Кузьово – Елешница

Тази пътека бе нова за мен и ми я показа Нено Делирадев от Biking Tours, като имах възможност да карам по нея даже два пъти през пролетта на 2018 г. Последното е важно с оглед на това, че характерът ѝ доста се променя в зависимост от метеорологичната обстановка, но за това след малко.

Преди това ще кажа, че пътеката може да се разглежда като ценно допълнение към една доста мащабна сборна GPS следа на целия район около Краище, Бабяк, Орцево и Елешница, която публикувах още преди години след едно „щателно проучване“ по тези места. Тогава обаче тази пътека към Елешница ни е убягнала, защото започва от едно връхче встрани от основния път, а ние бяхме намерили друга, която започваше в подножието на връхчето и оттам хващаше един съседен рид, за да слезе в селото. Новата за мен пътека, представена тук, е по-хубава с това, че е по-дълга, докато другата на няколко места е прекъсната от черни пътища, по които се кара. Но хайде да не ги класирам – стига да имате възможност, пробвайте и двете! 🙂

Вероятно ви прави впечатление (от картата), че тази GPS следа е малко изолирана – не е кръгов маршрут, а просто една линия, започваща някъде между разпръснатите махали на село Кузьово и завършваща на асфалтовия път за Елешница, близо до минералните басейни. Това е така по две причини: първо, при описването на следата бяхме подпомогнати от съпътстващ транспорт и не сме се изкачвали на самоход до началото; второ, ако трябва да се направи кръгов маршрут, той би бил сравнително дълъг – за цял ден. Чрез цитираната вече сборна GPS следа или по различни карти всеки може да си планира такъв кръгов маршрут, но моята препоръка е по-скоро да се качите с коли поне до с. Бабяк, оттам да се спуснете до Елешница, оттам евентуално да се придвижите до Краище и в това село да намерите някакъв транспорт за шофьорите или да оставите предварително автомобил, който да ги закара до Бабяк.

В крайна сметка всеки ще си прецени подхода, но за мен е важно да споделя пътеката. Ето и някои нейни особености:
– Като цяло това е типична моторджийска пътека и поради това е предимно права и на места изровена. Има и завои, разбира се, но преобладават скоростните отсечки.
– Наклонът в общия случай не е голям, но има отделни места, които са по-стръмни. Трудността също не е висока (цялостно е Т3), но има отделни участъци, които са по-технични (най-вече по-изровени).
– Настилката е предимно песъчливо камениста и поради това се влияе силно от влажността. Ако е мокра, пътеката е по-лесна и по-стабилна, отколкото ако е суха. Това е рядко срещано, но се убедих пряко, защото първия път я карахме в проливен дъжд, а втория в приятен пек и в сухо състояние бе по-хлъзгава и непредвидима, отколкото в мокро.

Не случайно публикувам следата сега, тъй като този район е чудесен за каране през пролетните и есенните месеци, когато пътеките там стават по-добри от дъждовете, а и температурите са по-прохладни. През лятото по тези места е мор и едва ли ще е приятно за каране, освен ако нямате поддържащ транспорт, който да ви спестява напъването нагоре.

Изходна точка: с. Кузьово

Крайна точка: с. Елешница, махала Баните

Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, Т3)

Вода: 1.0 л за самата пътека, по маршрута няма чешми

Храна: В зависимост от маршрута, в който ще включите пътеката, или в зависимост от начина на придвижване до началото ѝ

Изтеглете GPS следата (в универсалния формат gpx) и я заредете във вашия уред за навигация. Разпечатайте PDF описанието, за да имате най-важната информация за маршрута по време на карането.

01 (0.0 км) – Началото на маршрута е една точка от асфалтовия път към основната махала на с. Кузьово, в която точка надясно се отклонява черен път към няколко други махали. Както обясних, началото е така „в нищото“, защото дотам стигнахме с МПС. Тръгва се по черния път вдясно (гледано като се идва по асфалта към мястото) и в т. 02 (1.1 км) и т.03 (1.4 км) пропускаме други черни пътища вдясно, които водят към разни махали. Караме само по основния черен път, който следва билото с леки изкачвани и спускания.

04 (2.6 км) – При един остър завой надясно пропускаме черен път вляво.

05 (3.6 км) – Пътят се разделя на няколко ръкава. Вляво и вдясно има по-широки и главни черни пътища, ние продължаваме направо, стръмно нагоре покрай гората и после влизаме в нея. Все още сме на черен път.

06 (4.2 км) – Излизаме на една поляна и тук трябва да завием надясно по стръмен черен път нагоре, мнозина ще предпочетат да го избутат. В края на изкачването (след 400 м, т.07) завиваме по черния път наляво и продължаваме да следваме билото по него.

08 (4.9 км) – Така стигаме до нещо като малка поляна в гората, където започва пътеката. Първите 20-30 м са стръмно изкачване – надясно от пътя. Щом стигнем връхната точка, пътеката завива вляво и започва да се спуска през гората, като в тази част всъщност е по-трудна и технична. После се изправя и отваря, което вдига значително скоростта. Минава се през едни поляни покрай изоставени къщурки, след тях има разклон, при който сме наляво и нагоре, после пак се влиза в млади гори. На няколко места има кратки изкачвания. Внимавайте и не влизайте със скорост на сляпо, защото има места, където пътеката рязко преминава от бърза в технична.

09 (10.0 км) – Пътеката се включва в черен път и продължаваме по него. След 500-600 м (т.10) пропускаме черен път вляво към с. Елешница и продължаваме по основния път надолу по рида. Следваме го до т. 11 (12.1 км), където се отклоняваме надясно (основният път завива вляво) по нещо средно между път и пътека, слабо забележим в тревата. По тази пътека излизаме на асфалтовия път за с. Елешница (т.12, 12.7 км) и по него надясно отиваме до махала Баните (т.13, 13.8 км), където може да се топнете в минерален басейн или да хванете черен път към с.Краище.