Желява

1 0,00

N42 44.666
E23 36.330
От своеобразния "площад" в началото на селото тръгнете по главната улица надясно (като застанете с гръб към пътя, по който дойдохте; между нея и съседната улица има голяма автобусна спирка).
2 0,21 След 200 м достигате центъра на селото. Продължете надясно по мост над реката и след това пак надясно по най-широката улица (има и улица наляво, която не е отбелязана в скицата).
3 0,44

N42 44.718
E23 36.523
Стигате до кръстопът, където трябва да продължите по асфалтиран път наляво и нагоре към вилната зона на с. Желява. Според картата това е ул. "Тодораки Пешев", а според табелата, която стои на оградата на ъгловата къща, това е ул. "Христо Ботев". Всъщност най-точно е да се каже, че това е пътят за Мерова поляна - ако имате съмнения, питайте някой от местните хора за това място. По асфалтовия път се изкачвате нагоре през вилната зона, пропускайки всякакви отбивки вляво и вдясно, след което продължавате да навлизате в планината, набирайки уверено височина, което е свързано и със съответния наклон.
4 4,88

N42 46.338
E23 37.772
Достигате Мерова поляна. Има паметник на един от Ботевите четници. Има и няколко пътеки и черни пътища - две наляво, един надясно по баира и един пак вдясно, който е продължение на асфалтовия път. Именно по този черен път трябва да продължите - той прави завой наляво на 180 градуса и започва да се спуска, но само за кратко - след стотина метра и десен завой се изравнява и тръгва отново нагоре.
5 6,35

N42 46.415
E23 38.253
Тук вече започват мъките! Пътят се разделя, като обходният вариант е направо (ако решите да го пробвате, карайте по него, докато достигнете ясен разклон, при който трябва да се изкачите наляво по склона), но маршрутът продължава наляво по много стръмен черен път, където вероятно ще трябва да побутате. Следващият километър ще ви поизпоти, меко казано. На много местя пътят се раздвоява или дори разтроява и после ръкавите се събират отново.
6 7,22

N42 46.832
E23 38.221
Отдясно идва обходният черен път, с който се разделихте при предишната точка. Продължете напред, където ви очаква последното стръмно изкачване. Пътят отново се разделя на 2-3 ръкава, няма значение кой точно ще изберете.
7 7,80 Достигате равна междинна част на билото и пътищата отново се събират в един. Оттук вече се вижда масивът на вр. Мургаш, дори изглежда изкушаващо, но за днес няма повече катерене.Продължете направо по равния черен път, в посока северозапад.
8 7,97

N42 47.134
E23 37.894
След около 200 м вляво се отделя друг черен път към малко възвишение. Продължете по него, изоставяйки главния черен път.
9 8,20

N42 47.253
E23 37.857
След още 200 м, точно преди наклонът да стане стръмен, търсете затревен черен път с два коловоза, тръгващ наляво, почти в обратна посока (юг). Имате едно съвсем кратко изкачване (двайсетина метра) и след него можете да се подготвите и екипирате за спускане. Започва се по черния път, който в началото е изключително бърз - достигане на 60 км/ч не е особен проблем.Все пак си отваряйте очите за разклони, за да не отидете към сипеите за фрийрайд.
10 8,94 Пътят се разделя, като десният е малко по-хубав, т.е. по-често използван. Вие обаче трябва да продължите по левия. Тук карайте съвсем бавно, защото трябва да намерите пътеката.
11 9,11

N42 46.867
E23 37.555
Пътеката се отклонява вляво покрай едно ребро на билото, на 170 м след разделянето на двата черни пътя и преди наклонът надолу да стане отново стръмен. Слезте от велосипедите и погледнете склона наляво - той е сравнително стръмен, може би ще успеете да видите някакви следи в тревата. Ако не, гледайте в далечината, където би трябвало да видите, макар и слаба, линията на пътеката. На един храст вляво завързах и синя найлонова торбичка - ако е още там, това е маркировката.
Спускайки се надолу, ще достигнете място, подобно на сипей с множество улеи и бабуни в долната част, където е началото на едно дере. Линията си изберете вие, но трябва да отидете отвъд дерето, където пътеката продължава по левия му склон, подсичайки го.
12 10,14

N42 46.410
E23 37.471
Отново излизате на място, където пътеката никак не е ясна. Целият склон представлява нещо като ронлива полегата скала, обрасла с трева. Пътеката продължава надясно (има и пътека направо, която ви отвежда до Мерова поляна) и като стигнете най-ниската точка (малка седловина) преди едно възвишение отсреща, спрете и се огледайте, за да намерите пътеката, която подсича връхчето отляво.Оттам нататък пътеката вече е ясна и все така забавна - води ви към долината на Желявска река.
13 12,04

N42 45.817
E23 36.863
Пътеката свършва в долината на Желявска река. Вдясно са интересните места за фрийрайд (ако ви интересуват, може да се разходите натам). Вляво има ограда, която загражда бент, препречващ реката. Вие трябва да продължите по черен път, който се изкачва леко по десния склон на долината, следвайки течението на реката. След 200-300 м наклонът отново става надолу. Черният път ви отвежда в с. Желява, където трябва да се стремите да останете близо до реката, от дясната й страна. Това на практика означава при всички разклони да избирате лявата улица, но без да преминавате по мостове над реката. Като достигнете центъра на селото продължете към изхода му, където е колата ви (или спирката за автобуса).
14 14,45 Достигате началото на селото, откъдето започна маршрута. Ако ви е било малко, можете да повторите. ;)