л, по маршрута няма чешми
Храна: За половин ден

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): gpstrack-2014_vitosha-routes_3_vladaya.zip
GPS файл с нарязани до 500 т. следи за стари приемници Garmin

Описание на маршрута в PDF: gpstrack-2014_vitosha-routes_3_vladaya.pdf

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

Кратко описание:

От автобусната спирка поемаме по улицата нагоре към планината (посока изток). След 150 м достигаме кръстовище с пет кьошета (т.02) – тук трябва да продължим по стръмната улица покрай хотел „Дискрет“ (т.е. третата улица отдясно наляво). Пътят се изкачва над последните къщи на Владая и навлиза в планината – движим се само по него, пропускаме разни черни пътища и пътечки наляво и надясно. По-нагоре асфалтът преминава в паваж. В т.03 (2.9 км) пресичаме Обиколката на Витоша и продължаваме нагоре по павирания път към м. Кариерите. Пътят първо става отново асфалтов, после преминава в черен път, около него има отделни постройки, повечето полуразрушени. Има и отклонения тук-там, ние следваме все основния път, който е с трошено-каменна настилка. По него плавно набираме височина и когато пътят се заравнява, в т.04 (7.4 км) започва спускането по маркирана туристическа пътека надясно към с. Рударци. В началото пътеката е тесничка и обрасла, но достатъчно ясна. Първото кратко спускане ни извежда на равна поляна, където в т.05 (8.0 км) пътеката към Рударци продължава вляво, а ние се шмугваме в гората надясно по маркирания веломаршрут, който следва друга пътека. Някога тя е била черен път, сега е приятна, широка, и сравнително гладка пътека. Може да се кара доста бързо, но все пак внимавайте за изненади – има тук-там някой камък или някой участък с чакъл, а през есента и ранна пролет обикновено има и дебел пласт шума. В т.06 (8.8 км) на Т-образно кръстовище сме вдясно, а в т.07 (9.1 км) излизаме на Обиколката на Витоша, пътеката по водопровода, където отново сме надясно в посока Владая. В тази посока пътеката е с лек наклон нагоре, но почти не се усеща. Следваме Обиколката в обратна посока до т.08 (14.1 км), където при края на бетонов път под една изоставена почивна станция трябва да намерим пътеката надолу към Владая – отклонява се точно от завоя, който на нас ни се пада десен. По тази пътека караме с повишено внимание, тя е доста по-технична от първата, а и по-неясна на места. В т.09 (15.1 км) излизаме на черен път, по който трябва да се спуснем вдясно до асфалт (т.10) – отново вдясно и сме на петте кьошета, а след това и в началната точка.