Батулия – Самотворската пътека

В подобни безснежни зими югозападните части на страната не са единственото място, където може да се кара. Край София също има подходящи склонове и някои много добри пътеки, а учудващото е, че дори се намират и нови. С Явор Стоянов, който в последните 2-3 години се очертава като основен пътекотърсач и откривател в района около Батулия, в ранната пролет на 2013 г. открихме една нова и много добра пътека, започваща от махала Самотвор, поради което, логично, я кръстихме на нейно име. Явката я беше набелязал по Google Earth, а при изкачването до нея по един сравнително нисък черен път се натъкнахме на още една, идваща отдясно, така че следващото каране бе неизбежно, за да намерим и нея. В резултат на всичко това се получи този кратък маршрут в два варианта – къс и дълъг, макар че дългият всъщност никак не е дълъг. Но пък за късите есенни и зимни дни е идеален, а може да се комбинира и с други находки в района. Между другото, Явката наскоро ни изпрати поредната такава, така че очаквайте в следващите дни допълнение по темата. А сега вижте Самотворската пътека:

Картата е базирана върху OFRM Geotrade . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: с. Батулия
Дължина: 12.1 км / 14.8 км
Денивелация (изкачване): 470 м / 550 м
Ниво на техническа трудност: високо (R2, Т3, Т4)
Физическо натоварване: средно, КФН=5
Продължителност: 1-3 часа (в зависимост от темпото)
Вода: 1 л
Храна: За половин ден.

Вариант 1

Вариант 2

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): gpstrack-2014_batulia-samotvor.zip

Описание на маршрута в PDF: gpstrack-2014_batulia-samotvor.pdf

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

Макар че има много начини за достигане до нея, тук са описани двата най-лесни – с изкачване по хубави черни пътища, плавно набиращи височина. GPS следата е разделена на три части. Първата е обща за двата варианта. Втората е продължението по вариант 1 на маршрута, по-късия. Третата част е допълнителното удължение, което намерихме – при него се изкачваме до билото под махала Кръстец, след това по черен път, преминаващ в пътека излизаме към махала Самотвор и се вливаме отново във вариант 1.

Споменатата пътека в по-дългия вариант се оказа кратка, сравнително занемарена и не е нещо феноменално, но пък си е пътека, а и позволява повече каране. Освен това е добър вариант за излизане към Самотворската, когато идвате откъм основното било на Балкана.

Самотворската пътека е друго нещо – за мен лично тя е най-хубавата в околността на Батулия, поне от тези, които съм карал до момента. Началото ѝ е трудно различимо – в общи линии се кара по едни поляни между трънки и глогинки, после има стръмно и ронливо спускане направо по просеката на един изоставен електропровод, кратък скоростен участък (пак по трасето на стълбовете), след което се влиза в стръмна гора и с множество трудни серпентини се изсипваме обратно на черния път покрай Кръстешка река. По отношение на техническата ѝ трудност трябва да отбележа, че бяхме раздвоени между Т4 и Т5. Първия път, когато я карахме, пътеката бе леко влажна и ни се стори като Т4. Втория път бе съвсем изсъхнала и от това шумата и почвата под нея бяха станали по-хлъзгави, така че спускането ни се видя по-трудно – като Т5. Засега обаче сме я класифицирали като по-лекия вариант.

Внимание! През 2014 г. вследствие на наводнение основният черен път покрай Кръстешка река бе отнесен и голяма част от него в момента е непроходима. Това на практика обезсмисля изкачването към пътеката във варианта, в който е описано, а засяга и връщането до селото след края на пътеката. Не е ясно дали пътят ще бъде възстановен и кога. Подробности можете да прочетете в тази тема: http://www.mtb-bg.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=174082.

Ето и малко по-подробно описание:

Вариант 1

Началото, както обикновено, е на площада в горния край на Батулия, под паметника. Оттам поемаме нагоре по пътя покрай Кръстешка река и го следваме до т.002, където се отклоняваме наляво в обратна посока по друг черен път, по-стръмен. При т.003 сме надясно по основния път. По-нататък наклонът му намалява и в т.005 излизаме на билото при махала Самотвор, състояща се от няколко изоставени (доколкото видях) къщи. Най-отличителна е една кирпичена къща вляво от пътя, кацнала на ръба на стръмна поляна – точно покрай нея започва пътеката – първо като черен път до самата къща, след това той се отделя вдясно (т.006) и подсича склона, а ние минаваме покрай къщата и търсим слабо забележима пътека право надолу по ръба на билното ребро между рехавите бодливи храсти. При т.007 черният път идва отдясно. Пътеката продължава направо, леко вляво. След малко се превръща в стръмна просека – някога тук е имало електропровод. Ясно очертана пътека няма – изберете сами пътя си, карайки надолу по просеката. В началото е стръмно, изровено и технично. След това става доста по-бързо. На едно място просеката свършва, но там би трябвало да видите сравнително ясно очертана пътека в гората, леко вляво. Скоро тя се превръща в технична пътека с множество серпентини. Приключваме на черния път покрай Кръстешка река (т.008) – оттам надясно и надолу по черния път покрай Кръстешка река, докато стигнем обратно в Батулия.

Вариант 2

В т.002 продължаваме нагоре покрай Кръстешка река и едва в т.009 се отклоняваме наляво по черен път през реката и нагоре към билото под махала Кръстец. Излизаме там при т.010, караме за кратко по билния път в южна посока и при т.011 хващаме вляво подсичащ и занемарен черен път, който започва леко да се спуска. Отвежда ни до друга изоставена махала (Заногата, т.012), скоро след това при т.013 пътят се раздвоява и сме надясно, като тук всъщност пътят преминава в пътека, превзет от храстите. В т.014 пътеката дори се разделя, ние избрахме по-високата, която е вдясно, но и двете водят на едно и също място, т.е. на пътя за махала Самотвор. Излизаме на него в т.004 и оттам следваме описанието на вариант 1.

Снимки от карането по маршрута: