Ковачевица – параклис „Свети Георги“

Ако сте отседнали в Ковачевица и търсите кратък, но хубав маршрут, с който да разнообразите престоя си, това каране е точно за вас!

Казват, че размерът няма значение, и този маршрут е типичен пример за това, че едно малко каране може да достави голямо удоволствие. Главна причина за това е чудесната пътека от Ковачевица до параклиса „Свети Георги“, която тук е описана в посока надолу. Хубава в случая означава, че не е нито съвсем лесна, нито прекалено трудна. Характерно за нея е, че в голяма част от дължината си пътеката е изградена от големи, обли камъни, наподобяващи калдъръм – при каране с по-висока скорост (и твърдак) или пък след дъжд, тези участъци са си предизвикателство, докато на сухо и с по-ниска скорост пътеката съвсем не е толкова трудна.

Струва ли си изобщо да се описва маршрут с дължина 7 км, което на практика означава около час каране за всеки средно подготвен планински колоездач? Струва си и още как! На първо място, това е една от най-добрите пътеки в района, така че е добре да я има описана. Ако сте достатъчно напреднали с навигацията и планирането на маршрути, лесно можете да я комбинирате в по-дълго каране, особено с помощта на тази сборна GPS следа: http://www.mtb-bg.com/index.php/trails/gpstracks/4145-kovachevitsa-leshten-ognqnovo. Второ, такъв кратък маршрут е идеален за хора, които са в китното родопско село на семейна почивка и имат ограничено време, за да избягат от обязаностите, свързани с близките хора, и да се насладят активно на любимото си хоби. Сутрин или следобед, вие изберете! Възможно е дори да решите да направите това каране пътьом – ако сте някъде в района за по-дълъг преход с велосипеди и минавате да разгледате Ковачевица, колко му е да се запознаете и с тази хубава пътека над нея? Както и другите карания в района, маршрутът предлага красиви гледки и родопско спокойствие, така че лесно можете да го разтегнете във времето. Освен всичко друго, това каране просто е едно добро начало – обещавам ви скоро и други подробно описани маршрути в района, които ще са и по-дълги.

Освен всичко друго, колкото и да е кратко карането, то не е лишено от физическо натоварване, т.е. може да се ползва и със спортна/тренировъчна цел в рамките на почивка в района. Общото изкачване за тези 7 км, от които 1/3 все пак е надолу, е 300 метра, така че може да очаквате някои доста стръмни баири. Те обаче са и сравнително кратки, а за да не се плашите от самото начало, започва се по доста плавен наклон, така че организмът има къде да загрее, преди да се появят стръмнотиите.

Снимки от каране по маршрута можете да видите тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/gallery/photos/kovachevitsa-paraklis.

Изходна точка: с. Ковачевица, семеен хотел „Бялата къща“
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, Т3)
Физическо натоварване: средно, КФН=5
Продължителност: 1-2 часа в зависимост от темпото и почивките
Вода: 0.5-1 л, по маршрута има чешми само в близост до селото

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): route-2016_kovachevitsa-paraklis.zip

Описание на маршрута в PDF: route-2016_kovachevitsa-paraklis.pdf

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

001 (0.0 км) – За да е по-весело, от портала на „Бялата къща“ поемаме надолу по пътека към центъра на селото. Не се увличайте със скоростта, защото пътеката завършва със стръмни стъпала и каменна стена на по-малко от 2 м след тях – за предпочитане е да не проверявате спирачния си път точно тук и да пренесете байковете по стъпалата.

002 (0.09 км) – След стъпалата сме надясно и надолу по калдаръмената улица.

003 (0.18 км) – Излизаме в центъра на Ковачевица (който е в началото на селото) и навлизаме по главната улица между къщите. Следваме само нея и излизаме от селото по черен път.

004 (0.7 км) – След ляв завой с чешма, вляво се отклонява черен път надолу, ние продължаваме по черния път вдясно и нагоре. Някога е бил асфалтов, на повечето места все още има остатъци от тази настилка. Следваме само този основен път. В т.005 (1.0 км) пропускаме по-малък черен път вляво, в т.006 (1.1 км) изровен стръмен път вдясно и нагоре пропускаме още 1-2 подобни отбивки.

007 (2.4 км) – Вдясно и нагоре се отклонява хубав, широк черен път – поемаме по него.

008 (3.2 км) – Отляво и отгоре идва друг черен път – продължаваме направо и нагоре.

009 (3.5 км) – Надясно и надолу има черен път, пропускаме го и продължаваме изкачването по основния.

010 (4.0 км) – Достигаме голямо кръстовище на черни пътища. Основните два са наляво и нагоре, ние продължаваме направо/леко вдясно по не толкова широк, но все пак ясен черен път с наклон леко надолу.

011 (4.1 км) – Пътят продължава със завой наляво, а ние се отклоняваме по затревен, слабо забележим черен път надясно и започваме да се спускаме през красиви ливади. Внимавайте за дълбоки дупки, изровени в пътя – някой вероятно е вадил камъни от него.

012 (4.7 км) – Пътят се раздвоява, караме надясно и надолу.

013 (4.8 км) – На поредната поляна пътят продължава наляво и следва кратко, стръмно изкачване. Надясно има пътека, но по нея ще се спуснем след малко.

014 (4.9 км) – Пътеката идва отдясно, а пътят продължава наляво и нагоре, но той самият вече прилича повече на широка пътека. На места изкачването е доста стръмно.

015 (5.3 км) – Достигаме ловджийски заслон. Още малко по-нагоре е параклисът.

016 (5.4 км) – Достигаме параклиса „Св. Георги“. Тук е мястото да обърнем в обратна посока, да свалим седалките и да сложим (при желание) допълнителна защитна екипировка. Връщаме се обратно по широката пътека до т. 014.

014 (5.9 км) – Продължаваме наляво по пътеката към Ковачевица, има и табела.

017 (6.8 км) – Излизаме на черен път над селото. Продължаваме по него наляво и надолу. Настилката е калдъръм, пътят е доста стръмен, след дъжд може да е и хлъзгав.

018 (7.1 км) – Влизаме в селото, пропускаме черен път вляво към група къщи.

019 (7.2 км) – Минаваме под два чардака като в тунел и веднага след това завиваме по тясна уличка наляво, за да достигнем „Бялата къща“.

Настаняване

Семеен хотел „Бялата къща“, с. Ковачевица

„Бялата къща“ е идеалният начин да се потопите в уюта на традиционния български дом, построен при спазване на местните традиции и съчетаващ дърво и камък, но без да лишава гостите от удобства като локално отопление и модерна баня. Семейният хотел се намира във високата югоизточна част на с. Ковачевица и от терасите му се открива „широкоекранна“ гледка към дълбоката долина на р. Канина и към по-голямата част от живописното село със статут на архитектурен резерват. Има романтика дори в достигането до хотела (пеша по калдъръмени тесни улици или по пряка пътека), макар че за шофьорите изкачването и слизането по тесния път между дуварите може да се окаже малко напрягащо изпитание.

Стаите са просторни, обзаведени в традиционен стил и с лесен достъп до уютните веранди, които са предпочитано място през лятото. Големият двор, оформен на няколко нива, включва навес, пейки и маси на открито, барбекю и овощни дървета – това е всичко, от което човек има нужда през лятото, ако не е с колело по баирите, разбира се.

Комплексът включва и механа, в която домакините са готови да ви сервират вкусни, току що приготвени ястия и освежаващи или замъгляващи погледа напитки.

„Бялата къща“ разполага с общо осем стаи – пет двойни, две тройни и една четворна стая. При необходимост в някои от стаите могат да бъдат поставени допълнителни легла или бебешки кошарки.

За връзка с домакините и резервации използвайте телефон 0899 886342, e-mail: [email protected] или Facebook: https://www.facebook.com/HotelMehanaBalataKsa/. Уебсайтът на хотела е на адрес: http://www.bialatakushta.com/.