Под Лозето

Лозето е една от старите, вече изоставени махали на с. Гложене и се намира на горист склон над Гложкото поле. Този маршрут не стига до самата махала, а само до подножието ѝ, затова и името му отразява този факт. Казано най-просто, това кратко каране е разходка покрай река Вит в Гложкото поле до подножието на Лозето и обратно.

Мога смело да кажа, че това е най-най-лесният маршрут, публикуван до момента на страниците на МТБ-БГ, и това не е случайно! Преди няколко години публикувах маршрута „Гложене – Полатен“, който също върви покрай р. Вит, само че в другата посока – към Тетевен. Този маршрут се превърна в един от най-популярните за начинаещи и за семейно каране с деца, а покрай него и покрай темата за подобни маршрути във форума на мен „ми светна“ каква нужда имат татковците и майките от подобни места, където да могат спокойно и безопасно да направят с малчуганите си първите километри по пресечен терен. Сигурен бях, че край Гложене има още възможности за подобно каране, но чак през пролетта на 2019 г. успях да отделя време специално за тази цел.

В сравнение с цитирания маршрут, настоящият е още по-лесен, но може би малко по-скучен откъм странични атракции (минава се на едно място непосредствено до сметището на Гложене, но то не е атрактивно, даже си е неприятно, но няма как). За сметка на това през повечето време се кара покрай река Вит, което създава доста приятно усещане дори и през лятото. Все пак имайте предвид, че маршрутът минава предимно през открити терени – ако денят е горещ, постарайте се да не сте там точно по пладне. Най-приятно е сутрин и привечер.

Макар че през цялото време пътят ни е точно до обработваеми земи, почти няма опасност от кал. Единствено след големи дъждове или през зимата почвата може да се размекне неприятно, но от април до ноември не би трябвало да срещнете проблеми в тази насока.

Тъй като ми се искаше поне в някаква точка маршрутът да направи „кръгче“, а и за да е максимално лесен, го ограничих като дължина. Ако ви се кара по-дълго, пътят покрай река Вит продължава по течението ѝ, но не зная докъде – стига да не ви плашат приключенията, може да проверите и сами.

ВАЖНО! На едно място маршрутът минава съвсем за малко по шосето между Ябланица и Гложене. Става дума за участък с дължина едва 250 м, които могат да се минат и пеша, ако сте с деца и се притеснявате от преминаващи автомобили.

Началната точка е в края на с. Гложене, на изхода откъм Ловеч – https://goo.gl/maps/dgCQmhG4E9pLysjm8. Там има едно широко място, където евентуално можете да оставите колите. Другият вариант е да паркирате някъде в центъра и да се придвижите до началото на маршрута по главната улица.

Картата е базирана върху BG Mountains / kade.si . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: с. Гложене, края му откъм Ловеч, https://goo.gl/maps/dgCQmhG4E9pLysjm8

Физическо натоварване: ниско (КФН=1.5)

Продължителност: 0.5 до 1 час в зависимост от темпото, почивките и т.н.

Вода: 0.5 л, по маршрута няма чешми

Изтеглете GPS следата (в универсалния формат gpx) и я заредете във вашия уред за навигация. Разпечатайте PDF описанието, за да имате най-важната информация за маршрута по време на карането.

01 (0.0 км) – От началната точка в края на с. Гложене поемаме по главния път към м. Боаза, т.е. към Ловеч. От лявата ни страна има голям цех от изоставено предприятие. Точно след цеха (т.02) наляво има пешеходен мост над реката – минаваме по него и от другата му страна пропускаме черен път покрай оградата на предприятието (т.03) и продължаваме в северна посока покрай реката. В т.04 (0.8 км) пътят се раздвоява – следваме левия, десният просто слиза до брега и свършва. Оттук нататък следваме само пътя покрай реката – пропускайте всякакви отклонения наляво към обработваемите площи. На някои места пътят едва си личи, но не се притеснявайте от това.

05 (2.8 км) – Стигаме до сметището и станцията за компресиране на отпадъци, която е изградена до него. Покрай оградата на станцията пътят се разделя – изберете десния, за да минете по-далеч от боклуците. След 300 м (т.06) се включваме в пътя, който минава през самото сметище и продължаваме по него покрай реката, напускайки това единствено неприятно място по маршрута. След още стотина метра (т.07) пропускаме черен път вляво и продължаваме по основния черен път покрай реката.

08 (4.0 км) – Тук е време да напуснем крайречния път. Отбиваме се от него наляво по черен път и след още 40-50 м (т.09) отново наляво по черен път през овощна градина, който е прав, затревен и с лек наклон нагоре. След 500 м (т.10) достигаме разклон, на който сме вдясно, после вляво след 50-100 м (т.11) и после пак вдясно в т. 12 (4.7 км). По този черен път напускаме землището на махала Лозето.

В т.13 (5.5 км) излизаме за малко на шосето Ябланица-Гложене. Внимание – тук преминават бързо движещи се автомобили! По този път трябва да изминем само 250 м в посока Гложене, но ако сте с деца, може да ги преминете и пеша – преценете според ситуацията. В т.14 (5.7 км) напускаме шосето по асфалтов път вляво, който води към сметището и станцията до него (т.15, 6.2 км). Подминаваме портала на станцията и завиваме надясно по черния път покрай оградата ѝ, за да достигнем отново крайречния път. По него се прибираме до с. Гложене.

Снимки: Любомир Ботушаров

Ако желаете да изпратите маршрут или GPS следа за публикуване в MTB-BG.com, свържете се с нас на [email protected] или използвайте някой от начините, описани тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/other/mtb-bg/4647-mtb-bg-contributors.