Петрич – Божкиното

Идеалното време за посещение на Беласица, особено ако искате да опитате някои от по-дългите маршрути, изброени в края на втората статия, посветена на тази южна погранична планина, е краят на месец май и през целия месец юни. След поредната тридневна ваканция там, която осъществих с трима приятели в почивните дни около 24 май, мога да ви гарантирам, че условията над Петрич вече са идеални, както и да ви представя проучените от нас нови маршрути в района.

Описаният тук маршрут се получи случайно, след като един обилен следобеден дъжд ни попречи да осъществим първоначалния си замисъл, а именно изкачване от Петрич през м. Божкиното до вр. Конгур и спускане оттам по преките пътеки обратно към града. Едрите капки дъжд обаче ни принудиха, мокри до кости, да се подслоним в заслон „Божкиното“ и да поседим там повече от час и половина. Когато отново ставаше за каране, денят бе напреднал и нямаше как да завършим големия маршрут, затова се спуснахме обратно по едни игриви пътеки към Петрич. В края дори успяхме да се объркаме и пътеките станаха толкова стръмни, че на места бяха невъзможни за каране. Поради това и техническата трудност на маршрута е в зоната на черния цвят, макар това да се отнася само за последните 300-400 м. В останалата си част пътеката е със средна трудност. Ако хванете някоя друга пътека (в ниската част на склона над Петрич има цяла плетеница от такива), твърде вероятно е тя да е по-лесна, поради което ви съветвам да опитате подобен експеримент и дори съм добавил подобна пътека в следата (лилав цвят, име „Optional“), начертана с помощта на Google Earth. Не мога да гарантирам обаче, че е съвсем точна, нито пък зная с каква трудност е.

Изходна точка: гр.Петрич, паркинга на Ловния дом
Дължина: 11,3 км
Денивелация (изкачване): 650 м
Продължителност: 2-3 часа
Вода: 1-2 л
Храна: Не е необходима

GPS следа във формат gpx

*Техническата трудност на маршрута се отнася само за последните 300 м. Останалата част от пътеката е със средна трудност.

Картата е базирана върху BG Mountains . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Маршрутът е съвсем кратък, но в никакъв случай не е лек. Първо, черният път е доста стръмен на места. Средният наклон нагоре е около 10%. Второ, районът на Петрич е доста горещ, а сянката при изкачването не е особено дебела, което допринася за по-бързо „задъхване“.

Затова пък заслон/ловна хижа „Божкиното“ е идеално място за почивка – тихо, под сянката на големи клонести дървета, така че ако желаете, можете да сложите в раниците по един сандвич, с който да възстановите изгорените по пътя нагоре калории.

Спускането първо е по черния път обратно до една изоставена гранична застава, където ще трябва да се потрудите, за да откриете пътеката с жълта маркировка, която на това място е обрасла с коприва. Усилията обаче си струват. След това пътеката сече пътя напряко, на едно място отново се кара малко по него, а накрая се продължава по друга пътека, показана ни от местните МТБ карачи, където именно се объркахме и не намерихме най-добрият вариант. Точно в тази част обаче пътеките са много, градът е съвсем близо, така че изобщо не е нужно да следвате GPS-а, можете просто да проучите и намерите сами късмета си.

За начална точка на маршрута избрах паркинга пред една сграда, кацнала на склона над Петрич. Доколкото разбрах от надписите по нея, тя представлява Ловен дом – в момента там се помещава механа със същото име, така че най-добре е да попитате местните хора, които да ви упътят как да стигнете дотам. Финалът на карането е на друго място в подножието на планината – ако сте с кола и сте я оставили при Ловния дом, ще трябва отново с питане или с помощта на GPS-а да намерите пътя дотам.

Описание на маршрута:

01 (0.0 км) – От паркинга пред Ловния дом трябва да се върнете малко назад и да продължите нагоре по черния път, изкачващ се в планината. Точно в началото му има и информационна табела за резерват „Конгура“. Следвайте само този главен черен път. На няколко места ще виждате изкушаващи пътеки, по някои от тях после и ще се спуснете. Около 2.6 км от началото вляво се отклонява друг черен път – вие продължете надясно и нагоре по главния.

02 (3.1 км) – Вляво има чешма. Около 200 м след нея пътят отново се раздвоява и отново трябва да следвате десния.

03 (4.7 км) – Достигате изоставена гранична застава вляво от вас. Продължете нагоре по пътя. След 150 м той се раздвоява – карайте по левия път нагоре.

04 (5.3 км) – Пътят се раздвоява. Единият продължава направо и нагоре, вие карайте по другия – надясно на 180° и нагоре.

05 (6.0 км) – Още един разклон, подобен на предишния. Отново продължете надясно и нагоре.

06 (6.5 км) – Основният път прави завой наляво на 180°. Вие продължете надясно и нагоре към ловна вила „Божкиното“, има и табела на едно дърво.

07 (6.6 км) – Достигате ловната вила. Починете и започнете спускането по обратния път. До изоставената застава следвате черния път, по който се изкачихте.

08 (8.5 км) – Отново сте при изоставената гранична застава. Някога тя е била доста голяма, сега е разграбена и обрасла с растителност. Тръгнете към запустелите постройки по занемарен черен път надолу. След първата сграда е вляво, след това има една вдясно и трета, по-голяма, отново вляво. Точно след втората (вдясно) и преди третата (голямата) пътеката се отбива вдясно и започва да се вие със завои в близост до заставата. Най трудно ще я следвате в първите 20-30 м, където е обрасла с коприва и друга растителност. След това влиза в гората и става по-ясна. Има и жълта маркировка.
Около 8.8 км излизате на пътя на един ляв завой, но веднага след това, в края на завоя се шмугвате отново надясно и надолу в гората.
Около 9.3 км отново излизате на пътя и този път трябва да продължите наляво и надолу по него до чешмата от т. 02.

09 (9.6 км) – Достигате споменатата чешма. При нея трябва да се огледате отново за жълтата маркировка, която продължава от чешмата надолу в гората, вдясно от черния път. Следва още 1 км по страхотна и разнообразна пътека – на места има улеи, на други камъни, на трети е гладка и бърза.

10 (10.3 км) – Отново излизате на черния път. Жълтата маркировка продължава право надолу по склона, но вие трябва да завиете надясно по пътя. След стотина метра пътят прави голяма серпентина наляво. От нея надясно се отклонява една пътека в нещо като естествен улей. Карайте по нея. Оттук започват и възможностите за импровизация. Маркировка няма, градът е под вас, разклонения има на няколко места. Единият вариант е да следвате следата до самия край, с уговорката, че последните 200-300 м са малко екстремни. Другият е да я следвате до т. 11, където да се отклоните по алтернативната пътека, начертана от мен по Google Earth, с уговорката, че нататък теренът е неизвестен за мен. Третата опция е още от самата т. 10 да изберете по интуиция пътеките надолу, като все пак ви препоръчвам да избирате предимно тези наляво.

11 (11.0 км) – Тук някъде е мястото, където не улучихме правилната пътека. Ако продължите по следата, следва много труден финален участък – стръмен, с храсти и лоша видимост, с хлъзгав песъчливо-каменист терен. Ако това описание не ви стряска, продължете по основната следа. Ако искате да потърсите по-хубава пътека, оглеждайте се за такава вляво, следвайки алтернативната следа с лилав цвят.

12 (11.3 км) – Ако все още сте по основната следа, след малко носене в последния стръмен участък, излизате на една улица „Беласица“ в Петрич.

Ето и няколко снимки от изкачването, както и на самата ловна хижа (заслон) „Божкиното“: