Локорско – Войняговци

В последните години с.Локорско е едно от най-популярните места за каране край София, тъй като теренът не се влияе твърде много от дъждовете и позволява каране от ранна пролет до късна есен, а дори и през зимата понякога. Засега в сайта са описани двете основни пътеки, спускащи се към селото, които са много разнообразни, като едната е доста технична, а другата е по-лесна и по-къса. Съседното с.Войняговци обаче добавя допълнителни възможности за каране в този район, които проучих в рамките на две ноемврийски карания през 2009 и 2010 г. Резултатът от тях, под формата на два маршрута с начало Локорско, минаване през Войняговци и връщане обратно до изходната точка, ще ви представя в тази статия.

GPS следа във формат gpx

Изкачването и при двата маршрута е по един и същи черен път, но спусканията са съвсем различни. При по-дългия вариант се изкачвате чак до билото, карате известно време по него и се спускате по скалистата пътека, позната вероятно на една голяма част от читателите, живеещи в София. По-краткият маршрут се спуска по един рядко използван черен път, който преминава в рядко използвана, но все пак ясно забележима пътека – кратка, но много забавна, с няколко прагове и скокчета през малки скали по склона. След това се излиза на хубав черен път, обслужващ една от вилните зони на Войняговци, от него по друг черен път се прехвърляте над Локорско и там ви очакват още забавни пътеки и изровен черен път.

И двата варианта са подходящи за кратките, хладни и влажни есенни и пролетни дни, тъй като се кара по склонове с южно изложение, където слънцето бързо изсушава почвата. Дължината и денивелацията са съвсем поносими (особено при първия вариант), но определено не липсват стръмни участъци, които да предизвикат катерачите и да задъхат сериозно всеки нормален човек. Като техническа трудност маршрутите не са за съвсем начинаещи, като първият все пак е доста по-лесен, като има само две секции от по 200-300 м, които биха могли реално да затруднят някого. При втория вариант скалистата пътека може да бъде избегната, ако се спуснете към Локорско по черния път (и евентуално другата пътека, използвана от моторите и ATV-тата).

Начало

Преди да преминем към описанието на двата маршрута, вижте началото им от площада в с.Локорско на картата по-долу, тъй като това е единственото място, където трябва да внимавате повече с навигацията. Застанете на площада с гръб към „кооперативния“ магазин и с лице към кметството, пощата и главната улица. Точно срещу площада, в северна посока тръгва улица, перпендикулярна на главната. По нея минавате над реката и излизате на втори площад, където в дъното му трябва да продължите по улицата наляво. Следвате само нея, докато излезете от селото по хубав, широк черен път в полето.

Вариант 1

Изходна точка: с. Локорско
Дължина: 12,5 км
Денивелация (изкачване): 450 м
Продължителност: 2 ч (с по-бавно темпо и почивки).
Вода: 1 л
Храна: няма нужда
– асфалт – 2,7 км
– черни пътища – 8,2 км
– пътеки – 1,6 км

(кликнете върху профила, за да го отворите в по-голям размер)

01 (0,0 км) – Тръгвайки от площада в Локорско, следвайте описанието и картата по-горе за началото на маршрута, за да излезете от селото. Следвайте черния път през полето, докато достигнете с. Войняговци. Там пътят отново се превръща в улица, по която (карайки направо, където видите други улици) ще достигнете центъра на селото.

02 (2,5 км) – Достигате центъра на с. Войняговци и главната улица. Тръгнете по нея надясно и нагоре и скоро ще излезете от селото и ще навлезете в голяма вилна зона. Пътят е асфалтиран и се изкачва нагоре между вилите, с множество отклонения (предимно черни пътища) наляво и надясно. При 3,5 км наляво се отклонява голям път, а вие продължавате надясно. При 3,9 км асфалтът продължава наляво, а вие следвате хубав черен път направо, който в общи линии следва върха на билото. Постепенно вилите се разреждат и започвате да навлизате в планината, набирайки височина. Следвайте само основния черен път.

03 (6,4 км) – Достигате разклон. Това е последната обща точка за двата маршрута. Вариант 1 продължава по пътя надясно, който е по-стръмен. Може да се наложи дори да бутате на 2-3 места.

04-1 (7,3 км) – Достигате връхната точка на пътя (и маршрута). Основният черен път оттук започва да се спуска, но вие трябва да продължите по рядко използван черен път надясно (ЮИ) в гората, следващ билото в тази посока. След малко излизате на поляна, където пътят прави широк завой надясно, подсичайки гористо връхче. След това завива наляво и започва да се спуска, като по някое време излиза от гората и продължава през поляни, следвайки ръба на билото. Тук коловозите започват да се губят в тревата, докато накрая се превръщат в пътека, която се навира в едни шипки. На това място има малко възвишение, по което трябва да избутате велосипедите – пътеката се вижда между храстите, има и следи от коне.

05-1 (8,9 км) – Малко преди върха на споменатото възвишение пътеката се разделя на две – карайте по лявата част, която подсича връхчето и започва да се спуска по него стръмно надолу, завивайки надясно към едни страхотни скални прагове. Долу пред вас вече се вижда черния път, на който трябва да излезете. Продължете по него – наклонът е лек, пътят е гладък и много приятен, следва върха на билото, а от двете му страни има иглолистни гори.

06-1 (10,5 км) – Вляво се отклонява черен път в широколистна гора, по който трябва да продължите. Той завива плавно в югоизточна посока, т.е. към с. Локорско – предимно равен.

07-1 (11,3 км) – Пътят започва да се спуска, като наляво има пътека, която минава напряко – следвайте нея. След това излизате отново на пътя, карайте с повишено внимание, защото в тази част е изровен и има изненади.

08-1 (11,8 км) – Излизате на едни поляни, където пътят се превръща в павирана алея. Спрете и се огледайте за пътека вляво – продължете по нея.

09 (11,9 км) – След стотина метра пътеката влиза в горичка и се разделя – следвайте лявата част, която е по-широка. След малко ще излезете при първите къщи, където трябва да се спуснете към улицата вляво. Надясно по нея ще излезете на междинния площад (познато място), а след това и на главния площад в с. Локорско.

Вариант 2

Изходна точка: с. Локорско
Дължина: 21 км
Денивелация (изкачване): 650 м
Продължителност: 3-4 ч (с по-бавно темпо и почивки).
Вода: 2 л
Храна: по желание
– асфалт – 2,7 км
– черни пътища – 16,1 км
– пътеки – 2,2 км

(кликнете върху профила, за да го отворите в по-голям размер)

За този вариант описанието е по-опростено, така че използването на GPS, за разлика от първия, е почти задължително.

03 (6,4 км) – Достигате разклон. Това е последната обща точка за двата маршрута. Вариант 2 продължава по пътя наляво, който е по-полегат в тази част.

04-2 (7,6 км) – След едно стръмно изкачване излизате на Т-образно кръстовище, но това все още не е билото. Тук трябва да продължите наляво. Тепърва ви очакват още задъхващи баири.

05-2 (9,8 км) – Тук вече сте на билото. Продължете по основния черен билен път надясно и следвайте него, червената маркировка  и GPS  следата. В общи линии посоката ви е винаги надясно (изток). След като заобиколите вр. Драгоната, пътят започва (трайно) да се спуска по нещо като пясъчни скали. Тук не бързайте твърде много, за да не изпуснете следващата точка.

06-2 (15,0 км) – На едно място пътят прави отчетлив широк завой наляво на 180 градуса. Точно преди завоя вдясно се отклонява друг черен път, по който трябва да тръгнете, има и зелена маркировка. (Ако не обичате технични пътеки, по-добре продължете по черния път наляво и следвайте само него надолу към Локорско).
Ако сте карали по скалистата пътека над Локорско (което е препоръчително, преди да ползвате този маршрут), мястото и продължението оттук-нататък би трябвало да са ви познати. След малко излизате на поляни, вдясно и нагоре се виждат къщи, вие продължавате по черния път наляво, който скоро тръгва надолу с множество приятни скалички за скокове от двете страни. По някое време пътят се превръща в пътека, която се състои от горска и открита част, като последната завършва по дълъг скален участък, където има зелена маркировка, но не е необходимо да се ограничавате в линията си заради нея. Пътеката завършва при една река, откъдето се следва равен черен път по течението й – той ще ви отведе в Локорско.