Банкя

Дължина: 5,25 км
Натоварване: лесен
Техничност: лесен, само на места средно труден

Това е много приятен и лесен маршрут в Банкя. Как ще стигнете до Банкя, вие си решавате. Може да използвате редовните автобусни линии от София. Автобус за Банкя, който със сигурност знам, е №42 и тръгва от станция Сливница на метрото. Ако решите да стигнете с колело, пътят не е особено приятен, защото се кара по главни пътища с доста автомобилно движение на високи скорости, а и откъдето и да минете от края на София до Банкя са си повече от 10 км по открит път.

Маршрутът е много приятен и като цяло не е труден, с изключение на няколко метра, където се заобикалят свлачища по пътеката при спускането, но там няма проблем да побутате колелото за малко, ако не успеете да се справите с препятствията. Тъй като свлачището е нещо, което би могло да се оправи и изчисти, много е възможно след известно време пътеката да бъде възстановена в предишния си вид. Единственият голям недостатък на маршрута е, че е много кратък и дори не бих казал, че си заслужава карането с колело до Банкя само заради него. Идеален е, ако искате да посетите Банкя и между другото да направите малко крос-кънтри.

Маршрутът започва от края на ул. Сливница, където е началото на голф клуба, който японката Masako Ohya се е опитала да направи преди години. Улица „Сливница“ се намира сравнително лесно. Ако идвате по шосето от бъдещата магистрала към Калотина, след като стигнете първия площад на Банкя, завивате наляво и ул. „Сливница“ ще ви се падне първата по-голяма улица надясно. Ако пък идвате по пътя от София, който тръгва от Околовръсния път, малко преди да стигнете площада трябва да се отбиете вляво. Като хванете ул. „Сливница“, карате само по нея до края и ще стигнете началото на маршрута.

0,00 – Вдясно на пътя има табела с текст: Golf Country Club Masako Ohya. Напред има голям портал. Тръгва се нагоре през портала и се следва асфалтовия път. Има няколко стръмни завоя.
0,16 – Пътят се разделя. Има по-малко отклонение надясно и надолу. Вие си карате наляво, следвайки табелата “Към Голф клуба”.
0,26 – Главният път продължава надясно. Напред има по-малка асфалтова пътека, чийто вход обикновено е заграден с тел. Минавате покрай тела и тръгвате по нея. Оттук нататък си карате по тази пътека. Наклонът тук е много леко нагоре, на места е равно.
0,67 – Асфалтът свършва. Има отклонение надолу вляво. Вие сте нагоре и направо.
0,93 – Пътеката извива наляво. Напред има малка пряка пътека, която се съединява след много малко с главната пътека. След малко отляво и отдясно започват да се забелязват недостроени къщи.
1,71 – Пътеката се стеснява и завива надясно.
1,75 – Излиза се от гората и пътеката свършва в едно поле. Тръгва се по продължението на пътеката през полето по затревен черен път.
2,28 – 2,30 – Надясно едва забележимо се отклонява затревен път, който трябва да хванете. Той върви успоредно на по-големия. Целта на това малко отклонение е да избегнете един парцел, заграден с бодлива тел, през който минава по-видимият път.
2,47 – Затревеният път свършва в голям черен път. Наляво и надолу той отива към кв. Градоман, а надясно и нагоре стига до кв. Михайлово. Тръгвате наляво и надолу. След малко ще преминете покрай голяма бетонена ограда.
3,00 – Тук е много важно! Вляво от пътя ще видите малка къща със зелена телена ограда. Точно след като свърши оградата трябва да хванете една много слабо забележима тътека вляво и надолу. Тя е при едни остатъци от бетон вляво. Тръгвате по пътеката, която отначало е тясна и следва оградата, като след малко извива надясно надолу и се отдалечава от нея.
3,36 – Пътеката влиза в гората наляво и започва да криволичи нагоре надолу между дърветата. След малко се разширява.
4,05 – Първото свлачище. Има повалено дърво върху пътеката. След като пренесете колелото над дървото пътеката става тясна и заобикаля свлачището наляво отдолу. След 20тина метра отново се свързва с главната пътека след самото свлачище.
4,37 – Второто свлачище. Има друго повалено дърво. Преди да се стигне до него се отбивате наляво между дърветата за да го заобиколите. След като заобиколите свлачището се стига отново до главната пътека, която хващате наляво.
4,65 – Стига се равно и широко дефиле. Отдолу ще видите пътека, която върви успоредно на вашата. Двете пътеки се сливат по-надолу.
5,02 – Тук е важно, ако скоро е валяло. Напред след завоя има друго свлачище, което е изключително кално и е невъзможно да се мине с колело ако е мокро. С цел да се избегне това препятствие, надясно нагоре по склона тръгва малка пътека, където ще трябва да побутате малко колелото. Преди началото на пътечката има маркирано дърво вдясно.
5,07 – Тръгвате по друга пътека вляво надолу. Тук вече си карате . Пътеката за кратко криволичи надолу по склона между дърветата, а след това се свързва с главната пътека, по която продължавате.
5,25 – Стигате началото на маршрута малко под портала на Голф клуба.

След като минах маршрута, се върнах да потърся варианти за удължаването му. Единственият, който открих, е следният: след като го минете, да се върнете отново по цялото изкачване до 2,47 км и оттам да завиете надясно, малко преди да стигнете до големия черен път. Ако тръгнете надясно по друг затревен път, ще се спуснете през полето и след това може да продължите надясно по отсрещния склон по равен затревен път, който минава над една борова горичка и свършва в Банкя, където, ако се спуснете по асфалтовите улици, ще стигнете центъра. Ако някой от живущите в Банкя има по-добри идеи за удължаването на маршрута, ще бъде чудесно да ги сподели.