Чепеларе – Рожен

В средата на месец юли имах възможността, благодарение на приятели от вила „Мечи чал“, да попадна за пет дни на едно от най-подходящите места за сезона – град Чепеларе. Разположен на 1100 м в Родопите, неговите климат и въздух нямат нищо общо със задуха на низините и равнините, а стига човек да иска да кара, възможностите са безкрайни. Всъщност вие това много добре го знаете, нали? 😉

Моят престой не беше за каране, като цяло беше за работа на по-приятно място, но нито това, нито нехарактерното за месец юли лошо време ни попречи да направим няколко карания. Най-хубавото от тях беше по този маршрут, който се оказа неочаквано добър и би се харесал на широк кръг от хора, затова и бързам да го публикувам.

View Larger Map

Картата е базирана върху OFRM Geotrade . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: гр. Чепеларе, централен площад
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, Т3)
Физическо натоварване: средно, КФН=5
Продължителност: 2-3 часа с по-бързо темпо; 3-5 часа с по-бавно темпо и почивки
Вода: 1 л, на няколко места по пътя има чешми
Храна: за половин ден

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): gpstrack-2014_chepelare-rojen.zip
GPS файл с нарязани до 500 т. следи за стари приемници Garmin

Описание на маршрута в PDF: gpstrack-2014_chepelare-rojen.pdf

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

Краткото описание на маршрута е съвсем просто – от Чепеларе отиваме до вр. Рожен и се връщаме обратно. В тези 24 км обаче се крият много хубави и интересни места, както и приятно каране по черни пътища и пътеки. Изкачването е съвсем плавно – първо следваме черен път по Янчова река до почти изоставената (но доскоро населена) махала Караманица, после продължаваме по асфалт до вр. Рожен, където се намира и едноименната обсерватория, сама по себе си интересен туристически обект. Между другото, точно тук любителите на по-трудно и технично каране могат да изберат алтернативен вариант с напускане на асфалта и стръмно изкачване (предимно по пътека) до обсерваторията – имайте предвид обаче, че за повечето хора този вариант би означавал бутане нагоре, така че аз лично препоръчвам асфалта. От Рожен започва каране по билото с преобладаващо спускане към Чепеларе – следваме черни пътища, изровени в една или друга степен, като цяло доста разнообразни. Не липсват и кратки изкачвания. Най-интересното в карането започва от т.13, където се отклоняваме по пътека и започваме шеметно спускане към града. Налага се на няколко места и да го прекъсваме заради различни забележителности по пътя ни – първо е една страхотна панорама към вр. Мечи чал и ски-зоната, после е интересният метален кръст от заглавната снимка, а накрая и един китен параклис, кацнал току над града. Пътеката пък мени доста своя облик – първо е тясна, после се разширява почти до черен път, за да се „разтвори“ във високата трева на една стръмна поляна с прагове преди металния кръст, а след него продължава като технична горска пътека, която от параклиса надолу прави и 2-3 серпентини. Иначе казано, карането включва всичко и мен лично ме остави широко усмихнат и приятно изненадан, тъй като се бях приготвил само за черни пътища.

Най-хубавото е, че пътките, макар и технични, не са прекалено трудни. По-неуверените колоездачи ще могат да минат почти навсякъде, карайки бавно, а по-напредналите могат да дивеят на воля, без да им доскучае нито за миг. От данните се вижда, че и физическото натоварване не е нещо особено – лесно можете да превърнете маршрута в целодневен, ако сте решили да се размотавате, но при стегнато каране няма да усетите кога сте приключили. В общия случай е достатъчно да си предвидите половин ден, а в другата половина можете да спите, кръчмувате или каквото друго решите.

Чепеларе – 0.0 км – Започваме карането от централния градски площад като излизаме по главната улица на пътя в посока Пампорово и по него напускаме града.
01 (1.9 км)
– Достигаме ски-зоната вдясно, а вляво под пътя има дървопреработвателен цех – поемаме към него по черен път, заобикаляме го отляво и пресичаме реката по дървен мост, след което продължаваме по основния черен път в югоизточна посока, следвайки долината на Янчова река. Пътят е здраво направен, ползва се редовно от камиони и е с умерен наклон, само на отделни места е по-стръмен.
02 (6.0 км) – След като е направил една серпентина надясно, пътят продължава с лява серпентина в същата югоизточна посока, следвайки реката (вдясно пък продължава горски път на дървосекачи). Скоро след това достигаме махала Караманица, където има приятен заслон за почивка с чешма, маси и т.н. Самата махала се състои от 4-5 къщи, в момента вече обезлюдени. След евентуална почивка продължаваме по макадамовия път нагоре – скоро той преминава в асфалт.
03 (7.9 км) – Следваме основния път (асфалт) надясно и нагоре. Преваляме една седловинка и започваме да се спускаме от другата ѝ страна.
04 (8.9 км) – Включваме се в друг асфалтов път и продължаваме надясно по него.
05 (9.1 км) – Излизаме на шосето през м.Рожен към Смолян – караме наляво и нагоре по него.
06 (9.9 км) – Хотелът в м. Рожен. Вляво се отклонява пътят към Лъки, хижа „Момчил юнак“ и Роженската обсерватория – поемаме по него.
07 (12.1 км) – Пътят за обсерваторията се отклонява наляво, следваме него, наклонът става малко по-голям, но се кара спокойно.
08 (13.6 км) – При един обратен десен завой основният маршрут продължава по асфалта, но заклетите почитатели на пресечения терен могат да ползват алтернативния вариант по черен път вляво с туристическа маркировка към Чепеларе. 100 м по-нататък маркировката свърва вдясно и стръмно нагоре по широка пътека, която в крайна сметка ще ви отведе от южната страна на обсерваторията, докато по асфалта излизаме от северната ѝ страна.
09 (15.6 км) – Във всички случаи на стотина метра под входа на обсерваторията от асфалтовия път се отклонява черен път с жълта туристическа маркировка към Чепеларе – маршрутът продължава по него.
10 (15.9 км) – След съвсем кратко спускане на едни обширни поляни следваме пътя наляво и влизаме в гора. Караме ту надолу, ту равно или дори нагоре.
11 (17.9 км) – Пътят се разделя, следваме левия. По него подсичаме вр. Чуфаджийца от запад.
12 (20.4 км) – Следваме основния път с туристическа маркировка надясно.
13 (21.5 км) – При един десен завой се отклоняваме по скрита пътека направо в гората – внимавайте да не я пропуснете! Ако я пропуснете, черният път също ще ви отведе в Чепеларе.
14 (21.6 км) – Вляво от пътеката има скали (стара мраморна кариера), от които се разкрива страхотна панорама към вр. Мечи чал и ски-зоната под него. Оттук нататък трябва внимателно да следите GPS-а, защото пътеката пресича отново черен път и продължава надолу, след това е почти невидима по една стръмна поляна с прагове – в долния край на поляната е металният кръст. Пътеката продължава точно под него и ни отвежда до параклис над Чепеларе, от който продължаваме още малконадолу със серпентини.
15 (22.8 км) – Надясно към крайните къщи и улици на града. Спускаме се надолу и скоро след това сме отново на централния площад (23.3 км).

Снимки от карането по маршрута:

{gallery}trails_GPStrack/2014/gpstrack-2014_chepelare-rojen_pics{/gallery}

Домакини

Вила „Мечи чал“

Разположена на 1830 м н.в., над Чепеларе, вила Мечи Чал предлага всички удобства, спираща дъха гледка, планиско спокойствие и незабравими моменти независимо от сезона. Това е единственият хотел, който се намира на самия връх, над всички писти в курорта.

Вила Мечи Чал разполага с ресторант, сауна, ски сервиз и гардероб, бърз и безплатен Wi-Fi. Гостите могат да се възползват от кухненско оборудване и трапезария, подходящи за самостоятелно изхранване.

Опциите за настаняване включват двойни, тройни, четворни стаи и апартамент.

Свържете се с нас за организиране на частни празненства, юбилеи, кръщенета, тиим билдинг и други събития.