Батулия – Томпсън – Правовата пътека – Батулия

Батулия ли? Че има ли какво още да се кара в района? Ами явно има.

Маршрутът, който ще ви предложа е малко по-особен. Включва хем черни пътчета с удобен за катерене наклон, на места и по-стръмнички, хем една компилация от коренно различни пътечки за спускане. Междинната пътека може да бъде описана като бърза моторджийска, без особено технични участъци. Заключителното спускане по „Правовата пътека” е това, което е междинното звено между пътека и храсталясване до средата и съчетание от много технични серпентини и наклон в края. Докато първата част от карането не би представлявало проблем и за по-начинаещи карачи, както и за ориентиране без навигационни средства, то втората си изисква поне средни умения (или ще бутате надолу) като карач и някакво навигационно приспособление с качен трак или голям нюх и късмет като ориентировач. За по-начинаещите добрата новина е, че могат да ползват някои от многото алтернативни пътища за спускане. Те също са пресечени в долната част от по-леки преки пътечки. Маршрутът е в рамките на двадесетина километра и е подходящ и за по-късите пролетни или есенни дни. Кара се почти през цялото време в гора, тъй че и да е ветровито, не е проблем. Може спокойно да бъде направена и само втората част, ако не разполагате с време.

Изходна точка – Батулия

Дължина -19.1 км

Денивелация – 1000 м

Продължителност– 4-5 часа.

Храна – някой и друг сандвич или вафлички.

Вода– литър и половина би трябвало да стиге. Чешмички има тук-там по пътя, но през лятото със сигурност пресъхват.

Терен – черни пътища нагоре (R2),  пътеки надолу – R3, Т2, Т3, Т4(F)

Ниво на техническа трудност: средно

Физическо натоварване – средно, КФН=7

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): route085_Batulia.zip

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

Внимание! През 2014 г. вследствие на наводнение основният черен път покрай Кръстешка река бе отнесен и голяма част от него в момента е непроходима. Това на практика обезсмисля спускането пътеката, защото връщането до селото след края ѝ е невъзможно по нормален начин. Не е ясно дали пътят ще бъде възстановен и кога. Подробности можете да прочетете в тази тема: http://www.mtb-bg.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=174082.

Описание на маршрута

Тръгваме от центъра на с. Батулия по пътя покрай Кръстешка река. Почти веднага завиваме вляво и нагоре по отклонение. Пътят се издига относително плавно.

След 0.800 км сме по левия път.

1.060 км завиваме вдясно.

1.500 км завиваме вдясно.

1.900 км завиваме вдясно.

3.600 км вече сме по левия път.

3.800 км по лявото отклонение.

4.750 км излизаме на открито било. Пред нас е пътят, по който ще се върнем. Ние сме в дясно по У-образния завой. Правим обход на връх Чуклата.

5.700 км сме на нов разклон. Вляво е пътят ни към Томпсън, в дясно сме към „Правовата пътeка”. Завиваме на ляво.

Малко преди 6-ти километър започва спускането. Първоначално е черен път с приличен  наклон. Излизаме на малка полянка и от нея сме леко вляво по просека, наподобяваща разровен черен път с мека настилка. Внезапно „пътят” завива в ляво и се спуска стремително по дребночакълеста-листна покривка. Следва по-равен участък, преминаваме покрай стари къщи.  Полека и неусетно „пътят-пътека” се превръща в пътека. Наклонът е приятен, тук-там има някое препятствие за радост на сетивата.

Може и да пуснем по-висока скорост. За нула време стигаме асфалта в крайните махали на Томпсън (8.200 км). Не е нужно да слизаме до асфалта, а почваме полечка да катерим покрай къщите по черен път. В един участък пътят е с неприятен наклон и доста разкалян от дърварите, та се налага да се побута. Скоро обаче имаме дори малко спускане, при преминаването на едно долче. (9.400 км) Преминаваме покрай поредната високо разположена вилна зона. При 10.400 км правим рязък завой под остър ъгъл вляво. При 11.350 км сме в дясно. Общо взето ориентацията тук не е трудна, често зърваме голото билце, което да изкачим с леко обхождане. Така след 13.300 км отново излизаме на познато място на билото. До 14.000 км сме по познатия път, обхождайки връх Чуклата, но този път поемаме по разклона вдясно. До 15.100 км сме по пътя. Там излизаме на малка полянка в седловинка. Внимание! Няма начин да видите пътеката, дори и да разполагате с трака.

Трябва да влезете десетина метра в гората отдясно на пътя, през полянката, провирайки се между боровете и храстите в посока почти обратна на пътя, по който идвате. С малко повече упоритост ще попаднете на следите от пътечката.

Първоначалоно тя тръгва равно, но след това се юрва надолу между дърветата. Изисква се доста внимание, за да не я изгубите, като същевременно се концентрирате и върху препятствията. След около 700 метра излизате на пътя. Поемате в дясно и надолу, но не засилвайте много, за да не пропуснете отклонението. То е след стотина метра, под остър ъгъл, отляво и назад спрямо посоката ни на спускане по пътя. Първоначално пътчето е сравнително ясно очертано. Постепенно със спускането става обрасло. Ориентир за кратко могат да ни бъдат електрическите стълбове, до които достигаме, а и за кратко се спускаме много стръмно покрай тях. Оттук навигацията без уреди е твърде сложна, за да бъде описана, но все пак ще пробвам. Стигаме до група изоставени вили. Има минаване през обраслите бивши  дворове в ляво, докато достигнем ограда от мрежа. Сигурен признак, че сме на прав път е, че пътеката ни минава помежду две огради на метър една от друга.

Минем ли парадно покрай оградите, опираме във вратата на поредната изоставена вила, в двора на която се извисява самотна скала. Тук пътеката свива рязко в дясно и  вече няма как да я изпуснем. Технична, тясна, дори на места трудна. Завършва с поредица от каменисти, засукани и навързани нагъсто серпентини, които ще поставят на изпитание доста колоездачи.

Така, останали без дъх и с напрежение в мускулите, се изсипваме на пътя след 17.200 км.

Оттук вече не ни остава друго, освен едно скоростно и стремително летене по пътя до любимата кръчма в с.Батулия.