Герман – Германски манастир – Ловната хижа

За дългогодишните читатели на МТБ-БГ, както и за хората, каращи редовно  по пътеките над ез. Панчарево, този маршрут не съдържа нищо ново. На практика той е комбинация от пътеки и отсечки, които сме описвали подробно още преди 10-15 години в рамките на няколко маршрута:

Точно защото са доста стари обаче, повечето от тези маршрути не включват GPS следа. Освен това за някои от новите ни читатели те може да са напълно непознати. Затова при едно от поредните си каранията по тези пътеки реших да запиша тази GPS следа. Надявам се, че тя ще е полезна на много от новите почитатели на планинското колоездене, които все още не са открили този район за каране.

В GPS файла маршрутът започва от паркинга/чешмата при ВЕЦ „Кокаляне“, но е възможно според удобството и предпочитанията си да изберете и друга начална точка – паркинга при стената на язовира (откъм Герман), площада в центъра на Герман или дори паркинга при Германския манастир (в почивни дни там има доста коли). Разликата е, че в единия случай двете кратки пътеки над езерото се карат в началото, а в другите случаи те се падат в края.

Описан най-просто, от ВЕЦ „Кокаляне“ маршрутът се изкачва по пътека над езерото до изоставена ведомствена вила над него. От нея се спускаме по друга пътека в посока стената на язовира. (Тези две пътеки са описани и като изпитателни отсечки – „Панчарево 3“ и „Панчарево 4“.) От стената на язовира минаваме през кв. Герман и се изкачваме по пътя през Германския манастир, покрай по-ниското военно поделение над езерото и чак до второто, по-високо и изоставено отдавна военно поделение в района на Бачул чешма. Оттам започва същинското, по-дълго спускане през Ловната хижа до ВЕЦ „Кокаляне“.

Пътеките, включени в този маршрут, са трудни за определяне като техническа сложност. В по-голямата си част те са сравнително гладки и не много стръмни, но също така на места са тесни, а чакълестата настилка  може да се окаже много коварна в завоите. По пътеката от Ловната хижа има и някои по-стръмни участъци, през които минава и улей, появил се вследствие карането на мотори по нея. Затова при каране с по-висока скорост пътеките определено крият сериозни рискове, докато при по-бавно каране би трябвало да са по силите на всеки, който вече има някакъв опит и увереност по планински терени. Начинаещите по-скоро трябва да пропуснат това каране или поне да се приготвят за няколко слизания на по-плашещите и стръмни места.

В ранна пролет и късна есен по черните пътища може да има и кал, но самите пътеки са предимно сухи, носят на дъжд.

Строго погледнато, началната точка е в землището на село (квартал) Кокаляне, но тъй като маршрутът е разгърнат основно над Герман, заглавието е съобразено с това.

Изходна точка: с. Кокаляне, паркинга от източната страна на яз. Панчарево, до ВЕЦ „Кокаляне“
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, Т3)
Физическо натоварване: средно, КФН=5
Продължителност: 2-3 часа с бързо темпо, 3-5 часа с по-бавно темпо и почивки
Вода: 1 – 2 литра, чешми има в с. Герман, в двора на Германския манастир и при Ловната хижа.
Храна: В зависимост от темпото.

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): gpstrack-2016_german-manastir-lovna-hija.zip

Описание на маршрута в PDF: gpstrack-2016_german-manastir-lovna-hija.pdf

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

01 (0.0 км) – Точно срещу паркинга (над него има и чешма, срещу нея) започва пътека, по която се изкачваме нагоре с много завои и красиви гледки към езерото.

02 (1.9 км) – Достигаме изоставена ведомствена вила. Точно пред нея наляво и надолу тръгва друга пътека – започваме спускане по нея. Внимавайте на завоите – слепи са и някои са с много хлъзгава настилка. При 2.5 км пътеката се раздвоява – маршрутът продължава с остра серпентина наляво, после още една надясно. (Ако пропуснете тази отбивка и продължите направо, ще пресечете едно дере и ще се включите в широка алея, която слиза при стената на язовира.)

03 (2.9 км) – Излизаме на асфалтова алея покрай езерото. Продължаваме по нея надясно към стената. Оттам влизаме в с. Герман и караме само по главната улица в посока Околовръстен път.

04 (5.6 км) – В края на селото, малко преди Околовръстното, завиваме по улица надясно, а 100 м по-нататък на разклона сме вляво. И на двете кръстовища има табели към Германския манастир. Следваме само асфалтовия път до него.

05 (9.7 км) – При Германския манастир може да починем, след което продължаваме нагоре по бетонен път.

06 (11.5 км) – Достигаме слънчева поляна, където надясно има асфалтов път в гората – той води до първото военно поделение. Ние продължаваме направо и нагоре по бетонения път, който след 100-200 м се превръща в черен.

07 (12.2 км) – Вдясно, в обратна посока, започва пътека, която надолу се превръща в алея и стига до стената. Ако не сте я пробвали, хубава е. Сега обаче продължаваме нагоре, следваме само основния черен път.

08 (14.8 км) – Достигаме рушаща се постройка, останал е само бетонен скелет. Тя е част от второто военно поделение, нагоре има още няколко останки, там е и Бачул чешма. Нашият маршрут е надясно и надолу – оттук е само спускане. Точно преди постройката, вдясно тръгва черен път – караме по него.

09 (15.3 км) – Разклон, следваме десния път (основния).

10 (15.7 км) – Направо има пряка пътека, караме по нея. След малко излизаме отново на черния път и сме надясно по него.

11 (16.1 км) – Вдясно от пътя е Ловната хижа. От нея надясно започва пътека – в началото леко се изкачваме, след това се включваме в друга пътека (т.12, 16.2 км) наляво и надолу. В началото пътеката е предимно гладка и бърза, доста чакълеста обаче. После става по-стръмна, с повече завои и на места с улей в средата. В долната част пресичаме черен път, продължаваме още 50-100 м по пътека и отново излизаме на черен път, като по него се спускаме към Кокаляне.

13 (18.7 км) – Излизаме на асфалтовия път преди ВЕЦ „Кокаляне“. По него надясно достигаме до паркинга, където е началната точка.