Дреново

Трак във формат gpx (GPS eXchange Format)

Дължина: около 9 км
Денивелация: около 200 м

Дреново е малко село, намиращо се на 38км от София, в района на гр.Костинброд. Карайки по главния път за Монтана и Лом, на 15км след Костинброд се оглеждайте за отбивка вдясно към селата Дръмша, Дреново и Чибаовци. Намира се точно след едно изкачване и завой наляво на главния път. Тръгвате надясно по тази отбивка и след около 2-3км вляво има тесен път към с.Дреново, който е в доста лошо състояние. Табела липсва, ще го познаете по това, че е първата асфалтирана отбивка вляво и че точно преди него има автобусна спирка, приличаща на порутен заслон.След няколкоминутна борба с дупките по пътя, ще достигнете центъра на селото, където има чешма и метална автобусна спирка.

В това село попаднах кажи-речи случайно, и покрай работата, която не успях да свърша съвсем, засякох този GPS трак на един лек маршрут, подходящ за прохождащи в планинското колоездене хора. Кара се изцяло по черни пътища, които са сравнително гладки и с неголям наклон, денивелацията и дължината са напълно поносими. Единствените по-сериозни изпитания са основното спускане (тук пътят е по-стръмен, но е достатъчно гладък, така че позволява преминаване с по-ниска скорост от по-неуверените) и няколко по-стръмни участъка при изкачването, на които може да се наложи да бутате, но като цяло маршрутът е караем от всеки.

Подходящ е за пролетно-есенния сезон, когато не само околността е много красива, но и слънцето напича приятно. Тъй като маршрутът преминава през открити местности,той не е особено добър за каране през лятото, когато е горещо.

Хълмистият релеф наоколо позволява да проявите творчество и в други посоки, но не се увличайте твърде много, защото пущинаци не липсват.

В с.Дреново има чешма, но на мен лично водата от нея не ми хареса, така че по-добре си носете вода от вкъщи. Храна няма да ви е нужна, освен ако не решите да си направите пикник сред природата.

Сред забележителностите в непосредствена близост до селото са черквата „Света Богородица“ и няколко оброчища – ще ги познаете по кръстовете и старите дървета около тях. В тази връзка с леко отклонение от маршрута могат да се видят и още две интересни места в района – тази информация бе допълнена от Явор Стоянов:

От точката „Разклон за манастира“ се продължава по пътя надолу към махала Раздолци и на първия разклон се завива на ляво. След около 400 м във въртопа от ляво се намира пропастната пещера Раздолска яма. Преди  няколко години пръстта над входа се срути, но сега вече може и да е разчистена. В пещерата влиза поток. На още 300 метра по пътечката, в която се превръща пътят, се минава и покрай пропастната пещера Големата Темнота. Забележителна е с това, че е най-близката до София пещера с денивелация над 100 метра (105 м). Дължината и е 2700м. И двете пещери са достъпни САМО за подготвени пещерняци, но все пак входовете им са една местна забележителност.

Картата е базирана върху Topomaps.info
Кликнете върху картата и профила, за да ги отворите в по-голям размер.

0,0км – От площада на с.Дреново продължете по асфалтираната улица надясно и нагоре, посока И-СИ. След малко достигате изоставен магазин, откъдето продължавате наляво по черен път между къщите, който скоро започва да се изкачва нагоре.

0,9км – Пътят се разделя, вие трябва да се спуснете наляво (запад) покрай къщите към черквата „Света Богородица“. Вдясно има табела (паднала на земята) с надпис „Манастира“.

1,1км – Достигате черквата. Най-вероятно ще я намерите затворена, но мястото за почивка е много приятно. Продължете по затревения черен път, който върви в подножието на хълма.

1,9км – Достигате разклон. Вдясно от вас е едно от оброчищата. Тръгнете надясно и след стотина метра отново достигате раклон – тук трябва да продължите по черния път наляво, посока запад.

2,9км – Достигате няколко къщи, падащи се вдясно от вас, към които води черен път (не сте по него!). Това е махала „Въртопа“. На кръстовището трябва да следвате досегашната посока(запад) по най-ясно очертания път, който е равен и минава през „коридор“ от дръвчета. Не тръгвайте по пътя, който се спуска по-стръмно в посока юг. След няколкостотин метра започва стръмното спускане към пътя за Монтана и Лом.

4,2км – Достигате главния път. Продължете по широк и гладък черен път успоредно на него, в посока север, който след малко започва да набира височина, подсичайки хълма вдясно. Вляво от вас има малко село с няколко къщи.

5,3км – Надясно се отклонява цяла плетеница от черни пътища – харесайте си някой от по-ясно изразените, като цяло трябва да се изкачите нагоре, подсичайки хълма вдясно от вас. След няколкостотин метра повечето пътища се събират в един. Посоката е изток-югоизток. Пътят не е много стръмен, не е и съвсем полегат.

6,2км – достигате няколко къщи. Пътят се изкачва стръмно вляво от тях, тук може да се наложи да бутате. След като подминете къщите, продължете по главния черен път, който е по-ясно очертан (надясно има 1-2 други пътя, пропуснете ги).

7,0км – Тук трябва да се отклоните надясно в посока юг и да се изкачите по хълма. (Основният път продължава направо (изток).

7,7 – 7,8км – излизате на познато място при едно от оброчищата. Наляво е пътят към черквата, по който вече сте карали. Продължете по пътя, който се изкачва надясно. След малко той се изравнява и заобикаля хълма в посока към селото.

8,3км – достигате първите къщи на Дреново. Пътят се разклонява. По дясната част ще излезете на площада по-бързо и пряко. По лявата, откъдето минава маршрутът, ще имате възможност да видите още едно оброчище и една импровизирана фитнес-зала на открито.

8,6км – Излизате на познат път, по който се изкачихте в началото на маршрута. Сега трябва да се спуснете надясно по него до площада на селото.