Батулия – гъбарската пътека под връх Лаловица

Както ви обещахме, ето още един съвсем пресен маршрут в района на с. Батулия, проучен и описан от Явор Стоянов.

Важно!  Според информация от януари 2021 г. в началото на пътеката има много паднали дървета, а надолу е обрасла и не става за каране.

Каквото и да си говорим, районът около село Батулия си е особен. Много махалички, много пътища. Нагоре-надолу, рай за ХС. Има обаче и едни закътани пътечки, дето могат да доставят удоволствие и на търсещите по екстремно каране. Наред със серпентинестите бижута на района – Правовата и Самотворската пътеки, се оказва, че в гъсталаците се крие и още един тип пътечка – тясна, бърза, на места с изненадки. При това дълга почти 2 км и изсипваща се почти в центъра на село Батулия. Има си и една особеност, характерна за част от пътеките в района – няма начало! Тръгването отгоре по нея започва с стотина метра горски фрийрайд и „храстинг“. Това е причината, поради която е силно препоръчително ползването на ГПС за ориентация, макар че реално не е толкова трудно да бъде уцелена и без навигационни съоръжения. Както и  другите пътечки в района, така и тази е типично късно есенно-зимно или ранно-пролетно каране. Тогава, когато дните са къси, шумата е поопадала, а далечните дестинации някак си не ни блазнят. Естествено, като самостоятелен маршрут идва доста късичък, но пък районът предразполага за чудесни съчетания от две-три, дори и повечко пътечки, с които и километрите и денивелацията започват да придобиват заплашителни размери. Пътечката е и страхотен завършек на различни билни карания свършващи в с. Батулия. В дадения случай изкачването, което идва сравнително остричко, е предвидено като продължение след спускане на Правовата или Самотворската пътеки, за да се избегне връщането по черния път до селото.

Картата е базирана върху OFRM Geotrade . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: разклон на пътя покрай Кръстешка река на 1.3 км от с.Батулия и 0.7 км от края на Правовата пътека
Денивелация (изкачване): 360 м
Ниво на техническа трудност: средно
Физическо натоварване: средно, КФН=7
Продължителност: 1-2 часа
Вода: 1 л, чешма има на пътя покрай Кръстешка река, в посока Батулия

Терен:  земен черен път 3.2 км, горски участък, пътека
R2 – 3.2 км
FХ – 0.16 км
T4 – 1.7 км

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): routes-2014_batulia-gabarskata-pateka.zip

Описание на маршрута в PDF: routes-2014_batulia-gabarskata-pateka.pdf

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

Описанието на това изкачване го давам основно като връзка след спускане от Правовата пътека. При тръгване от с. Батулия ви препоръчвам да ползвате други, по-плавни изкачвания. Нивото на пътечката е точно между Т-3 и Т-4, но поради скоростния ѝ характер по-добре да бъде в по-горната категория. На по-неопитни колоездачи ще им се наложи да избутат участъка с горския фрийрайд и един-два кратки пасажа.

Изходната  точка  е 700 метра след края на Правовата пътека в посока с. Батулия. От пътя покрай реката се отклонява вдясно стръмно изкачващ се и доста ползван черен път. Ако все пак решите да се качите по този маршрут откъм Батулия, тръгвате от центъра по широкия черен път срещу течението на Кръстешка река. След 1.3 км вляво се отделя стръмният изкачващ се път. То всъщност преди него няма друг, така че грешка е невъзможна. На няколко пъти употребих думата стръмен, но не се плашете. Кара се през цялото време, като по-стръмните участъчета са сравнително кратки и се редуват с приятни намалявания на наклона.

С дълги серпентини пътят ни прекарва през различни вилни махалички.

На 1.3 км има малка потенциална възможност да се отклоним. Трябва да продължим с типичния завой в дясно (на север) и нагоре. Сега вече пътят следва гънките на билото и се изкачва по-плавно.

От дясната ни страна се появяват няколко разклонения, но те са изразено надолу и няма опасност неволно да тръгнем по тях.

На 2.4 км с ляв завой започва едно по-стръмничко изкачване, извеждащо ни с няколко завойчета през наклонена ливада с няколко живописни къщи.

Пътят ги обхожда и на 2.9 км излизаме на „главния път”. По този път вдясно на 1.1 км е началото на средната част на Правовата пътека. Ние поемаме наляво. Вляво от нас остават няколко вили със силно обрасли и занемарени дворове. Някога началото на пътечката е било точно тук. Пътят ни извежда до ново кръстовище. Вдясно, със завой, пътят се изкачва нагоре, но ние сме вляво и леко надолу. Около 40 метра след разклона (3.15 км) трябва да напуснем пътя и да поемем директно през иглолистната гора. Хубаво е да оставим дерето вляво от нас и се спускаме почти директно надолу и леко вдясно. Районът предразполага към жертване на дерайльори и леки одрасквания, така че бъдете нащрек. След 40-тина метра денивелация попадаме на пътечката. Тя е тясна и бърза, като ограничение на скоростта може да постави стръмният скат от лявата ни страна. Тук там се мярка и по някое скално прагче. След около 760 м пресичаме пътя и продължаваме по дъното на изразен улей. Оттук надолу има и участъци с нестабилна настилка. След 100 метра попадаме на разклонение. Левият ръкав (направо) ще ни изведе до група вилички и от там за кратко ще ни се наложи каране по път. Другият ръкав се явява като дясно отклонение, практически по-широко в началото. Преминава в по-тясна диря, пресичаща изоставен вилен двор. Шмугва се през тясна портичка прекосява малко пътче и завършва с дропче на по-главен път. Пресичаме пътя, като тук има един по-тънък момент. Пътеката на пръв поглед продължава в ляво, през едни кучешки колибки, но вдясно зърваме малко по-зашмулено продължение.

Тук теренът става по-каменист и игрив и след 150 метра ни изхвърля на „главния” път. Следваме го за 50 метра и се отклоняваме вдясно покрай стара ограда от мрежа. След 80 метра следва рязък завой вдясно и след още 50 метра скокче през три стълбички ни извежда на главната Батулийска улица.

Снимки от карането по маршрута:

{gallery}trails_routes/2014/routes-2014_batulia-gabarskata-pateka_pics{/gallery}