Мелник – Сугарево – Рожен

За тези, които обичат най-трудните и технични пътеки, това със сигурност ще е най-интересният маршрут около Мелник! Как ви звучи два пъти Т5?

Картата е базирана върху BG Mountains . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: гр. Мелник
Денивелация (изкачване): 750 м
Ниво на техническа трудност: високо (R1, R2, Т5)
Физическо натоварване: средно, КФН=6
Продължителност: 1-2 часа (с по-бързо темпо), 3-6 часа (с почивки, разглеждане и бавно темпо)
Вода: 2 л, в Рожен има чешма, а това е почти в средата на маршрута.
Храна: За половин или цял ден, по ваша преценка.

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): gpstrack0038_Melnik.zip

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

Понякога обаче удоволствието върви ръка за ръка с отговорността. Затова първото, на което ще наблегна е, че едната пътека е тази, която минава от Роженския манастир през Мелнишките пирамиди към града. Това е маркирана туристическа пътека, по която в почивни дни може да има доста хора, но още по-важно е, че Мелнишките пирамиди са защитен природен обект. Излишно е да казвам, че не трябва да се кара по самите пясъчно-скални образувания, тъй като това така или иначе е невъзможно. Самата пътека обаче също е изградена върху ронлива песъчлива почва и е много уязвима от ерозионни процеси. Затова е изключително важно ние, хората, да не допринасяме за тяхното увеличаване, тъй като водата и без това се труди достатъчно. Поради всичко това отправям молба към всеки, който ще прочете тази статия, да прецени трезво и реалистично уменията си и да не кара по тази пътека, освен ако не може да го направи бавно и без провлачване и блокиране на гумите. Всякакво агресивно или неумело каране по нея е равносилно на увреждане, което не трябва да допускате, при положение, че в района има и други интересни пътеки, които са много по-устойчиви. Затова още веднъж повтарям, ако не сте сигурни, че можете да контролирате велосипеда си във всеки един момент дори по най-стръмните и технични терени, просто я пропуснете или я минете пеша! Това е важно не само за опазване на пътеката, но и за вашата собствена безопасност!

В този ред на мисли долу можете да видите и конкретни примери в снимките. Настоящият маршрут на практика го открихме и карахме още през 2012 г. Сега, през 2013 г. пътеката на много места вече бе увредена от водата и от туристическия поток и някои парапети и стъпала се нуждаят от поправка. На такива места, дори да сте с изключителни умения, пак може да се наложи да слезете от велосипеда и да го пренесете, тъй като карането би представлявало твърде голям риск.

Ако съм ви наплашил, това е целта! Защото маршрутът определено не е за всеки и горното спускане също е доста трудно и технично – остри серпентини по стръмен, горист склон, като има 1-2 места, където грешка би довела до неприятни последици.

И в двата случая след най-трудните участъци следва каране в речни корита, предимно в пясък, което също е доста интересно, без да е трудно.

Маршрутът минава и покрай някои от основните забележителности в района. Една от тях са споменатите Мелнишки пирамиди. Другата е Роженският манастир. Третата е параклисът „Свети пророк Илия“ в близост до с. Сугарево. От него започва първата трудна пътека. Мястото е изключително красиво и подходящо за дълга почивка под сянката на дърветата в двора, а самата сграда е кацнала буквално на ръба на отвесна скала, откъдето се разкрива и страхотна гледка към околността. Там е гробът на Тодор Александров.

Макар че маршрутът е кратък и сравнително лек като физическо натоварване, при толкова много интересни места по него, които със сигурност ще ви накарат да спрете я за снимка, я за почивка или оглед, добре е да си предвидите цял ден за това каране. Първото изкачване е много плавно, а пък второто е кратко.

Описание на маршрута

01 (0.00 км) – Тръгнете от центъра на гр. Мелник по асфалтовия път към с. Кърланово и с. Рожен.

02 (3.4 км) – В с. Кърланово се отклонете наляво и нагоре по черен път към с. Сугарево. Следвайте основния път, който е широк и хубав и се изкачва плавно нагоре с няколко серпентини.

03 (7.1 км) – Вдясно се отбива черния път към с. Сугарево, което се вижда съвсем наблизо. Вие продължете наляво по черния път, който продължава да се изкачва над селото.

04 (7.8 км) – Още един черен път се спуска надясно към селото, вие продължете по основния път нагоре.

05 (8.5 км) – Излизате на почти равен черен път – продължете по него надясно под стръмен склон към дъното на едно дере. Пътят го пресича с мост и продължава да се изкачва леко нагоре.

06 (11.2 км) – Разклон – продължете по черния път надясно.

07 (11.5 км) – Още един раклон – отново сте надясно по черен път.

08 (11.6 км) – След 100 м достигате трети разклон и за трети път сте по черния път надясно, но тук започва първото спускане – би трябвало да има и табели към параклиса/манастира „Св. Илия“.

09 (13.3 км) – Достигате параклиса. Влезте в двора, починете, разгледайте – мястото е вълшебно. След това се обърнете с гръб към сградата и с лице към пътя, по който дойдохте. Вдясно, веднага след оградата на параклиса, тръгва пътеката надолу. Заради шумата може да е трудно забележима, макар че има и туристическа маркировка. Слиза по стръмния склон с остри серпентини, на места е доста трудна. След това продължава на практика в коритото на пресъхващ поток, където е още по-трудна – има големи камъни-прагове и други препятствия, които трябва да се заобикалят с добра техника. По-надолу коритото се отваря и дъното му става пясъчно-каменисто и доста по-равно, така че се кара по-лесно.

10 (14.2 км) – През поляната вляво, малко над нивото на потока, минава черен път – пресечете речното корито и излезте на него. Продължете надолу и надясно по пътя.

11 (15.3 км) – Излизате на шосето Мелник – Рожен. Наляво и надолу по него към с. Рожен.

12 (16.0 км) – Достигате центъра на с. Рожен. Оттук надясно и нагоре по асфалтовия път към Роженския манастир.

13 (17.0 км) – Достигате Роженския манастир. Ако желаете, разгледайте го. След това се върнете малко в обратна посока, за да хванете пътеката към гр. Мелник през Мелнишките пирамиди. Тя започва като занемарен, стръмен черен път нагоре през поляната преди манастира (западна посока). След 300 м пропуснете подобен изоставен черен път вдясно и продължете напред и нагоре.

14 (17.6 км) – Продължете направо по основната пътека, която тук навлиза през Мелнишките пирамиди. Началото е изсечено в пясъчника, има и парапет, на който е по-добре да не разчитате. Тук пътеката върви нагоре-надолу.

15 (17.9 км) – Тук пътеката продължава надясно и става стръмна, с дървени подпори за стъпала и остри серпентини. Преди това обаче можете да се отбиете стотина метра вляво до един скален нос, разкриващ 360-градусова панорама – има ясна пътечка до него по ръба на скален отвес (вж. втората снимка в началото на статията).
След най-стръмната и технична част пътеката продължава в/покрай коритото на малък поток, който обикновено е пресъхнал. Кара се предимно в пясъчна почва, но тук вече няма нищо трудно. Преди първите къщи на града пътеката преминава в черен път, който излиза на главната улица и ви отвежда до центъра.

Снимки от карането по маршрута: