Пътеката от х. „Бунтовна“ към с. Кръстевич

Средна гора все още крие много тайни за мен, но затова пък разкриването на някои от тях е много приятно. През есента на 2018 г., благодарение на Biking Tours, с които направихме едно обучително каране там, опознах още една хубава пътека, която би се харесала на много широк кръг от хора. Това е така, защото пътеката е лесно достъпна и не е много трудна, макар че не липсват интересни участъци, които, наред с възможността за висока скорост, да осигурят предизвикателства и за напреднали колоездачи.

Пътеката започва директно под терасата на хижата и в по-голямата си част е с малък или среден наклон и без сериозни препятствия. Има обаче и един малко по-изровен участък с коловози, както и една секция с малко повече и по-едри камъни – това са двете места, които със сигурност биха затруднили начинаещите колоездачи, но общата им дължина е не повече от 200-300 м, така че е лесно човек да ги избута, ако прецени, че са му трудни. Има и още няколко интересни участъка, но не бих ги нарекъл трудни. Като цяло пътеката си е планинска, не е алея в парка, но е сред по-лесните, които съм срещал, и в никакъв случай не е безинтересна! Има и туристическа маркировка, но е много избледняла, така че е трудно да се разчита на нея.

Ние я карахме в много сухо време, така че не мога да преценя доколко почвата би се превърнала в кал след дъжд – по-скоро не, защото спускането е по южен склон и общо взето по билото на рида, така че отводняването би трябвало да е добро, а изсъхването бързо.

За хижа „Бунтовна“ само бях чувал, но и тя ме изненада приятно – добре поддържана, на много хубаво място с чудесна, панорамна тераса и, както казах, лесно достъпна. Именно от това как ще предпочетете да стигнете до нея, са възможни два варианта за маршрута. Единият вариант е кръгов – от с. Кръстевич да се изкачите до хижата по широк черен път с плавен, но не задължително малък наклон. Включен е в GPS файла като трак с тъмносин цвят, но е важно да уточня, че този трак е чертан по карта, защото не съм карал по този вариант. По пътя е възможно да се качи и лек автомобил, но при кръговия маршрут идеята е по-скоро да го направите на самоход. Цялото кръгче се получава с дължина около 21 км и изкачване около 750 м.

Ако сте подпомогнати от автомобил, тогава можете да направите карането си по-дълго, но не по-тежко, като тръгнете от Копривщица и се изкачите до хижата по комбинация от занемарен асфалт и черни пътища – тази отсечка е с дължина 18 км, но голяма част от тях са равни или с минимален наклон, има дори и междинни спускания. Сумарното изкачване е около 500 м, т.е. по-малко, отколкото при кръговия маршрут. Въпросът е, че трябва да има кой да ви прибере от с. Кръстевич, защото прибирането от него към Копривщица не би било толкова приятно. 🙂

Най-подходящите месеци за каране по тези места са през пролетта и есента. През лятото би било доста горещо при изкачванията, макар че вариантът откъм Копривщица е достатъчно сенчест и започва от по-голяма надморска височина.

Изтеглете GPS следата (в универсалния формат gpx) и я заредете във вашия уред за навигация. Разпечатайте PDF описанието, за да имате най-важната информация за маршрута по време на карането.

Хижа „Бунтовна“ – с. Кръстевич

Изходна точка: хижа „Бунтовна“

Крайна точка: с. Кръстевич, централен площад

Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, Т3)

Вода: 0.5 л за самата пътека, надолу няма чешми

01 (0.00 км) – Ако застанете на терасата на хижата, пътеката тръгва точно под нея и се вижда как се спуска по поляната и след 200 м достига в подножието на вр. Комска поляна, към който надясно се изкачва друга, стръмна пътека. Ние продължаваме вляво, подсичайки върха и навлизайки в гората. Тук пътеката е предимно права и с променлива широчина, тъй като някога сигурно е била черен път. Като цяло пътеката е ясна и само една, но има места, където от нея се отклоняват някакви много стари пътища или пътеки, за които не сме спирали – във всеки случай следете от време на време GPS-а, за да сте сигурни, че сте на прав път.

02 (2.7 км) – След най-трудния и техничен участък достигаме разклон – точно при един десен завой, внимавайте да не го пропуснете! По-широката и ясна пътека продължава надясно, но нашият маршрут е вляво по тясна пътечка през храстите и дръвчетата, която след малко се „отваря“, а още по-нататък преминава в черен път. Караме само по него надолу и в т.03 (4.5 км) достигаме широкия черен път от с.Кръстевич към хижа „Бунтовна“ – по него надясно се спускаме още 4.5 км до селото.

с. Кръстевич – хижа „Бунтовна“

Изходна точка: с. Кръстевич, централен площад

Крайна точка: хижа „Бунтовна“

Вода: 1.5 л, в хижата има вода; според картата в средата на пътя също има чешма, но не съм го качвал, така че не мога да потвърдя

Тук описанието е съвсем просто – от площада на с. Кръстевич (т.04, 0.00 км) тръгвате по улицата в северна посока и напускате селото по нея, като в края му тя се превръща в черен път. Следвате само основния, широк път с трошено-каменна настилка. Пропускайте всички отклонения, като по-големи разклони има при 1.6 км, 3.6 км и 4.5 км (т.03), където излиза пътеката от хижа „Бунтовна“. И в трите случая отбивките са наляво, а вие продължавате направо или вдясно. Следващият голям разклон е около 9.0 км след началото – тук пропускаме черен път вдясно. В т.05 (11.4 км) достигаме голям паметник, при който поемаме наляво с леко спускане и след 300 м достигаме хижата.

Внимание! Видите ли хижата, намалете драстично скоростта, защото има опънат синджир, който може да не забележите!

Копривщица – хижа „Бунтовна“

Изходна точка: Копривщица, южния край на града откъм гр. Стрелча

Крайна точка: хижа „Бунтовна“

Вода: 1.0 л, има и чешма в началото на пътя

06 (0.0 км) – За начало на тази следа избрах южния край на гр. Копривщица, изхода към гр. Стрелча, точно на мястото, където раздвоената главна улица на града се събира в един път. Разбира се, на практика може да започнете карането от центъра или от друга точка, но на описаното място трябва да започнете да следите GPS-а. 😉

Напускаме града, карайки по шосето в посока гр. Стрелча. След 3.2 км (т.07) достигаме по-малък асфалтов път вляво, по който поемаме. Настилката е стара и на места разбита, но иначе пътят е равен или с лек наклон нагоре и надолу. При 4.6 км вдясно има чешма.

08 (9.2 км) – Тук пътят се разделя. Поемаме по разбит асфалт надясно и надолу. Не се увличайте много в спускането, защото в края на правата отсечка има остри завои, слизащи към близкия дол. Постепенно пътят става толкова разбит, че вече е предимно черен, само тук-там с остатъци от асфалт. По принцип той води към местност и хижа „Барикадите“, но тя не е наша цел в този маршрут.

09 (11.4 км) – Пропускаме черен път вдясно и продължаваме по остатъците от асфалтовия път.

10 (13.1 км) – Отново достигаме разклон, но този път изоставяме основния път (към Барикадите) и поемаме надясно по черен път, който в следващите километри редува изкачвания и спускания,движейки се по билото. На някои места може да има разклонения – занемарени черни пътища, стари пътеки или пък нови дърварски пътища, затова в тази отсечка е важно да следите по-често GPS-а.

11 (16.5 км) – Важен разклон, при който трябва да поемем наляво.

05 (18.2 км) – Достигаме големия паметник в близост до хижа „Бунтовна“. Заобикаляме го и се спускаме леко към хижата, която достигаме след 300-400 м.