Велинград – Цепина – Жълтата скала – гара Цепина – Велинград

От Велинград до с.Дорково има асфалтов път – 12,5км. Може да се стигне и с автобусите на градския транспорт, което е по-безопасният вариант. От центъра на Дорково в северна посока се достига до края на селото, пресичате моста и тръгвате по пътя вляво. Следва изкачване през местността Илът до малък превал, от който се откриват обширни поляни, наречени Метоха. В дъното на тези поляни се издига конусообразният връх Цепина, на който има останки от средновековната крепост Цепина. Изкачването до тях става по пътека, виеща се по южния склон на върха.

За да продължите към Жълтата скала трябва да се върнете до основата на върха откъдето в И-СИ посока, пресичайки ливадите, достигате до запазен горски път в местността Мулешки чучур. Този път продължава на СИ през хубава букова гора, увеличава наклона си и за около 20мин. се спуска до Къркарийски дол. Пресичате рекичката и поемате на СЗ по отсрещния склон. Оттук започва голямо изкачване и респективно голямо бутане. Това е може би най-неподходящата за колело част от маршрута – в продължение на 1,3км се преодолява около 200м денивелация – или 45-50мин., за да се достигне до Жълтата скала.

Въпреки трудностите пътеката си заслужава, заради запазената гора, слънчевите склонове и гледките, които се откриват.

Трябва да имате предвид, че местността е безводна и през лятото това може да създаде проблеми.

Преминавайки този участък достигате до Жълтата скала – 100м. отвесна скала, издигаща се високо над Къркарийски дол – вълнуващо е, поглеждаки надолу и много красиво в посока Милеви скали, Арабчал, Цепина, Сютка и най-високите върхове на Къркария.

Далече долу в СЗ посока се вижда част от пътя Велинград-Варвара при гара Цепина – това всъщност е следващият обект по маршрута. Трябва да откриете пътеката обратно на седловината преди скалите – тя се насочва на СЗ и с много серпентини се спуска стръмно надолу. За съжаление в този участък пътеката на много места е затрупана от паднали дървета, което прави карането почти невъзможно. В този дух за около 30мин. достигате малка седловина, където пътеката завива вдясно на СЗ и значително подобрява качеството си – отначало с лек наклон, а впоследствие с много серпентини се спуска до г.Цепина – 1 час от Жълтата скала, преодолявайки около 600м денивелация.

От гарата до Велинград разстоянието е 17км и се изминава за около 1,30ч., но от гледна точка на безопастността е по-добре да се ползва бързият влак – за целта предварително проверете разписанието.